Telekom 30 NİSAN 2009 / 06:20

Veri Depolama Dosyası: Bölüm 4

Dosyamızda bugün bireysel veri depolama konusuna giriş yapıyoruz.

Dosyamızda bugün bireysel veri depolama konusuna giriş yapıyoruz.


Veri depolama, son yıllarda dijital içeriklerin gelişmesiyle bireysel tüketici tarafında da bir ihtiyaç haline geldi. Peki bireysel tüketicilerin veri depolamaya ilgisi hangi oranda arttı? Gelecekte hangi boyuta ulaşması öngörülüyor? Bugün bu soruların yanıtlarını bulmaya çalışacağız.


Günümüz dijital dünyasına şekil veren en önemli kavramlardan bir tanesinin içerik olduğunu ifade eden Seagate İsrail ve Türkiye Ülke Müdürü İpek Binyıldız içeriğin geçmişte şirketler tarafından üretilirken, günümüzde 7'den 70'e herkes tarafından yaratıldığı ve paylaşıldığını söylüyor. Binyıldız, "Artık her birimiz daha çok fotoğraf çekiyor, müzik indiriyor ve kendi film arşivlerimizi yaratıyoruz. Bu değerli verilerimizi de kolay, şık, hızlı, güvenli ve uygun maliyetli bir şekilde korumak ve sonsuza dek saklamak istiyoruz" diyor. Binyıldız bu eğilimle ilgili bir de örnek veriyor: Parks Associates'e göre; günümüzde üretilen ve tüketilen içerik miktarı göz önüne alındığında, yakın gelecekte ortalama büyüklükteki bir ailenin; bilgisayar, taşınabilir cihaz ve DVR'larındaki kişisel medya arşivleri için 1 TB'a yakın depolama kapasitesine ihtiyaç duyacaklar.


Western Digital EMEA Bölgesi Markalı Ürünler Kıdemli Direktörü Didier Trassaert pazar araştırmalarına göre tüketicilerin sahip olduğu ve oluşturulan dijital içeriklerin giderek artırdığını, bunun da hızla artan depolama kapasitelerine olan talebi gösterdiğini belirtiyor. Trassaert bu taleple ilgili birkaç pazar araştırmasının sonucunu da bizlerle paylaşıyor: - IDC'ye göre, yeryüzündeki dijital fotoğraf makinesi ve fotoğraf makineli cep telefonu sayısı 1 milyarı geçti (Mart 2008). - GfK'ya göre, HD (yüksek çözünürlüklü) video kameralarda rekor bir artış bekleniyor ve bu da toplam video kamera satışlarının yüzde 42'sini oluşturuyor (Ağustos 2008). - HD videolar çok büyük miktarda sürücü alanına ihtiyaç duyuyor. Bir saatlik video için en az 8 GB gerekiyor. Apple'ın video yükleme özelliğini sunduğu 2006 yılından itibaren, Apple mağazaları, televizyon dizilerinin 250 milyondan fazla bölümünü sattı ve 33 milyondan fazla filmi kiraladı ya da sattı (Apple, Mart 2009).


Trassaert, "Tüketiciler arasındaki yüksek çözünürlüklü video kameraların popülerliği, dijital fotoğrafçılık ve dijital müzik indirilmesi; kullanıcıların bilgisayarlarını, ‘kaydet' butonuna tıklayabilecekleri kadar hızlı ve büyük boyutlardaki dijital içerikle doldurdukları anlamına geliyor. Kullanıcıların dijital içeriklerinin değeri ve boyutu arttıkça, verilerin birden çok CD ya da DVD'ye yedeklenmesi çok fazla zaman alıcı ve gereksiz bir hal alıyor. Aynı zamanda, kullanıcılar içeriklerinin mali ve duygusal değerlerini fark ediyor ve en değerli dosyalarını yedekleme ihtiyacı duyuyorlar. İnanıyoruz ki tüketiciler hem 2.5 hem de 3.5 inçlik harici sabit disklerde, çok daha fazla kapasite talep edeceklerdir. Bugün her bir Gigabit başına düşen maliyete bakıldığında, sabit sürücü depolama çözümleri oldukça hesaplıdır ve bu fiyatlar düşmeye devam edecektir" diyor.


Dijital teknolojilerin artık hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline geldiğini belirten SanDisk Türkiye Bölge Satış Müdürü Yosi Rafael, "Müziklerimizi, fotoğraflarımızı, videolarımızı ve dokümanlarımızı dijital ortamda saklamayı tercih ediyoruz. Dijital içeriğin bu denli çoğalması doğal olarak depolama ihtiyacımızı da artırdı. Örneğin; cep telefonlarındaki teknolojik gelişmeler sayesinde fotoğraf ve video çekme alışkanlığımız oluştu" diyor.


