Teknoloji Ekonomisi 16 HAZİRAN 2011 / 16:30

eBay’in Çin manevrası

Çin operasyonlarını yeniden kurgulayan eBay, artık yerel şirketlerin denizaşırı ülkelerdeki tüketicilere satış yapmalarına yardım edecek



Şirketin Asya operasyonlarının başında bulunan Jay Lee, Taobao gibi yerel şirketlerle kıran kırana rekabetin ve yabancı şirketlerin faaliyetlerinin önündeki engellerin, Çin’in yerel pazarını eBay’e beklediğini vermeyecek bir pazar haline getirdiğine dikkat çekti.

Yerel tüketici sitesi olan Eachnet’i devreden şirket, böylece 2006 Aralık’ında Çin operasyonlarını da azaltmış oldu. Lee’ye göre, Çin’de her şey yapısal olarak hala çok zor. Çünkü kimse para kazanamıyor.

“Yerel pazarda her şey çok zor”

Çin’in diğer pazarlardan daha zor olduğunu belirten Lee, “Çünkü çok güçlü yerel oyuncular var ve internet sahası da yabancılara tam olarak açılmış değil” dedi.

Lee, şöyle devam etti: “Bunları, 1970’lerde Japonya’nın yabancı otomobil firmalarına karşı uyguladığı ‘görünmeyen ticaret bariyerleri’ ile kıyaslamak mümkün, Çin’de olan bundan da fazlası. İnterneti kontrol altında tutmalarının politik sebepleri de var.”

Geçen yıl fon destekleri konusunda herkesin katıldığı tartışmaların ve rekabetin öne çıktığını belirten Lee’ye göre bu, ekonomik olarak rasyonel bakışa duyulan ihtiyacın da yitip gitmesine neden oldu. Bu tabloyu “Bu, bizim içinde olmamız gereken bir pazar değil” sözleriyle özetleyen Lee’nin bu yorumları, Google’ın geçtiğimiz yıl kademeli olarak Çin’den çıkma kararı alması ve Facebook’un da ülkeye girmek için bir strateji oluşturma çalışmalarının ardından geldi.

Ebay yeni bir iş yapısını 2007 yılında oluşturmaya başladı. Bu kapsamda, global eBay sitelerinde yer almak için Çinli satıcıların çekilmesi hedeflendi. Lee, bu iş yapısında toplam ticaret hacminin geçen yıla kıyasla altı kat büyüdüğünü ve 4.4 milyar dolara ulaştığını söyledi. Global bazda, sınır ötesi ticaret eBay’in gelirlerinde yüzde 20’lik bölümü oluşturuyor.