Telekom 01 EKİM 2012 / 15:47

1000 Mbps ile hem kurumlar hem de bireyler dönüşüyor

Turkcell Superonline'ın 1000 Mbps fiber internetin farkını gözler önüne sermek için hazırladığı “Fiber İnternet Deneyim Odası”nda Murat Erkan, şirketin hedeflerini ve gündemdeki konuları değerlendirdi.



Turkcell Superonline’ın Esentepe’de bulunan genel merkezinde kurulan ve özel olarak tasarlanan Fiber İnternet Deneyim Odası’nda açıklamalarda bulunan Erkan, “2008 yılından bu yana yaptığımız 1,5 milyar liralık yatırımla 1 milyon 133 bin haneye 1000 Mbps fiber internet verebilecek 30 bin km’lik bir fiber ağ kurduk" dedi. Turkcell Superonline Genel Müdürü Murat Erkan’ın verdiği bilgilere göre, şirket eve giden işlerinde yüzde 91, kurumsal alanda yüzde 87 ve bölge ülkelere verilen hizmetleri kapsayan toptan hizmetlerde yüzde 24 büyüme ile toplamda yüzde 54 büyüme kaydetti.

Türkiye’de ilk kez BTnet.com.tr sayfalarında yer verilen, Türk Telekom’un Suriye’deki internetinin kesilmesini yorumlayan Murat Erkan, savaş durumlarında ilk olarak telekom altyapılarının etkilendiğini, savaş sonrasında da bu ağların yeniden düzeltilmesi için çalışmaların sürdüğünü belirtti. Özellikle ülkenin kuzeyinde karışıklık bulunduğuna değinen Erkan, bu nedenle kendilerinin ve Türk Telekom’un internet hizmetlerindeki kesintiye müdahale edemediğini bildirdi.

Akamai raporlarına göre,  Türkiye’nin hızının 2.85 Mbps olduğunu hatırlatan Erkan, Türkiye’de alınan internet hizmetlerinin yüzde 81’nin 8 megabit’e kadar olduğu bilgisini verdi. Ortalama olarak bu hızın etrafında internet hızı ortalamasının şekillenmesi gerektiğini düşünen Turkcell Superonline Genel Müdürü, verilen ortalama hızın düşük seviyede kaldığına işaret etti. Erkan, Turkcell Superonline’ın fiber internet hizmeti verdiği 342 bin abonenin ortalama hızının 17 megabit olduğu bilgisini verdi.

"İçerikçiler Türkiye'deki veri merkezlerini kullanmalı"

Google, Facebook gibi içerik üreticilerin Türkiye’ye gelmesi gerektiğini belirten Erkan, kurdukları dijital otobanlar sayesinde Arap ülkeleri ile Avrupa arasında köprü oluşturacaklarını aktardı. Türkiye’deki dizilerin Orta Doğu’da oldukça ilgi çektiğini söyleyen Erkan, “Türkiye’de üretilen içeriğin milli menfaatler ön planda tutularak bir yerde toplanması için çalışmak gerekiyor. Yerel operatörlerin bu hamlesinden sonra gerekli düzenleme ve hukuki çalışmaların gerçekleştirilmesi gerekiyor. Bulgaristan’ın yarattığı serbest bölgenin benzeri oluşturulabilir” açıklamalarında bulundu.



Turkcell Superonline Genel Müdürü, operatörlerin birbiri arasında gerçekleştirdiği anlaşmalarda maliyetleri düşük tutmamasının içeriğin yurt dışında tutulmasına sebep olduğunu aktardı. Murat Erkan’ın verdiği bilgilere göre, bakırın fiyatı arttığı için altyapı dönüşümünde fiber optik oldukça uygun bir çözüme dönüştü. Bu dönüşüm içerisinde yerel yönetimlerin katkısının önemine değinen Erkan, belediyelerin fiber dönüşüme destek olması ve altyapıların paylaşılması gerektiğini vurguladı.

