Teknoloji Ekonomisi 08 AĞUSTOS 2011 / 08:33

Panasonic'in satışları yüzde 11 düştü

11 Mart’ta yaşanan depremin etkilerini derinden hisseden şirketlerden biri olan Panasonic, yine de faaliyet kârı elde etmeyi başardı.



Panasonic 31 Mart 2012 tarihinde sona erecek mevcut mali yılın 30 Haziran 2011’de sona eren ilk çeyreği için konsolide finansal sonuçlarını açıkladı.

İlk çeyrekteki konsolilde grup satışları 11 Mart’ta yaşanan depremin etkisiyle yüzde 11 oranında azalarak 1.929,5 milyar yene (42 milyon 488 bin Türk Lirası) geriledi. 31 Mart 2011 itibarıyla sona eren 2011 mali yılının ilk çeyreğinde ise bu rakam 2.161,1 milyar yen (47 milyon 588 bin) olarak gerçekleşmişti. Konsolide grup toplamı çerçevesinde yurt içi satışlar bir yıl öncesinin 1.054,4 milyar yenlik tutarına kıyasla yüzde 8 oranında bir düşüş gerçekleştirerek 967,6 milyar yen olarak gerçekleşti.

Daha önce Japonya'daki şirketlerin durumunu aktardığımız 'Japonya'da felaket devam ediyor' haberinde de bahsettiğimiz gibi, 2012 Mart ayına kadar şirketlerin kâr açıklaması beklenmiyor. Diğer yandan Japon ekonomisi, değerlendirilen birinci çeyrek boyunca depremden kaynaklanan ağır şartlar altında olsa da otomobil satışlarındaki artışın ve enerji verimliliği sunan tüketici ürünlerine dair artan talebin de etkisi ile düzelme sürecine girmiş bulunuyor. Bunlar yaşanırken küresel ekonomi Çin gibi gelişen pazarlardaki talebe rağmen ABD’deki ekonomik daralma ve enflasyon endişesinden kaynaklanan bir takım yavaşlama emareleri göstermeye başladı.

Yine de faaliyet kârı ortaya çıktı

Faaliyet kârı bir yıl önceki değer olan 83,8 milyar yenden 5,6 milyar yene geriledi. Malzeme ve sabit maliyetlerin azaltılmasına rağmen felaketten etkilenen satışların düşmesi, yoğunlaşan fiyat rekabeti ve hammadde maliyetlerinin artması ile birlikte böyle bir sonuç ortaya çıktı. Bununla birlikte geçen sene 84,3 milyar yen olarak gerçekleşen vergi öncesi kâr bu sene 17,4 milyar yen zarar olarak gerçekleşti. Bunda erken emeklilik programlarının yerleştirilmesi ile bağlantılı maliyetler ve felaket nedeniyle diğer gelirlerde yaşanan kesintiler önemli rol oynadı. Panasonic Şirketi’nin net zararı 30,4 milyar yen olarak gerçekleşti. Geçen yılda ise 43,7 milyar yen kâr elde edilmişti.



Panasonic’in diğer kollarında durum nedir?

Dijital AVC Network’leri

Bir yıl önce 831,7 milyar yen değerinde gerçekleşen satışlar %21 oranında azalarak 660,6 milyar yene geriledi. Blu-ray Disc kaydedicilerin olumlu satış rakamlarına rağmen bu sonucun ana sebebi düz panel televizyon, otomotiv elektroniği ve cep telefonu satışlarında yaşanan azalmaydı. Segment zararı 16 milyar yen olarak gerçekleşti. Geçen yıl ise 27,9 milyar yen segment kârı kaydedilmişti.. Bu sonucun ana sebebi de satışlardaki azalma ve Japon yenindeki değer artışı olarak görülüyor.

Ev aletleri

1 yıl öncenin 322,8 milyar yenlik satışına kıyasla, satışlar %6 oranında artarak 342,9 milyar yene ulaştı. Bunun ana kaynağı klima satışlarındaki önemli artış ile birlikte çamaşır makineleri ve mikrodalga fırınların istikrarlı satışlarıydı. Segment kârı %4’lük artışla 33,6 milyar yene ulaştı. Geçen yılki rakamın 32,3 milyar yen olduğu hatırlandığında bu artışın ana sebebinin satışlardaki artış ve faaliyetleri düzen altına alma gayretleri olduğu görülüyor.

