Satın almalar/Birleşmeler 20 ŞUBAT 2014 / 10:24

Facebook WhatsApp’i 19 milyar dolara satın alıyor

Ülkemizde de hızla büyüyen mobil mesajlaşma uygulaması için 19 milyar doları gözden çıkaran Facebook, neden böyle bir satın almaya ihtiyaç duydu?



Beş yıl içerisinde rekor bir ücretle satılacak duruma gelen ve dünya çapında 450 milyon kullanıcısı bulunan WhatsApp, her geçen gün bir milyon yeni kullanıcıyı bünyesine katmaya devam ediyor. Mobil alanda Facebook’un geride kaldığı konularda oldukça başarılı olan WhatsApp, hem mesajlaşma hem de sesli aramalarda kullanıcılarına hizmet veriyor.

Toplamda 19 milyar doları bulacak satın almanın 4 milyar doları nakit, 12 milyar doları hisse ve 3 milyar doları da sınırlı hisse senedi olara karşılanacak. Satın alma bedeli Facebook’un kendi halka arzı sırasındaki değerlemesinden daha fazlaya mal oldu.

Üniversiteden atılan Ukraynalı göçmen Jan Koum ve Stanford mezunu Brian Acton’ın Silikon Vadisi’nde kurduğu WhatsApp'in kısa sürede ulaştığı kullanıcı sayısı için Facebook CEO’su Mark Zuckerberg, “Tarihte hiç kimse böyle bir şey yapmadı” açıklamasında bulundu. Satın almanın ardından Zuckerberg ve Koum, WhatsApp uygulamasında herhangi bir reklam gösterilmeyeceğini duyurdu. Yılda bir dolarlık uygulama bedeli gibi bir gelir modelinin devam etmesi bekleniyor.



Satın alma özellikle Facebook’un genç nüfusa erişebilmesini tetikleyecek. Ana akım sosyal medya araçları yerine WhatsApp ve benzeri mesajlaşma uygulamaları gençler arasında her geçen gün yaygınlaşıyor.

Japon e-ticaret devi Rakuten’in kısa süre önce Viber’ı 900 milyon dolara satın almıştı. Bu satın almada kullanıcı başına 3 dolarlık bir bedel ödendi. Ancak Facebook kullanıcı başına tam 42 dolar ödemeyi göze alarak WhatsApp’i bünyesine kattı. Daha önce Instagram’ı satın alarak ses getiren Facebook, o dönemde milyar doları bulan anlaşmada kullanıcı başına 33 dolar ödemişti.



Peki Facebook neden WhatsApp’i satın almayı tercih etti?

WhatsApp, Facebook’un başarılı olamadığı mobil mesajlaşma tarafında kısa mesajların (SMS) önüne geçerek telekom şirketlerinin de başını ağrıttı. Ayrıca WhatsApp’te günde 200 milyon sesli mesaj bırakılıyor. Bu demek oluyor ki uygulama, sesli görüşmelerin de önüne geçebilecek duruma geliyor.

Instagram’ın fotoğraf paylaşımları nasıl Facebook’un formatına uygun değilse, WhatsApp’in kendine özgü farklılıkları var. WhatsApp, ilk kez akıllı telefon kullanan bir insanın dahi kullanabileceği mesajlaşma hizmetini sunuyor.

WhatsApp bugünlere nasıl geldi?