Teknoloji Ekonomisi 07 TEMMUZ 2014 / 08:54

Türkiye’nin e-ticaret pazar hacmi 14 milyar TL

TÜBİSAD “Türkiye e-Ticaret Pazarı-2013” raporuna göre Türkiye’de e-ticaretin toplam perakende harcamalarına oranı yüzde 1,3. Seyahat harcamaları toplamda 5,1 milyar TL ile en büyük e-ticaret kalemini oluşturuyor.

Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) ve Elektronik Ticaret Derneği (ETİD) proje ortaklığında ve Deloitte Türkiye proje yönetiminde hazırlanan “Türkiye e-Ticaret Pazarı-2013” raporunu bu hafta Radisson Blu’da düzenlediği bir toplantıda açıkladı.

Ölçmeden yönetmek zor
Rapor sunumunun açılış konuşmasını yapan TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. M. Kemal Cılız, raporun Türkiye’de e-ticaret pazarını tanımlayan ve uluslararası standartlara göre ölçümleyerek sınıflandıran ilk rapor olması itibariyle önemine değindi. Cılız, bilişim pazarının alt sektörleriyle birlikte ele alındığında çok büyük bir hacme sahip olduğunu pazarın doğru tahlil edilmesinin önemini vurguladı. Cılız, “Ölçmeden yönetmek zordur. Bu nedenle, pazarı doğru analiz edebilmek için verilerin paylaşılması gerekiyor. Sektör bu konuda üzerine düşeni yapmaktan çekinmemeli” dedi. Konuşmasında e-ticaretin ülkemizde beklenen düzeye henüz ulaşmadığını ancak büyük bir potansiyele sahip olduğunu ifade eden Cılız, “E-ticaretin gelişimi için sağlıklı bir hukuki zemine ihtiyaç var. Kişisel verilerin korunması ve elektronik ticaret’ kanunlarının bir an evvel yasalaşması ve tüketicinin korunması kanununun ikincil düzenlemelerinin sektörün gelişimine yönelik yapılanması çok önemli olacaktır” yorumunu yaptı.
Bankalar Arası Kart Merkezi (BKM) CEO’su Soner Canko, “E-ticaret, ticaretin yeni adı oldu. Sadece çevrimiçi satın alma değil, kamu ödemelerinden yemek siparişine kadar pek çok açıdan ele alınan e-ticaret insanları üretici olmaya sevk ederek ekonomiyi canlandırıyor” diyerek internet ödemelerinin daha da artacağını belirtti. Proje danışmanı olan Deloitte Türkiye’nin Ortağı Tolga Yaveroğlu, raporun sunumunda söz alarak E-ticaret araştırmasının tanımlarının çok kritik ayrımlar içermesi nedeniyle hassas bir çalışma yapıldığını anlattı.
Araştırmada çevrimiçi ticaret, “Bilgisayar, tablet veya cep telefonu gibi mobil cihazlar aracılığıyla internet üzerinden yapılan işlemler” olarak tanımlanıyor. Teslimat ve ödemenin çevrimdışı olması siteyi tanım dışına çıkarmıyor. ComScore verileriyle yapılan araştırma ciro etkisi göz önünde bulundurularak 1200 sitelik örneklemle gerçekleştirildi. Araştırmada Türkiye’de bulunmayan Wallmart ve Ebay gibi perakendeciler, booking.com, hostels.com gibi yabancı oyuncular üzerinden gerçekleştirilen işlemler, dijital içerik siteleri, aylık ziyaretçi sayısı 15k altında olan siteler araştırma kapsamı içinde yer almıyor.
Toplantıda gerçekleştirdiği sunumda raporu değerlendiren TÜBİSAD Yönetim Kurulu Üyesi, Yeni Medya ve e-Ticaret Komisyonu Başkanı Burak Ertaş, ülkemizin önemli bir büyüme potansiyeli olduğuna değindi ve Türkiye’nin toplam perakende harcamalarının içerisinde e-ticaretin payının yüzde 1,3 oranında olduğunu belirtti. E-ticaret değerlerinde Hindistan’ın ilerisinde olan Türkiye’yi Polonya, Brezilya ve Rusya takip ediyor. En yüksek oran İngiltere’de yüzde 10,4 ve ABD’de 7,4 buna karşın en düşük e-ticaret perakende oranı Hindistan’da yüzde 0,7 ve İtalya’da 1,8 değerinde. TÜBİSAD araştırması, e-ticaretin perakende ticaret toplamına oranı değerlendirilirken, verilerin doğru değerlendirilebilmesi için ülke nüfusu, gayrı safi milli hasıla, internet penetrasyonu ve e-alışveriş alışkanlığı olan nüfus da göz önünde bulunduruyor.
Fiziksel mağazası olmayıp sadece internet üzerinden satış yapanlar olarak tanımlanan “sadece çevrimiçi” ticaret hacmi 7,3 milyar TL. Çevrimiçi pazaryerleri 1,7, çevrimiçi bahis pazarı 1,6, çok kategorili alışveriş pazarı 1,4, özel alışveriş 1,3, ulaşım ve konaklama 0,7, dikey alışveriş ise 0,6 milyar TL tutarında.
Hem internet üzerinden hem de fiziksel mağazadan satış yapan “çok kanallı e-ticaretin pazar büyüklüğü ise 6,7 milyar TL. Bu tutarın en büyük kalemini ise 4,3 Milyar TL’lik ulaşım ve konaklama harcamaları oluşturuyor. Elektronik 1, giyim ve ayakkabı 0,5, ev ve dekorasyon 0,3 eğlence ve kültür 0,1 ve diğer kategoriler ise toplam 0,5 milyar TL tutuyor.
ETİKETLER : e-ticaret tübisad