Yaşam Tarzı 31 TEMMUZ 2012 / 11:25

Türkiye'de e-kitapların yayıncılık içindeki payı sadece yüzde 3

Türkiye'de e-kitap satış payı sadece yüzde 3!

Mobil cihaz kullanımının giderek yaygınlaşmasıyla birlikte e-kitap kullanımı da her geçen gün artıyor. İdefix'in Nisan 2010’da hizmete açtığı ve tabletlerde e-kitap okumaya olanak sağlayan “Kitaplık” uygulamasını kullananların sayısı da geçen yıla göre 4 kat artarak 150 bin kişiye ulaştı.



Tabletler, bilgisayarlar ve e-okuyucularla birlikte her ortamda kitap okunabilmesine olanak sağlayan teknoloji, her geçen daha çok kullanıcıya ulaşıyor. Online kitapçı İdefix de 2010 yılında e-kitap platformu oluştururken, kısa sürede büyük bir ilgiyle karşılaştı. E-kitap uygulamasıyla birlikte teknoloji üzerinden yeni bir oku profili oluşurken, site üzerinde geçtiğimiz 2 yıl içerisinde Kitaplık uygulamasını kullananların yüzde 84'ünün yeni üye olması oldukça dikkat çekici bir detay olarak göze çarpıyor.

Araştırma verilerine bakıldığındaysa bu olumlu rakamlara rağmen alınması gereken çok yol olduğu görülüyor. Yayıncılık pazarının içinde hala çok düşük seviyelerde olan e-kitap satışlarının tüm sektöre oranına bakıldığında ABD yüzde 13 oranıyla ilk sırada yer alıyor. Ayrıca ABD’de kitapların, kopyaları ile birlikte 1 milyondan fazla satıldığı görülüyor. İngiltere’de yüzde 6, Fransa’da yüzde 1,8, Almanya’da ise yüzde 1 olan bu oranın, Türkiye'de sadece binde 1 olması oldukça dikkat çekiyor.

Binlerce kitap her zaman yanında

Konuyla ilgili konuşan İdefix Direktörü Bora Ekmekçi, okurlar açısından e-kitabın en önemli özelliğini internetin olduğu her yerden erişilebilirlik olarak gösterdi. Ekmekçi, sadece Türkiye’nin her köşesi değil, dünyanın dört bir yanından Türkçe kitaplara ulaşabildiğini ifade etti. Binlerce kitaptan oluşan kütüphanenin küçük bir cihazla taşınabildiğini hatırlatan Ekmekçi, müşterilerinin site üzerinden satın aldıkları kitapların kalıcı olduğunun altını çizdi. E-kitapların kişi ve cihaz bazında şifrelenmiş olarak iletildiğini dile getiren Ekmekçi, e-kitapların bir diğer avantajı olarak da yüzde 30-40 oranında daha ucuz olmasını gösterdi.

Yeni nesil e-kitap okuyucu ve tablet cihazların penetrasyonunun arttıkça, yayıncılık sektörünün e-kitap talebinin de aynı hızla yükseleceğini söyleyen Ekmekçi, elektronik ticaret gün geçtikçe daha da benimsenen bir satış kanalı olmakla birlikte, Türkiye'de online kitap satışları henüz yayıncılık pazarı içerisinde yüzde 3 gibi küçük bir paya sahip olduğunu vurguladı. ABD'de bu oran yüzde 20'ler seviyesinde gerçekleştiğini söyleyen Ekmekçi, Türkiye'de e-ticaret'in toplam perakende ticaret içindeki payı ise yüzde 6 seviyesinde olduğunu belirtti. Ekmekçi, her yıl iki katı kadar artan e-ticaret sektörünün sayesinde e-kitap satışlarının da yükseleceğini düşündüğünü sözlerine ekledi.