Mobil 25 TEMMUZ 2011 / 01:58

Avea 7. yılını basın mensuplarıyla birlikte kutladı, 2011 ilk yarı finansal sonuçlarını paylaştı

Avea CEO'su Erkan Akdemir'in paylaştığı rakamlara göre Avea'da abone başına konuşma süreleri 300 dakikanın üzerine çıkarken, abone başına gelir ilk kez 20 liranın üzerine yükseldi. Şirketin 2011 yılı ilk yarı gelirleri de geçtiğimiz yılın aynı dönemine oranla yüzde 18 artarak 759 milyon TL oldu. 



Bu yıl 7. kuruluş yılını kutlayan mobil operatör Avea, 7 yılına dair rakamları Çeşme'de düzenlediği basın toplantısında paylaştı. Sunumunu Avea CEO'su Erkan Akdemir'in gerçekleştirdiği toplantı, şirketin son dönemdeki reklamlarında ön planda yer alan ve Eyvah Eyvah filmleriyle beğeni toplayan Ata Demirer'in küçük skeçleriyle de renklendi.

"Her yöne tarifelerimizle sektörde belirleyici olduk"

Konuşmasına "7 Türk haklı için önemli bir rakamdır" sözleriyle başlayan Akdemir, şirketin 2004 yılındaki kuruluşundan bugüne kadarki 7 yıllık yolculuğundaki önemli adımları şu sözlerle özetledi: "Avea'nın 2004 yılında Aycell ve Aria'nın birleşmesiyle kurulduğunun ertesinde cep telefonları hala ülkemizde bir lüks olarak görülüyordu. Numara taşıma uygulaması yeni yeni gündeme gelmeye başlamıştı ve mobil iletişim denildiğinde sadece ses ve kısa mesaj akla geliyordu. Bu dönem, birçok kişinin cebinde farklı operatörlere ait hatlar olan birden fazla cep telefonu taşıdığı bir dönemdi.

[caption id="attachment_31228" align="alignnone" width="455" caption="Avea CEO'su Erkan Akdemir"][/caption]

2006 yılından itibaren ara bağlantı ücretleri düşmeye, numara taşınabilirliği çalışmaları yoğunlaşmaya ve 3G'nin ayak sesleri duyulmaya başladı. 2008 yılında nihayet numara taşınabilirliği uygulanmaya başladı. Aynı yıl 3G lisansımızı da aldık ve abone sayımızda büyük bir artış yaşadık. 2009'da 'her yöne' akımını başlatan ve şebeke içi ücretlendirme dengelerindeki değişimi körükleyen operatör olduk. 2010'dan itibaren her yöne tarifeleri diğer operatörler arasında da hızla yayıldı ve şebeke dışı konuşmaların oranı yüzde 30'u geçti."

Abone sayısı kriz öncesine döndü

Akdemir, bu kısa bilgilendirmenin ardından 2011 yılının ilk yarısındaki sonuçları paylaştı. Akdemir, öncelikle 12,2 milyona ulaşan toplam abone sayılarının 2008 yılında patlak veren krizin ardından yeniden kriz öncesi seviyesine döndüğünün bilgisini verdi. Bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 7'lik artışa denk gelen bu rakam, aynı zamanda Avea'nın 2005 yılındaki 6,1 milyon abone sayısının tam 2 katına eşit. Avea'nın faturalı abone sayısı da yüzde 21 artışla 5,4 milyona ulaştı.

Bu arada grafikte 2009 ve 2010 yıllarına ait düşüşlerin Türkiye'de mobil iletişimin ilk kez küçüldüğü yıllara karşılık geldiğini not düşelim.



Avea'nın pazar payı ilk kez yüzde 20'nin üzerinde

2011'in ilk yarısındaki bu büyüme, aynı zamanda gelire göre pazar payında Avea'yı yüzde 20,3'e taşıdı. Böylece Avea yine kurulduğundan beri ilk kez yüzde 20 pazar payını geçmiş oldu.



Abone başına konuşma süresi 300 dakikayı geçti

Rakamlardaki en ilginç verilerde biriyse konuşma süreleriyle ilgili. Avea'nın abone sayısı ve gelire göre pazar payı özellikle son birkaç yılda küçük dalgalanmalar yaşarken, abone başına konuşma sürelerinde neredeyse doğrusal bir artış göze çarpıyor. Özellikle 2008 yılına kadar 170 dakika civarında seyreden abone başına konuşma süresinin 2011'de 309 dakikaya tırmanması oldukça dikkat çekici bir durum.

Bununla birlikte, rekabetin ortaya koyduğu pazar koşulları belli ki abone başına gelirin konuşma süresiyle paralel şekilde yükselmesinin önüne geçiyor.



Baz istasyonu sayısı 20 bine dayandı

Gerek abone sayısındaki artış ve abone başına konuşma sürelerindeki değişim, gerekse 3G gibi yatırımlar tüm operatörleri yatırımlarını hız kesmeden devam ettirmeye zorluyor. Bu noktada en belirleyici parametrelerden biri de Avea'nın deyimiyle "İletişim kulesi", bizim deyimimizle "Baz istasyonu" sayısı. Avea, 2011 yılı ilk yarı bitimi itibariyle bu kulelerin sayısının da 19 bin 341 adet olduğunu duyurdu. Bu da yine 2005 yılındaki sayının 3 katı.


