Mobil 29 TEMMUZ 2013 / 15:29

Kurumsal mobil pazar kimin olacak?

Google'ın mobil alandaki Android başarısı pazar lideri olmasını sağlarken, kurumsal alanda yaşanan güvenliksizlik ve BlackBerry'nin düşüşü ile Microsoft'un çırpınışları Apple’ın kurumsal alana daha fazla yönelmesine sebep oluyor.



Birçok yatırımcı ve teknoloji pazarının uzmanı genelde akıllı telefon ve tablet piyasasına odaklanmış durumda. Strategy Analytics’in raporuna göre, telefon üretiminden en fazla kâr elde eden şirket Samsung oldu. 2013’ün ikinci çeyreğinden sadece telefon üzerinden 5,2 milyar dolarlık operasyonel kâr elde eden şirkete kıyasla Apple’ın 4,6 milyar dolar kazandığı tahmin ediliyor.

Bu rakamlar Apple’ın yeni arayışlara mecbur olduğunu da gösteriyor. Uzun vadede ürün gamını genişletme konusunda çok da yeterli olmayan Apple, ucuz telefon hamlesinin yanı sıra kurumsal alana da büyük önem veriyor.



Good Technologies şirketinin araştırmasına göre kurumsal müşterilerin birçoğu sıklıkla iPhone 5 aktivasyonu gerçekleştirirken, iPad ise tüm tabletler içerisinde yüzde 88’lik pay aldı. Apple CEO’su Tim Cook’u kurumsal alanla ilgili şu açıklamaları da oldukça ilgi çekici:
“iPhone kurumlar için de akıllı telefon tercihi olmaya devam ediyor. iOS’ta sağlanan güvenlik ve kararlılık sayesinde dünya çapında birçok kamu kurumu ve işletme tarafından tercih edilerek ağlara iPhonel’arın dahil edilmesini sağlıyor. Şirketler, 10 binlerce uygulama arasından istediğini seçerek işlerini geliştirebilirler. Aralarında American Airlines, Cisco, General Electric, Roche ve SAP’nin de bulunduğu her küresel şirket 25 binin üzerinde iPhone’u sistemlerine dahil etti. ABD’nin birçok kamu kurumu da ağlarındaki binlerce iPhone’u yönetiyor ve destek veriyor. IDC tarafından açıklanan rakamlara göre özel sektör, kamu ve eğitim alanındaki müşterilerin satış rakamları bir araya getirilerek oluşturulan ABD kurumsal pazarının yüzde 62,5’i iPhone kullanıyor.”

BlackBerry, BYOD ile krizi fırsata çevirmeye çalışıyor

Kurumsal akıllı telefon pazarının eski lideri Blackberry’nin önemli bir pazar kaybı yaşadığı görülüyor. Şirket yıllarca kendi ağının güvenliğini kanıtlayarak kurumların bir numaralı tercihi olmayı başarmıştı. Ancak geçen yıllar içerisinde Kendi Cihazını Getir (BYOD) kavramının gelişmesiyle, iOS ve Android’in popülerliğini yakalayamaya şirketin pazar payı yüzde 3’e kadar geriledi.



Bu konuda BlackBerry Türkiye Ürün Müdürü Sercan Uslu ile sohbetimizin bir kısmında şirketin geliştirdiği çözümü şu şekilde aktarmıştık:
Uzun süredir BES hizmetleriyle sunuculara ve kendi akıllı telefon ve tabletlerine hizmet verdiklerini ifade eden Uslu, bu tecrübelerini artık iOS ve Android için kullanmak istediklerini söyledi. Uslu’nun verdiği bilgilere göre, BlackBerry BYOD kavramı üzerinde pazarda önemli fırsat gördü ve akıllı telefon ile tabletlerin yönetimi için hizmetini geliştirdi.

Henüz Windows Phone desteği bulunmayan BlackBerry’nin sunduğu güvenli çalışma alanı, son çıkan BB10 işletim sistemindeki mantığı iOS ve Android’e aktarıyor. Sercan Uslu, sistemi şu şekilde özetliyor:

“BES10 sunucusuna tanıtılan mobil cihazlar bireysel ve kurumsal olarak ikiye bölünüyor. Bu alanlar arasında bulunan güvenlik duvarı sayesinde hiçbir bölümden diğerine dosya aktarılamıyor. BT yöneticisinin uygulamak istediği tüm kurumsal kurallar cihazda yer alırken, bireysel kullanımdaki özgürlüklerin de kullanılmasına olanak tanınıyor.”

Kurumlar iOS'u daha güvenli buluyor

Kurumsal pazarla ilgili değerlendirmelerde Blackberry’nin geride kalmasının ardından seçilebilecek yalnızca iki işletim sistemi kaldı: iOS ve Android. Android bireyler arasında birçok segmentte çıkarılan ürünlerin etkisiyle piyasanın lideri olsa da bu iki işletim sistemi arasında “çok daha güvenli” olarak nam salan iOS ise kurumların ilk tercihi olmayı başardı.

Microsoft’un son yatırımları Windows Phone işletim sisteminin BlackBerry’yi aşarak üçüncü sıraya yerleşmesini sağladı. Kişisel bilgisayarlarda Windows ile önemli bir paya sahip olan Microsoft, mobil piyasadaki payını geliştirme konusunda bu avantajına güveniyor. Microsoft, mobil işletim sisteminin bilgisayar ve sistemlerle daha uyumlu çalışmasını sağlayabilirse özellikle kurumsal piyasada önemli bir pay alabilir.



Microsoft mobil piyasada daha iyisini yapabilirdi

Tablet pazarında da Surface Pro ile Windows ile Office’in tam sürümlerinin çalışmasını sağlayan Microsoft, kurumsal alanda önemli bir kartını daha ortaya çıkarmıştı. Ancak işler Microsoft’un istediği gibi gitmedi bu alanda ve şirketin tablet alanında 900 milyon dolar kaybettiği belirlendi. Bu sebeple Microsoft’un dördüncü çeyrek rakamlarında tahminlerin altında kaldığı ortaya çıktı. Microsoft CFO’su Amy Hood da açıkça “Biliyoruz ki daha iyisini yapabilirdik, özellikle mobil cihazlarda” diyerek şirketin mobil alandaki başarısızlığını sorgulamıştı.

Apple’ın uzun dönemdeki başarısı için mobil cihaz pazarında gerçekleştireceklerinin önemi büyük. Hatta Apple mobil cihazlarla girdiği kurumlara MacBook’larıyla da uğrayabilir. Şirketin gelirlerinin çeşitlenmesi için kurumsala ağırlık vermesi bekleniyor. Önümüzdeki dönemde BlackBerry'nin yeni işletim sistemi ile pazarda büyüme hedefinin yanı sıra Microsoft ve Apple'ın başı çekeceği kurumsal mobil savaşın yaşanması bekleniyor.