Mobil 11 EYLÜL 2014 / 13:01

Perakende sektörü teknoloji ile kazanacak

Türkiye’de girişimciliği özendirme ve destekleme misyonuyla kurulan ve girişimcileri bir araya getirerek vizyon paylaşımlarına olanak sağlayan Girişimci Kulübü’nün bu yılki ikinci toplantısı, Avea Satıştan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Hüseyin Balcı, Girişimci Kulübü Başkanı Nevzat Aydın ile Ekonomist ve Capital Dergileri Yayın Direktörü M. Rauf Ateş’in ev sahipliğinde ve Doğa Koleji Yönetim Kurulu Üyesi Göktekin Dinçerler’in katılımıyla gerçekleşti.

‘Gelenekselden Dijitale Perakendecilik Sektörü’ ana temasıyla Levent Erden’in moderatörlüğünde düzenlenen toplantıda; Lidyana.com Kurucu Ortak ve CEO’su Hakan Baş, Hizlial.com Genel Müdürü Kaan Dönmez, Makromarket Genel Müdürü Mehmet Songör, Markafoni Kurucu Ortağı ve Türkiye Girişimcilik Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Sina Afra, Tekin Acar Yönetim Kurulu Başkanı Tekin Acar ve Tekzen Yönetim Kurulu Başkanı Murat Gigin; perakende sektöründeki gelişmelerle sektörün bugününü değerlendirdi.

Avea Satıştan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Hüseyin Balcı’nın açılış konuşmasıyla başlayan toplantıda Hüseyin Balcı, tüm dünyada perakende başta olmak üzere pek çok sektörün teknolojiye bağlı olarak iş yapış biçimlerini tümden değiştiren bir dönüşüm sürecine girdiğine ve bu dönüşümün en önemli bacağının da mobilite olduğuna dikkat çekti. “Artık kişiye özel hizmet söz konusu” diyen Balcı, şöyle devam etti:

“Bugün tüm web kullanımının yüzde 25’inin ardında mobil yatıyor. Hâlihazırda dünyada 6 milyar 8 milyon insan yaşıyor ve bu nüfusun 4 milyarı kendi mobil telefonuna sahip. Prosper Mobile Insights’ın raporu; akıllı telefon kullanıcılarının yüzde 81’inin ürün arama ve incelemeyi akıllı telefonları üzerinden yaptığını ve yüzde 50’sinin de satın alma işlemini mobil üzerinden gerçekleştirdiğini ortaya koyuyor. Ürün, fiyatlandırma, promosyon ve ürün yerleştirme konusunda geleneksel stratejilerin yetersiz kaldığı bu ortam, perakendecileri, kendilerini sektörde hızla ivme kazanan bu yeni iş yapış biçimlerine uyarlamaya zorunlu hale getirdi.”

Hazırlıklı olan şirketler avantajlı çıkacak

Dünyadaki şirketlerin şu andaki en önemli gündem maddesinin, teknolojinin etkin şekilde kullanımı olduğuna dikkat çeken Hüseyin Balcı, “Teknolojik dönüşümünü tamamlayan perakendecilerin, sektörün yeni girişimcileriyle kuracakları birleşmeler perakende pazarını ve perakendenin teknolojik yüzü olan e-ticaret pastasını büyütecek. Bu noktada yakın gelecekte kişiye özel alışveriş ön plana çıkacak. Kişiye özel alışveriş deneyiminin anahtarı ise Big Data - Mikro Lokasyon (Intellimap) olacak. Biz de konuma yönelik mobil pazarlama faaliyetlerinin daha etkin kullanılmasını sağlayan Intellimap çözümümüzle, şirketlerin yatırımlarını gerçek konum bilgisi ile şekillendirerek verimlilik ve kârlılıklarını artırabiliyoruz” dedi.

Doğa Koleji Yönetim Kurulu Üyesi Göktekin Dinçerler, “Gelişen ve değişen teknolojiyle birlikte perakende sektöründe de pek çok dönüşümler yaşanmakta. Bu dönüşümlerin sonucunda şüphesiz ortaya çıkan en büyük farklılıklardan biri büyük ölçüde teknoloji aracılığıyla sağlanan bireysel hizmet oldu” derken, Girişimci Kulübü Başkanı ve Yemeksepeti CEO’su Nevzat Aydın şunları söyledi:

"Yaşadığımız çağda markaların vazgeçilmez olmasının sırrı dijital dönüşüme adapte olmaktan geçiyor. Teknolojinin nihai kullanıcıya en sık dokunabileceği ve insanların tüketme biçimlerini değiştirebileceği alanlardan biri de perakendecilik. Şimdi içinde bulunduğumuz dijital devrim sayesinde dünyadaki tüm tüketicilerle anında birebir ilişki kurmak mümkün. Perakendeciler bu ilişkiyi ne kadar derinleştirebilir, farklı kanallardan tüketicileriyle ne kadar holistik bir iletişim yürütebilirlerse, tüketiciler için o kadar vazgeçilmez bir lovemark haline geliyorlar."

