Teknoloji Ekonomisi 30 MAYIS 2011 / 12:06

Mobil kullanıcı indirim bekliyor

Deloitte'nin mobil tüketici araştırmasına göre kullanıcılar operatörden uygun fiyatlandırma bekliyor



Deloitte, ‘Global mobil tüketici araştırması 2011: Mobil iletişimde fırsatlar’ raporunu yayımladı. Rapora göre günlük yaşamda kullanılan mobil cihazların sayısı ve çeşitliliği giderek artıyor. Kullanıcıların en önemli talebi ise uygun fiyatlandırma olarak ortaya çıkıyor. Türkiye'nin mobil iletişim yoluyla yapılan reklamlar üzerinden ürün veya hizmet satın alma açısından ilk sırada olduğu ve mobil pazarlamanın önemli fırsatlar içerdiği belirtiliyor.

15 ülkeden 30.454 katılımcının yer aldığı anket sonrasında Deloitte, mobil teknolojilerin ülkemizde ve dünya çapında kullanımını inceleyerek bir rapor hazırladı. Raporda, kullanıcıların sahip oldukları, mobil ağa bağlanmalarına imkân veren cihaz sayısının giderek arttığı ve çeşitlendiği belirtiliyor.

Mobil iletişim yaygınlaştıkça, doğru fiyatlandırma konusunun öneminin de arttığı, Türkiye'deki kullanıcıların operatör değiştirme nedenlerinin ağırlıklı olarak fiyatlar konusunda memnuniyetsizlik olduğu belirtiliyor. Kısa mesajlar yoğun şekilde kullanılan bir mobil iletişim yöntemi olmayı sürdürürken, Wi-Fi kullanımının yükselişi dikkat çekiyor. Mobil pazarlamanın potansiyelinin de değerlendirildiği raporda, Türkiye, bu yönde potansiyeli en yüksek pazarlar arasında görülüyor.

Rapora göre netbook, tablet, akıllı telefon gibi teknolojilerin yaygınlaşmasıyla birlikte bilgi işlemin birden fazla cihaz üzerinden ve ‘yer bağımsız’ yürütülmesi hayatın bir parçası haline geldi. Akıllı telefonlar bu trendin en önemli etkenini oluşturdu.

Raporda, kullanıcıların farklı hizmetlere olan ihtiyacının giderek arttığı, mobil operatörlerin bu fırsatları doğru değerlendirmek ve gelir kaynaklarını çeşitlendirmek için yatırım yapmaya devam edecekleri öngörülüyor.


Kullanıcı uygun fiyat bekliyor

Raporda, akıllı telefonların yaygınlaşması ile birlikte mobil genişbant kullanımının giderek arttığı belirtiliyor. Mobil genişbant kullanımı arttıkça, operatörler için doğru fiyatlandırmanın önem kazandığı, bu konunun Türkiye ve diğer ülkelerde mobil genişbant kullanımını teşvik edecek temel faktörler arasında olduğu vurgulanıyor.

Diğer ülkelerde daha uygun tarife beklentisi oranı ortalama yüzde 54 iken Türkiye'de bu oranın yüzde 66 olduğu görülüyor. Türkiye'de operatörünü değiştiren kullanıcıların yüzde 59'unun nedeni ise ‘daha uygun tarife’.

Çin ve Hindistan SMS delisi

Çin ve Hindistan'da kullanıcıların yüzde 80'inden fazlasının günde en az bir SMS aldığı veya gönderdiği, İngiltere'de yüzde 70'e varan bu oranın Türkiye'de yüzde 56 olduğu belirtiliyor.

Mobil ortamda e-posta, sosyal ağlar gibi uygulamaların kullanım sıklığına da bakıldığında SMS'nin en sık kullanılan iletişim platformu olduğu gözlemleniyor. Türkiye'nin yurtdışında SMS kullanma konusunda da dünya ortalamasının üzerinde olduğu görülüyor.

Yurtdışında cep telefonu kullananların yüzde 70'inin her gün en az bir SMS gönderdiği vurgulanıyor. Deloitte, iletişim kanallarının çeşitlenmesi ve mobil internet kullanımının yaygınlaşmasının, kısa mesajın popülerliğini etkilemediğini belirtiyor.

 

Wi-Fi revaçta çünkü bedava

Raporda internete bağlanmak için kullanılan farklı yöntemler sıralamasında sabit hat üzerinden genişbant veya çevirmeli bağlantı ilk sırada alıyor. İkinci sırada ise Wi-Fi noktalarının kullanımının yer aldığına dikkat çeken raporda, cep telefonları ve akıllı telefonların üçüncü, mobil modem kullanımı ise dördüncü sırada yer aldığı belirtiliyor.

Raporda, veri transferi konusunda daha cazip ve birçok sefer ücretsiz olan Wi-Fi'ın yükselişine dikkat çekiliyor. Türkiye'deki kullanıcıların yüzde 67'si yeni bir cihaz alırken Wi-Fi bağlantısı olmasını tercih edeceğini belirtiyor. Bu oranın, araştırmanın yürütüldüğü diğer ülkelerde gözlemlenen yüzde 55'in üzerinde olduğu görülüyor.