PEW ve PanaHome

Satışlar geçen yılki 391,2 milyar yenden %7’lik bir artışla 417,3 milyar yene çıktı. Panasonic Electric Works Co., Ltd. (PEW) ve iştiraklerinde elektrikli inşaat malzemeleri ve ev/yapı inşaat malzemeleri ve ev aletlerindeki satış artışı genel satış büyümesine katkı sağlamakla birlikte elektronik malzemelerin ve genel olarak otomotiv ile ilgili ürünler için geliştirilen otomasyon kontrollerinin satışında azalma görüldü. PanaHome Şirketi ve iştiraklerinde başta müstakil evler olmak üzere konut inşaat satışlarının artması ile birlike genel satışlar arttı. Bunda Japonya konut pazarının istikrarlı şartlar içerisinde bulunması büyük rol oynadı. Segment kârı 10,6 milyar yen olarak gerçekleşti. Geçen yılki miktar ise 8,3 milyar dolar olarak gerçekleşmişti. Bu artışın başlıca sebepleri satışların artması ve sabit maliyetlerin düşürülmesi olarak görülüyor.

Bileşenler ve cihazlar

Satışlar %13 oranında azalarak 205,5 milyar yene geriledi. Geçen yıl bu rakam 236,3 milyar yendi. Bu sonucun oluşmasındaki başlıca etken genel bileşenlerin, yarı iletkenlerin ve bataryaların satışındaki azalma olarak görülüyor. Geçen yılki 11,8 milyar yenlik kâra karşılık bu sene 7,5 milyar yen segment zararı gerçekleşti. Bunun da başlıca sebebi düşük talep olarak görülüyor.

SANYO

Bir yıl önce 413 milyar yen değerinde gerçekleşen satışlar %22 oranında gerileyerek 324 milyar yen olarak gerçekleşti. Soğuk zincir ekipmanları, ticari klimalar ve güneş pili sistemlerinin satışı istikrarını koruduysa da cihazların, dijital fotoğraf makinelerinin ve araç içi ekipmanlarının satışı durgunlaştı. 2011 mali yılında yarı iletken işinin devredilmesi genel satışların da azalmasına yol açtı. Bu da segment zararının 14 milyar yen olarak gerçekleşmesi ile sonuçlandı. Bir yıl önceki 5 milyar yen tutarında segment kârının gerçekleşmesinde şirket satışında kaydedilen maddi olmayan varlıkların amortize edilmesi rol oynamıştı.

Diğer

Bir yıl önce 275,4 milyar yen olarak gerçekleşen satışlar %3 oranında artışla 284 milyar yene ulaştı. Bu artışta fabrika otomasyon ekipmanlarının olumlu satışı önemli rol oynadı. Segment kârı 11,9 milyar yen olarak gerçekleşti. Geçen yıl bu rakam 12,8 milyar yendi.

Konsolide finansal durum

Birinci çeyrekte operasyon faaliyetleri için kullanılan net nakit miktarı 43,3 milyar yen olarak gerçekleşti. Bu, öncelikli olarak net zarara ve envanter artışına atfedilebilir. Yatırım faaliyetlerinde kullanılan net nakit 47,7 milyar yen olarak gerçekleşti. Mülk, tesis ve ekipmanların elden çıkarılması sürecine karşın artan sermaye harcamaları bunun başlıca sebebi oldu. Finans faaliyetlerinde kullanılan net nakit miktarı ise 35,9 milyar yendi. Bu da uzun vadeli borç ödemeleri ve nakdi temettü ödemelerinden kaynaklandı. Döviz kur dalgalanmalarının etkileri dikkate alındığında nakit ve nakit eşdeğeri, geçen mali yılın sonuna kıyasla 137,8 milyar yen düşerek 30 Haziran 2011 itibarıyla 837 milyar yen toplama ulaştı.

30 Haziran 2011 itibarıyla şirketin konsolide toplam aktifleri 31 Mart 2011’den beri 157,9 milyar yen düşüş yaşayarak 7,665 milyar yen olarak gerçekleşti. Bunda yenin değerlenmesi ve nakit ile nakit eşdeğerlerinde yaşanan düşüş önemli rol oynadı. Panasonic Corporation hissedarlarının özvarlıkları 31 Mart 2011’e göre 207,2 milyar yen artarak 2,766.2 milyar yene ulaştı ve 30 Haziran 2011 itibarıyla azınlık hisseleri 287,3 milyar yenlik bir düşüşle 100 milyar yen değerine geriledi. Bu sonucun başlıca sebebi Panasonic Corporation hissedarlarının varlıklarındaki 271,2 milyar yenlik artış ve azınlık hisselerinde aynı miktarda yaşanan azalma idi. Bu azalma da PEW ve SANYO’nun tüm hisselerinin 1 Nisan 2011 itibarıyla devralınmasına dayanıyordu.