Yaşam Tarzı Konuk Yazarlar 25 AĞUSTOS 2011 / 11:27

Steve Jobs geride nasıl bir 'elma' bıraktı?

Steve Jobs ardında nasıl bir Apple bıraktı?

Mavi kot, siyah boğazlı kazak ve yuvarlak çerçevesiz gözlüklü bir CEO ile bugüne gelen Apple, O olmayınca ne yapacak?



Steve Jobs’ın Apple’a 1997 yılında CEO olarak dönüşünün ardından geçen 14 yılda şirkette önemli gelişmeler yaşandı. Bu yıl dünyanın en değerli markası olarak dev petrol şirketlerini bile geride bırakan Apple, iPad ve iPhone cihazlarıyla mobil iletişim pazarını tamamen değiştirdi.

Bir süredir sağlık sorunlarıyla boğuşan 56 yaşındaki Steve Jobs’ın şirketin CEO'luğundan ayrılmasının ardından şirket büyümesini devam ettirmeye çalışacak. Jobs bu yılın Ocak ayında da kesin olarak bilinmeyen bir sağlık sorunu nedeniyle son yedi yılda işe üçüncü kez ara vermek zorunda kalmıştı. 1976 yılında Apple’ı kurucularından biri olan Jobs, daha önce pankreas kanserinden kurtulmuştu.

Yönetim kurulu başkanı olarak şirkete hizmet vermesi beklenen Jobs’ın yerine CEO’luk görevini Ocak ayından bu yana geçici olarak sürdüren Tim Cook getirildi. Cook 2004 ve 2009 yıllarında da Jobs’ın işine ara vermesi sırasında da şirkete liderlik etmişti.



Elbette Cook, Steve Jobs kadar popüler olmadı. Jobs, iPhone, iPad, iPod toplantılarında giydiği mavi kotu, siyah boğazlı kazağı ve yuvarlak çerçevesiz gözlükleriyle herkesin hafızasına kazındı. Jobs son olarak geçtiğimiz Mart ayında iPad’in ikinci sürümü için podyuma çıkmıştı. Ardından da Haziran ayında Apple’ı bulutta sunduğu müzik servisi iCloud için gazetecilerin sorularını yanıtladı.

Tim Cook başarılı olabilecek mi?

Steve Jobs’ın Apple’ın en bilinen insanı olmasına rağmen şirketin başarısındaki tek pay sahibi değil elbette. Birçok uzman Jobs’ın önemini belirtmekle birlikte, Apple’ın yenilikçi yapısına devam edeceğine inanıyor.

Cross Research Analisti Shannon Cross, Steve Jobs’ın Apple’a inovasyon kültürünü aşıladığını ifade ediyor. Jobs’ın inovasyonu doğrudan satışlara da yansıdı. Apple’ın başında Cook varken de şirket, 9.25 milyon iPad’i Haziran ayında son bulan çeyrekte satarak 2010 Nisan ayından bu yana iPad satışlarının 29 milyona ulaşmasını sağladı. Apple aynı dönemde 20.3 milyon iPhone satarak analistlerin tahminlerini yaklaşık bir milyon daha fazlasını gerçekleştirdi. Steve Jobs’ın sağlık sorunları nedeniyle ara verdiği ve Tim Cook’un geçici olarak göreve geldiği dönemde şirket hisseleri yüzde 62’lik artış gösterdi.



Apple’ın kalıcı olarak CEO’luk görevini yürütecek Tim Cook’un Apple kariyerindeki göstergeler de oldukça olumlu. 1998 yılında ilk olarak şirkete katıldığında Apple’ın üretim sürecinden kaynaklanan ürün gecikmeleri ve tedarik sorununu çözdü. Envanter yönetim yetenekleri Apple’ın 72,6 milyar dolarlık nakit biriktirmesini ve piyasada güvende kalmasını sağladı.

2005 yılında COO’luk görevine gelen Cook’un geçici CEO’luk döneminde iTunes’da bir milyardan fazla uygulama indirildiği açıklandı. Yeni sürüm iPhone ve geliştirilmiş MacBook’lar piyasaya sürüldü.

Bundan sonra ne olacak?

Golden State Üniversitesi’nden Terry Connely’ye göre, daha önce vizyoner CEO’larını kaybeden IBM, McDonald’s ya da Ford’da görüldüğü gibi Apple’ın da arkasında ölümsüz bir deha olması gerekmiyor.

Apple’ın şirket DNA’sında yenilikçi yaklaşımlar olduğunu vurgulayan Connely, “Önemli olan Tim Cook’un rekabetçi baskıya nasıl karşılık vereceğidir” dedi. Uzmanlara göre, Apple’ın oldukça güçlü bir şirket yapısı bulunuyor.

Şirkette Tim Cook’un yönetim ve finansal başarısının yanında minimalist ve özel tasarımları Apple ürünlerine uygulayan Jonathan Ive, Apple mağazalarından sorumlu Ron Johnson, pazarlama müdürü Philip Schiller ve iPhone yazılımını denetleyen Scott Forstall bulunuyor.



Tabii bir de Apple’ın oluşturduğu sağlam ve bağlı müşteri kitlesini göz ardı etmemek lazım. Steve Jobs’ın yokluğu müşteriler için pek de bir şey değiştirmeyecektir. Gartner Araştırma Analisti Michael Gartenberg’e göre, müşteriler şirket ürünlerini Steve Jobs için değil, bu ürünler Apple ürünü olduğu için satın alıyor.

Jobs’ın rolünün değişmesiyle Apple’da bir dönemin kapandığı gerçek ancak kurulan müşteri bağımlılığı stratejisi ve yenilikçi yaklaşım düzeni kaldığı sürece Apple’ın temel olarak bir değişim ya da zarar görmeyeceği tahmin ediliyor.