SAS 26 MART 2012 / 15:26

"Artık tüketicilere ne istediklerini sormayacağız, onlar bizim keşfetmemizi bekleyecekler"

Tüketici beklentisini ilk keşfeden kazanacak

SAS Business Analytic Series 2012 etkinliğinde kendisiyle görüştüğümüz SAS Bilgi Yönetimi Mükemmellik Merkezi Yöneticisi Shekhar Iyer, analitik çözümlerinin tüketici taleplerini sezebilme konusunda büyük önem taşıdığını söyledi. 



Geçtiğimiz hafta İstanbul Swissotel The Bosphorus'da düzenlenen SAS Business Analytic Series 2012 etkinliğinin konukları arasında SAS Bilgi Yönetimi Mükemmellik Merkezi Yöneticisi Shekhar Iyer de vardı. Biz de BTnet.com.tr olarak mikrofonumuzu kendisine uzattık ve bulut, büyük veri, sosyal medya gibi kavramlar etrafında şekillenen günümüz iş anlayışında analitiğin yerini sorduk.

İş analitiğinin ve büyük verinin son zamanlarda bu kadar öne çıkmasının nedeni nedir?

Son zamanlarda öne çıkan üç ana akım var: Bulut bilişim, sosyal ağlar ve mobilite. Bu üç faktör zaten bir süredir agresif bir şekilde hızla devam eden veri artırışını çok daha büyük bir boyuta taşıdı. Bu nedenle büyük veri diye bir kavram ortaya çıktı.

Ancak burada önemli olan elinizde ne kadar veri olduğundan çok, bu verileri nasıl işlediğiniz ve bu verilerden hareketle ne gibi sonuçlara ulaştığınız. Burada SAS’ın rolü ön plana çıkıyor. “Big Analytics” ve “High Performance Analytics” gibi kavramlarla bu alanda kurumları doğru sonuçlara taşımayı hedefliyoruz.

Bu tür verilerden ne gibi sonuçlara ulaşabiliyorsunuz? Örnek verebilir misiniz?

Bu konuyu sosyal medya tarafından örnekleyelim. Diyelim ki pazarlama yöneticisinin ofisindesiniz. Dünyada neler olduğuna dair tüketiciler ve müşteriler arasında çok fazla platform üzerinden iletişim kuruluyor. Burada siz müşterilerinize sosyal medya üzerinden ulaşabilirseniz oradan beğeniler ve beklentiler konusunda çok önemli bir geri dönüş alabilirsiniz. Üstelik bu etkileşimi geleneksel bilgi toplama yöntemlerinde olduğu gibi tek taraflı tutmak zorunda da değilsiniz. Bunları takip edebilir, kampanyalarınızın geri dönüş oranını izleyebilir, gerekirse değişiklik yapabilir ve deneyimi doğrudan bu sürecin bir parçası haline getirebilirsiniz. Böylece müşteri sadakatini artırabilirsiniz.

Büyük verinin getirdiği fırsatlar ve mücadeleler neler?

Büyük verinin sorunu şu ki, eğer bunu kullanmazsanız başınıza dert alırsınız. Ne yapacağınızı bilmediğiniz bir verinin fazlasıyla uğraşmak, yönetmek, depolamak, yedeklemek de neticede ciddi bir iştir. Diğer yandan bu veriyi bilgiye dönüştürerek anlam kazandırmak ve bunu hızlı yapabilmek size pazarda rekabet avantajı getirir. İster daha çok müşteri çekmek isteyen bir banka olun, ister kampanyasından daha çok verim almak isteyen bir telekom operatörü, veya vatandaşlarına daha iyi hizmet vermek isteyen bir devlet kurumu, büyük veri analizinin size katacağı çok şey olacaktır.

Büyük verinin güvenilirliğinden nasıl emin oluyorsunuz?

Bu iş her şeyden önce şirketin farklı birimlerinin eldeki veriyle nasıl etkileşim kurduğuna bakmayı, yani veriyi anlamlandırmayı gerektiriyor. SAS’ın bu konuda bir takım çözümleri var. SAS’ın Data Management Framework’ü sayesinde bu ayrımı yapmak ve veriyi anlama dönüştürmek mümkün. Sadece iş süreçleri üzerinde etkisi olan veriye odaklanmak, sonuca ulaşmanızı da kolaylaştırıyor ve analitik süreci hızlandırıyor.

Bu iş için kullandığınız teknikler neler?

Bu konuda öncelikle veriyi nasıl ele alacağınızı ve işleyeceğinizi bilmeniz gerekiyor. Daha sonra iş modelini nasıl belirleyeceğiniz önemli. Böylece hangi verinin hangi süreçle ilişkili olduğunu ve hangi sürecin neresinde yer alacağını görebiliyorsunuz. Bu işlem aynı zamanda işe yarar verinin de diğerleri arasından sıyrılmasını ve ortaya çıkmasını sağlıyor. SAS’ın analitik modelleme yetenekleri sayesinde bu sürecin simülasyonunu yaparak nasıl bir yaklaşım ortaya koymanız gerektiğini belirleyebiliyor ve sonrasında da sonuca varabiliyorsunuz. Sonrasında ise elde ettiğiniz bu sonuçları işinizin bir parçası haline getirmek için gereken adımları atmak kalıyor geriye. Yani verinin yönetimi, analitik sistemin yönetimi ve gelecek sonuçlara göre iş süreçlerinin düzenlenmesi burada üç önemli adımı temsil ediyor.

Yüksek performanslı analitik çözümleri burada nasıl bir rol oynuyor?

SAS 36 yıldır analitik işi yapıyor. Son zamanlarda bizim tarafta yaptığımız bazı inovasyonlar, yazılım ve donanım alanındaki gelişmelerle de bir araya gelince daha önce günler haftalar süren analizleri dakikalar, hatta saniyeler içine gerçekleştirmemizi sağlıyor. Üstelik bu sayede sadece hız kazanmakla da kalmadık, eskisinden çok daha karmaşık problemlerin üstesinden gelebilme yeteneğine kavuştuk. Bu hız, kalite ve maliyet açısından kullanıcılarımıza büyük bir avantaj sağlıyor. Biz buna High Performance Analytics diyoruz.

Örneğin İngiltere’deki bir banka müşterilerinin kredi puanını hesaplarken çok fazla zaman kaybettiğini fark etmiş. Biz bu bankayla çalışmaya başladığımızda daha önce 3 gün süren bu değerlendirme sürecini 55 saniyeye indirmeyi başardık.

Türkiye pazarında bu çözümler nasıl yer bulacak?

Türkiye pazarı oldukça inovatif ve birçok konuda ortaya koyulan çözümleri kullanma konusunda çok istekli. Özellikle sosyal medya gibi alanlara önemli bir ilgisi var, sunduğumuz çözümlerin bu alanda büyük fayda sağlayacağını düşünüyorum.

BTnet.com.tr okurları için özel bir mesajınız var mı?

Şirketler ve kurumlar internet, sosyal medya ve bulut bilişimi işlerine en uygun şekilde uyarlamanın yollarını keşfetmek zorundalar. SAS bu akımların farkında ve buna uygun stratejiler kurguluyor. Bir süre sonra hepimiz internetin, webin bir parçası olacağız. Bu gerçekleştiğinde biz artık tüketicilere ne istediklerini sormayacağız, tüketiciler ne istediklerini bizim sezmemizi bekleyecekler. Buna hepimizin hazır olması gerekiyor.