Rafael, yapılan araştırmaların, dijital içerik artışının geldiği boyutu anlamamıza yardımcı olduğunu ifade ediyor ve örnekler veriyor: 2006 yılında Symantec firması tarafından İngiltere'de yapılan bir araştırma, taşınabilir bilgisayarlarda bulunan verilerin 500 bin Sterlin değerinde olduğunu ortaya koyuyor. 2008 yılında gerçekleştirilen Amerikan Tüketici Elektroniği Birliği (CEA) Dijital Depolama Çalışması'nda ise ‘depolama' kavramını en çok fotoğraflarımızı ve müziklerimizi saklarken kullandığımız ifade ediliyor. Söz konusu araştırma dijital fotoğraflarımızı depolama oranımızın yüzde 85, müzik arşivimizi saklama oranımızın ise yüzde 67 olduğunu gösteriyor.


Yosi Rafael, "Depolama ihtiyacının gün geçtikçe daha artacağı artık su götürmez bir gerçek. Bu nedenle sabit disklerin, USB belleklerin, SD ve Micro SD hafıza kartlarının ve harici sabit disklerin depolama kapasiteleri de sürekli genişletiliyor. Veri depolama, hayatımıza önemli bir kavram daha sokuyor: Yedekleme" diyor ve yedekleme konusunda aşağıdaki bilgileri veriyor.


2008 yılında gerçekleştirilen CEA Dijital Depolama Çalışması'nda elde edilen veriler, bilgisayar kullanıcılarının yüzde 30'unun verileri yedekleme ihtiyacı duymadıklarını gösteriyor. Aynı çalışmada yüzde 24'lük bir kesim, bu işlem için gerekli ürünlere sahip olmadığını belirtirken, yüzde 22'si çok uzun sürdüğü gerekçesiyle yedekleme yapmaktan kaçındığını ifade ediyor.


Araştırmada ayrıca veri yedeklemesi yapan kişilerin görüşlerine de yer veriliyor. Buna göre, yedekleme işlemi yapma nedenleri şöyle sıralanıyor: Verilerimin saklı bulunduğu cihazın bir gün çalışmayacağından korkuyorum - Yüzde 72Bilgisayar virüsleri nedeniyle verilerimi kaybetmekten korkuyorum - Yüzde 60 Verilerimi daha önce bir kez kaybettim - Yüzde 43Hırsızlık nedeniyle verilerimi kaybetmekten korkuyorum - Yüzde 23Yangın nedeniyle verilerimi kaybetmekten korkuyorum - Yüzde 21Başka nedenlerle verilerimi kaybetmekten korkuyorum - Yüzde 6


Rafael'in bu konudaki yorumu ise şöyle: "Tüm bu rakamlar, bu alandaki teknolojilerin daha da geliştirileceğine işaret ediyor. SanDisk'in kurucusu Eli Harari, esprili bir dille bu durumu özetliyor: "Gelecekte insanların beyinlerini nasıl yedekleyeceklerini anlatıyor olacağız. Bir başka deyişle, bu seviyede bir yedekleme mümkün olacak."


Tüketici elektroniği ve mobil ürünlerinde yaşanan hızlı teknolojik gelişimin, dijital içeriklere yüksek hızda çevrimiçi ulaşabilme, yüksek kapasitelerde saklayabilme ve oynatma imkânı sağladığına dikkat çeken Multimedya Bilgisayar Pazarlama Müdürü Şahabettin Toprakçı bu gelişim sürecinde, dijital içeriklerin bu cihazlar arasında taşınabilmesinin de artık daha kolay hale geldiğini belirtiyor. Toprakçı, "Tüm bu gelişim ve kolaylıklar nedeniyle, tüketicilerin dijital video, müzik ve resim gibi içeriklerini yanlarında taşımak, başkalarıyla paylaşmak ve saklamak yönündeki talepleri her yıl katlanarak artmaktadır" diyor.


Bireysel veri depolamaya ilginin diz üstü bilgisayar pazarının artışıyla doğru orantılı olarak hızlı yükseliş eğiliminde olduğunu belirten Samsung Electronics Türkiye IT Satış ve Pazarlama Müdürü Barış Kestep internet bağlantı ücretlerinin azalma eğiliminde olması ve artan bağlantı hızlarının da doğrudan tüketicinin ilgisini artırdığına dikkat çekiyor. Kestep, "Yeni ortaya çıkan ve standartlaşma yolunda hızla ilerleyen video sıkıştırma teknikleri ile artış oranının hızlanacağı öngörülüyor. Ayrıca ürünlerin kapasitelerinin gelişen disk teknolojisine bağlı olarak artması ürünlerdeki özellikle güvenlik ile ilgili ve kullanıcın işini kolaylaştıran yazılımların sürekli gelişmesi, talebin daha da artmasını sağlamaktadır" diyor.


Yarın: Bireysel veri depolama pazarında hangi eğilimler göze çarpıyor? Tüketiciler en çok hangi uygulamalar için veri depolamaya ihtiyaç duyuyor? Kullanıcıların kapasite ihtiyacı hangi boyutta?