Toplantı kapsamında düzenlenen panelde konuşan Lidyana.com Kurucu Ortak ve CEO’su Hakan Baş, “Şu anda e-ticaret girişimcilerinin mevcut alanlara yatırım yapmak yerine; daha özel ürünlere ağırlık veren, farklılaşmayı iyi başarabilen bir yaklaşımla yatırım yapmalarının daha doğru olduğunu düşünüyorum, çünkü rekabet ve yarışılan bütçeler çok büyük. Bundan böyle ülkemizde, iş dünyasında her alanda olduğu gibi e-ticarette farklılaşabilen girişimcilerin başarıyı yakalama şanslarının çok daha yüksek olduğunu düşünüyorum” dedi.

Türkiye yolun daha başında

Toplantının bir diğer konuğu Hizlial.com Genel Müdürü Kaan Dönmez, “Türkiye’de perakendeciler, ilk başladığımız dönemlerde e-ticarete ‘mağazalarımız ne olacak?’ endişesiyle pek adım atmadılar; dolayısıyla o çekince bizim işimize yaradı, hızlı büyüdük. Şimdi online girişimlerin arttığını görüyorum. Türkiye’de internet mağazacılığının hala çok başındayız. Hala birçok büyük şirketin, müşterisini tanıyacak araçlarının olmadığını görüyoruz” dedi.Makromarket Genel Müdürü Mehmet Songör ise şu bilgileri verdi:

“Dünyada perakendede yaşanan dönüşüm; ülkemizde aynı seyirde gerçekleşmeyecek. Çünkü Türkiye’nin gerçekleri farklı. Örneğin; gıda sektöründe hala müşteri beklenmedik sürprizlerden korktuğu için online alışverişe pek yanaşmıyor; ürüne mutlaka dokunmak istiyor. Online ticaretin hedef kitlesi zamanı dar olan, ne alacağını bilen bir tüketici kesiminden oluşuyor. Ülkemizde bir de alışverişi ve mağaza gezmeyi keyifli bir vakit geçirme yöntemi, bir haftasonu aktivitesi olarak gören bir kesim var. Bu yüzden ben hem geleneksel hem de online perakendenin önünün açık olduğunu düşünüyorum. Normalde mağazacılıktan online mağazacılığa geçişin daha yaygın olduğu perakendede, bunun tam tersini yapan, mevcut online ticaret yapısını fiziksel ortama taşıyarak mağaza açan girişimcilere de daha sık rastlar olduk” açıklamasında bulundu.

Bilgiler kişiye özel hale getirilmeli

Markafoni Kurucu Ortağı ve Türkiye Girişimcilik Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Sina Afra, “Müşteriye dair verilerin değerlendirilmesi, online perakende tarafında büyük önem taşıyor, ancak data yorumlama anlamında, dünyaya kıyasla daha gidecek çok yolumuz var. Müşteriyi dinleme ve profiline göre aksiyon olma konusunda daha yolun çok başındayız. Günde 30 bin satış yaptığımızı düşünürsek; elimizde müşteriye ilişkin çok veri var ama e-ticarette bugüne kadarki deneyimlerim, henüz bu veriye yeterince anlam yükleyemediğimizi gösteriyor” yorumunu yaptı. Tekin Acar Yönetim Kurulu Başkanı Tekin Acar ise; “Perakende de müşterilere dair dataların toplanmasından öte, bu verilerin doğru yorumlanması gerekli. Bütün başarı, CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi) aracılığıyla ulaşılan bilgilerin kişiye özel hale getirilmesinde yatıyor. Bilgi yönetimi, bireysel alışkanlıklara indirgendiğinde, o işin başarılı olmaması mümkün değil” dedi. Tekzen Yönetim Kurulu Başkanı Murat Gigin de şu açıklamalarda bulundu:

“Tüm dünyada online perakende çok hızlı bir şekilde gelişirken; rekabette ona paralel olarak çok daha zorlu hale geliyor. Bizim işimiz müşterinin ihtiyaçlarını belirleyip buna göre refleksler geliştirmek; bu süreçte de data analizinin önemi daha da ortaya çıkıyor. Data anlamlandırma ve yorumlama işlemi, bizim de çok önemseyip, ciddi yatırım yaptığımız bir alan. Online sitedeki hit rakamlarının e-ticarete dönüşmesinde bu verilerin doğru yorumlanmasının payı büyük.”

 
ETİKETLER : Avea