Yaşam Tarzı 09 NİSAN 2012 / 16:51

Her çocuğa bir bilgisayar projesi işe yaramadı

Her çocuğa bir bilgisayar projesi işe yaramadı

225 milyon dolar harcanarak her çocuğa dağıtılan dizüstü bilgisayarlar, çocukların matematik ya da dil gelişiminde hiçbir etki yaratmadı. Bu sonuç FATİH projesinin ne denli sorgulanması gerektiğini ortaya koyuyor.



Gelişmekte olan ülkelerin bir çoğunda her çocuğa bir dizüstü bilgisayar kampanyası başlatıldı. 2007 yılından bu yana başlatılan projelerde milyonlarca bilgisayar dünya çapında dağıtıldı. Bu projelerin Türkiye yansıması olarak kurgulanan FATİH projesinde de pilot bölgelerde tablet dağıtımı gerçekleştirildi. Tüm ihale için geri sayım sürüyor.

Peru’da gerçekleştirilen benzer bir projede Inter-Amerikan Kalkınma Bankası’nın (IDB) verdiği bilgilere göre, öğrenciler üzerinde matematik ya da dil derslerinde bir gelişme görülmedi. Daha da ötesi, verilen dizüstü bilgisayarlar çocukların daha fazla ödevlerini yapmaları ya da okuma alışkanlıklarını artırmalarını sağlamadı.

Proje neden başarılı olmadı?

Güney Amerika’nın en kötü eğitim sistemlerinden birine sahip olan Peru’da diz üstü bilgisayarlar için 225 milyon dolar harcanırken, yaklaşık 850 bin basit bilgisayar okullara dağıtıldı. Peki, proje neden başarılı olamadı?

IDB’nin verdiği bilgilere göre, ülkede başlatılan program sırasında öğretmenlerin bilgisayar ya da tabletleri ders amacıyla nasıl kullanacağı konusunda yeterince eğitilmedi. Bu nedenle de derslerde verilen cihazlar etkin şekilde kullanılamıyor.

Programın elbette olumlu etkileri de bulunuyor. Çocukların erken yaşta bilgisayarla buluşmaları, basit bilgisayar işlemlerini daha kolay gerçekleştirebilmelerini sağladı. Ancak öğrenciler internete erişemedikleri için internet kullanım becerilerinde de artış görülmedi.

Görünen o ki, en iyi öğrenme ekosistemini yerleştirmeden gerçekleştirilen projeler yetersiz kalıyor. Buradan hareketle ülkemizdeki FATİH projesinde de benzer sorunlar yaşanmamasını temenni ediyoruz. Yapılan tablet ihalelerinin yanında gerekli eğitim müfredatının hazırlanması ve öğretmenlerin gerekli eğitimi alabilmesi öncelikli konu olarak öne çıkıyor.