Fiber optik yatırımında yerli üretime önem verdiklerini belirten Erkan, “Fiber üretiminin yüzde 84’ünü yerel üretimden sağlıyoruz. Geri kalan payı dünyada yapabilen 3-4 şirket var. Bunu gerçekleştirebilmek için çok önemli bir birikim gerekiyor” dedi.

Turkcell Superonline'ın verdiği bilgiler şu şekilde:
Saniyede 1000 megabite kadar çıkabilen fiber internet altyapısıyla yüksek bant genişliği isteyen bir çok işlem, aynı anda çok kullanıcıyla gerçekleştirilebiliyor. Örneğin, birden fazla kullanıcı ile yüksek hızlarda dosya indirme, online oyun oynama, upload, HD video stream etme gibi işlemler aynı anda sorunsuz yapılabiliyor.

1000 Mbps internet hızıyla:

• Her biri 45 dakikalık 20 müzik albümünü sadece 1 saniyede yüklemek

• 90 dakikalık HD bir filmi yaklaşık 3,5 dakikada yüklemek (2 Mbps ile 30 saatte yükleniyor)

• 1 GB’lik bir filmi 8 saniyede indirmek mümkün.

İnternet hızı yavaş olursa…

Fiber internet teknolojisi ile dünyada sadece bilgi akışı, içeriğe ulaşma gibi alanlarda değil, günlük yaşamın hemen her alanında bir devrim yaşanıyor. Bireylerin ve kurumların iş yapış şekillerinden pazarlama yöntemlerine, eğlence anlayışlarından alışveriş tercihlerine kadar pek çok alanda yaşanan bu değişim, toplumların refah seviyesinin artmasına ve bölgelerin ekonomilerine doğrudan etki eder bir noktaya doğru ilerliyor. Örneğin;

Google’da 10’da 4’ü oranında bir yavaşlık yaşanması Google’da 800 milyon daha az arama gerçekleşmesine neden oluyor.

Dünyadaki genişbant kullanıcıların yüzde 25’i, 4 saniyeden daha uzun sürede açılan siteleri terk ediyorlar.

Mobil internet kullanıcılarının yarısı, sayfa 10 saniyeden uzun sürede açılmazsa siteyi terk ediyorlar ve bunların yüzde 60’ı o siteye bir daha geri dönmüyorlar.

Mobil alışveriş yapan yüzde 79 oranındaki internet kullanıcıların yaklaşık yarısı, mobil cihazlarından istedikleri sayfa 3 saniye içerisinde yüklenmezse siteyi terk ediyorlar.

Eğer sitenin açılması sadece 1 saniye yavaşlarsa, günde yaklaşık 67 milyon dolarlık satış yapan Amazon’un yıllık kaybı tam 1,6 milyar dolar olabilir.

10 yılda internet kullanımında neler değişti

Çok değil bir 10 yıl öncesine baktığımızda, 2002 yılında dünyada sadece 569 milyon internet kullanıcısı vardı. Bu rakam, aynı zamanda dünyadaki toplam nüfusun yüzde 9.1'ini oluşturuyordu. Oysa 2012 yılına geldiğimizde interneti kullananların sayısı 2.27 milyara ulaştı. Bu da dünyanın yüzde 33'ünün internete bağlandığını gösteriyor.

Yine bundan 10 yıl önce dünya genelinde, günde ortalama 46 dakika internete bağlanıyorduk. Yani internet günlük hayatımızın epey dışındaydı. Oysa bugüne gelindiğinde artık neredeyse 4 saat internete bağlanmadan yapamıyoruz. Haber okuma, internet bankacılığı, video izleme ve paylaşma, online alışveriş, online oyun derken günümüzün büyük bir bölümü internette geçiyor.

2002 yılında dünya genelinde sadece 3 milyon web sitesi varken bugün 555 milyon web sitesi bulunuyor. Tüm bunlar açıkça şunu gösteriyor ki; bu kadar çok insanın kullandığı ortak bir ağ, yeni teknolojilerle geliştirilmezse insanlığın gelişimi de ilerleyemeyecek, aynı noktada kalacaktır.