Teknoloji Ekonomisi 21 OCAK 2013 / 17:10

Apple'da Fetret Devri sürüyor

Apple'da Fetret Devri sürüyor

Geçtiğimiz Eylül ayında 705.7 dolar seviyesine ulaşarak tüm zamanların en yüksek seviyesine ulaşan Apple’ın, o günden bu yana yüzde 10 değer kaybederek Cuma gününü 500 dolar civarında kapatması, şirketin düşüşe geçtiği yönündeki iddiaları güçlendiriyor.



Önümüzdeki Çarşamba gününde açıklanacak çeyrek raporundan önce Apple’ın geleceği ile ilgili iddialar ve öngörüler iyice artarken, The Guardian’ın haberine göre, Apple 9 yıl sonra ilk defa düşüşe geçti.

Habere göre, düşüş iPhone 5’in piyasaya sürüldüğü ve Google Maps’in sistemden aforoz edildiği dönemden itibaren başladığı iddia ediliyor. Geçen hafta ortaya çıkan bir söylentiye göre ise iPhone 5’in düşük satış rakamları yüzünden Apple’ın tedarikçilerine verdiği siparişlerin bir kısmını iptal ettiği yönünde. Özellikle şirketin tedarikçileri arasında yer alan Sharp’ın üretim seviyesini en aşağı çekmesi, bunu şimdilik kanıtlar nitelikler. Yine de en sağlıklı yorumu yapabilmek için Apple’dan gelecek resmi açıklamayı beklemekte fayda var.

Apple’ın başını ağrıtan bir diğer sıkıntı ise, ürün çeşitliliği. Özellikle Steve Jobs’un ölümünden sonra yaratıcı ve yenilikçi olmaktan ziyade birbirini kopyalayan cihazlar üreten şirket, tüketicilerden de tepkiler almaya başladı. Konuya rakamsal olarak bakıldığında da, bu çok net bir şekilde ortaya çıkıyor.

Şirket yaratıcılık krizinde mi?

2009 senesinde iPhone 3G’yi piyasaya süren şirket ilk çeyrekte 5.2 milyon telefon satmıştı. Daha sonraki çeyreklerde ise sırasıyla, 7.4 milyon, 8.7 milyon ve son çeyrekte tekrardan 8.7 milyon civarında iPhone satışı gerçekleşmişti. Bu sürecin bir benzeri 2010 yılında piyasaya çıkan iPhone 4 için de aynı şekilde gelişmişti.

2011 yılına geldiğimizde iPhone 4S piyasaya sürülmesiyle birlikte, Aralık döneminde 37 milyon miktarına ulaşan Apple, bu sunumdan sonraki 2 çeyrekte de satışlarında düşüşler yaşadı. Daha sonra piyasaya sürülen iPhone 5’in bir önceki modele göre çok fazla yenilik içermemesi sebebiyle ilgi görmemesi, şirketin içinde bulunduğu “yaratıcılık krizini” oldukça güzel bir şekilde özetliyor.

Apple CEO'su Tim Cook'un tüketicileri cezbetmek için elinde şu an sadece Apple TV projesi bulunuyor. Cook'un şirketi bu krizden çıkartmak adına yaratıcı, yenilikçi ve farklı ürünlere ihtiyacı var.