Şimdiye dek paylaştığımız bilgileri özetleyecek olursak:

• Abone başına düşen süre ayda 309 dakikaya çıktı. Avea bu durumu referans alarak kendini “Türkiye’nin en çok konuşturan GSM operatörü” olarak konumlandırıyor.
• 2011 gelire göre 1. çeyreği pazar payı yüzde 20,3.
• 2011 1. çeyreği itibariyle yüzde 19,2 pazar payı.
• Abone sayısı: 12,2 milyon (Geçen yılın aynı dönemine göre 756 bin abone artışı)
• Abone başına gelir: 20,5 TL
• İletişim kule sayısı: 19 bin adet (2G+3G)
• Toplam gelir: 759 milyon TL (Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 18 artış)
• EBITDA: 69 milyon TL

Avea 7. yılında yaptığı 7 büyük işle övünüyor

Erkan Akdemir, 2011 yılı genel performansına dair yaptığı değerlendirmenin ardından bugüne kadar Avea olarak sektörde iz bırakan 7 yeniliği paylaştı.

1. Konuşma aileleri. Avea, aboneleri arasında belli gruplar oluşturdu ve bu gruplar arasında avantajlı konuşma tarifelerini gündeme getirerek uygulamaya başladı. Bunların şimdiye dek en çok tercih edilenleri Öğretmen, Öğrenci ve Kamu tarifeleri oldu.

2. Her yöne tarifeleri. Haberin başlarında bundan biraz bahsettik, çok da fazla detaylandırmaya gerek yok.

3. İletişimin özgürleşmesi. Burada özgürleşmeden kasıt, yapılan çalışmalar ve kampanyalar nezdinde dakika başına ortalama sektörel ücretin giderek daha düşme eğilimine girmesi. Bakınız grafikte bu durum şu şekilde ortaya çıkıyor:



4. Avea Müzik platformu. Avea, bu konuda öncü rolü üstlendiğini ve bugün 3 milyonu aşan repertuara sahip müzik platformuyla dijital müzik dağıtımında yüzde 40'lık bir pazar payına sahip olduğunu söylüyor. 2010 yılında indirilen şarkı sayısı 6 milyon (ed: her iki aboneye karşılık bir şarkı, hmm), bugüne dek platform üzerinden en çok satan parça Gülşen'in "Of of" adlı parçası.

5. Alo doktorum ve mobil tahlil uygulamaları. Bu uygulamaları net bir şekilde açıklamak üzere BTnet.com.tr olarak çok yakında geniş bir içerikle karşınıza çıkacağız, bekleyiniz.

6. Garanti Bankası ile birlikte gerçekleştirilen Türkiye'nin ilk NFC (yakın alan iletişimi) uygulaması. Daha çok mobil ödeme gibi işlemler için kullanılıyor.

7. Facebook üye sayısında liderlik. Avea, bu alanda kendi kullanıcılarına yönelik yaptığı gerçek deneyime dayalı kampanyalarla Facebook beğeni sayısı açısından Türkiye'de lider, dünyada 4. sırada olduğunu söylüyor.



Bu arada haberi bitirmeden önce sizlerle elimizdeki faydalı birkaç bilgiyi daha paylaşalım. Avea'nın abone sayısı geçen yıla oranla 756 bin artarken, faturalı abonelerde de ciddi bir kıpırdanma yaşandı. Genel görünüm, ön ödemeli abonelerin faturalı aboneye dönüşümünden çok yeni gelen abonelerin faturalı abone olarak taşındığı hissi uyandırıyor.



Peki bu aboneler Avea'ya abone başına ne kadar gelir (ARPU) bırakıyor? Rakam ön ödemeliler için abone başına 10,9 TL, faturalılar için 31,8 TL, ortalaması 20,5 TL.



Ve son olarak Avea'nın ARPU değerlerinin diğer abonelerle kıyaslandığı grafiğe geldi sıra. Buradaki verilere göre ARPU değerinde Avea ve Vodafone hızlı bir tırmanışa girerken, Turkcell tarafındaki gerileme dikkat çekici. Gerçi Turkcell henüz 2011 ikinci yarı sonuçlarını açıklamadı, dolayısıyla o taraftaki veriler 3 ay geriden geliyor. Turkcell önümüzdeki birkaç gün içinde kendi sonuçlarını açıklayacak, bizler de sizinle paylaşacağız.



Peki tüm bu anlattıklarımız içinde eksik olan sizce ne? Evet, 3G ve internet konusu. Toplantıda gelen sorular haricinde bu konuya hiç değinilmemesi dikkat çekiciydi. Ama yine de size iki ipucu verelim: Birincisi, Avea mobil internet konusunda yaptıkları yatırımın ciddi bir veri trafiği oluşturmasına rağmen maddi olarak karşılığının geç geldiği konusunda şikayetçi. İkincisi, son zamanlarda diğer operatörlerin hız verdiği abonelere uygun fiyatlı akıllı telefon sunma stratejisine Avea "Konjonktürün uygun olmadığı" gerekçesiyle sıcak bakmıyor ve önümüzdeki dönem için bu yarışa girmeyi planlamıyor. Bu bilgileri de paylaşmış olalım ve haberimizi sonlandıralım...