Yaşam Tarzı Konuk Yazarlar 08 ŞUBAT 2012 / 10:20

Gartner anket sonuçlarını açıkladı, CIO'ların 2012 ajandası belli oldu

Gartner'in "2012 CIO Ajandası" araştırmasına dair toplantısından notları derlediğimiz bu yazı dizisinin ilkinde, CIO'ların 2012'ye dair beklentilerini ve stratejik önceliklerini mercek altına alıyoruz. 



Gartner Türkiye, 7 Şubat 2012'de düzenlediği bir toplantıyla "2012 CIO Ajandası" araştırmasının sonuçlarını Türkiye'nin önde gelen kurumlarının yöneticileriyle paylaştı.

Gartner'in 1999'dan beri her yıl düzenlediği ve kendi alanındaki en kapsamlı araştırma olarak nitelendirilen bu araştırmaya, 2012 yılı öngörülerini paylaşmak üzere 850'si EMEA bölgesinden olmak üzere 45 ülke ve 37 endüstriyi temsilen 2 bin 335 şirket katıldı.

Araştırmanın sonuçlarını katılımcılarla paylaşan Gartner Araştırma Direktörü Lee Weldon, öncelikle organizasyonlarda BT tarafına yapılan yatırımların atmayacağına dair bilgiyle sözlerine başladı.

Bununla birlikte özellikle müşteriyle iletişim noktasında inovasyona bağlı beklentilerin artacağını söyleyen Weldon, analitik ve iş zekası çözümlerinin bu noktada önemli bir taleple karşılaşacağını söyledi.

[caption id="attachment_43251" align="alignnone" width="455" caption="2008'e kadar yükselişe geçen BT bütçeleri takip eden yıllarda hızla düşerek son 4 yıldaki seviyesini koruyor."][/caption]

Bu arada aklınızda olsun, bu yazıdaki tüm grafiklerin üzerine tıklayarak büyük hallerini görebilirsiniz.

2012'de CIO'ların önceliği ne olacak?

Değişen pozisyonlar, CIO'ları gelir artışına yönelik projeler üretmeye zorlarken maliyetleri azaltacak ve müşterilerle yeni iletişim yolları kuracak yeni yollar da aramaya itiyor. Fakat diğer yandan BT bütçeleri aynı kalmasına rağmen, CIO'ların öncelik listelerindeki ağırlıklar değişiyor.

Bunun sebeplerinden biri, bazı CIO'ların artık iş süreçlerinin yeterince olgunlaştığına ikna olması ve diğer alanlara odaklanmayı tercih etmesi. İkincisi ise müşteri odaklı yaklaşımda müşteriye dair süreçlerin iç süreçlerden farklı tarafa odaklanmayı gerektirmesi.

Weldon'a göreyse  CIO'ların önceliklerinin değişmesinin en büyük nedeni, CIO'ların üzerlerindeki baskı nedeniyle kendilerini tüm süreçlere benzer bir ağırlık vermek zorunda hissetmeleri.

Bu bilgiler ışığında mevcut duruma bir bakalım:

[caption id="attachment_43262" align="alignnone" width="455" caption="2011 ve 2012'de öncelikler pek değişmezken, daha önceki yıllara göre dramatik değişimler söz konusu."][/caption]

Weldon, yaşanan bu önceliklendirme sıkıntısını ilginç bir hikayeyle örneklendiriyor: Deep Purple, bir gün konser vermek için hazırlanırken ses tasarımı yapan set görevlisi yanlarına gelir ve yapılan ayarlardan memnun olup olmadıklarını, hangi enstrümanın ne kadar baskın olması gerektiği konusundaki görüşlerini sorar. Grup elemanı şöyle cevaplar: "Her bir enstrümanın sesinin diğer hepsinden daha çok çıkmasını istiyorum."

BT'den verim almanın önündeki tek engel finansal sorunlar değil

CIO'lara "BT'den verim almanın önündeki engel nedir" diye sorulduğunda ilk sırada bütçe kesintilerinin gelmesi beklenen bir sonuç. Ancak görünen o ki bu maddenin ağırlığı o kadar fazla değil.



CIO'lara verimliliğin önündeki engeller sorulduğunda yüzde 17'si bütçeyi işaret ederken, bunu yüzde 13 ile organizasyon anlayışı ve yüzde 12 ile BT becerileri ve kapasitesi takip etmiş.

Yönetimle ilgili beklentiler, faydanın anlaşılmayacağına dair endişeler ve teknolojik altyapının günün standartlarını yakalayamaması gibi maddeler de yine listede yer alan diğer konular arasında.

Sosyal medya CIO'ların odağından çıkıyor

Araştırmaya göre 2012 için CIO'ların BT odaklı inovasyonda en çok potansiyel gördükleri alan müşteri deneyimi. Peki CIO'lar müşteri deneyimi güçlendirmek adına hangi teknolojilere öncelik veriyorlar?



Analitik çözümleri ve iş zekası, mobil teknolojiler ve bulut bilişim, müşteri memnuniyetini sağlama adına listede ilk 3 sırada. Yalnız burada ilginç bir durum dikkatinizi çekmiştir, o da 2010 yılında 3. sıraya kadar yükselen sosyal medyanın 2011 ve 2012'de iyice diplere sürüklenmesi.

Bir yandan dünya sosyal medya diye yıkılıyor, müşteri deneyiminin önemli bir parçası olacak deniyor ama CIO'lar müşteri deneyimine yönelik teknolojilere verecekleri önceliklerde bu işi listenin sonuna koyuyor. Nasıl, neden?

[caption id="attachment_43324" align="alignleft" width="200" caption="Gartner Araştırma Direktörü Lee Weldon."][/caption]

Aslında Weldon'un belirttiğine göre bu durumun öyle komplo teorileriyle açıklanacak bir tarafı yok. Olası nedenlere gelince... Birincisi, bu alan BT çözümleri alanının değil pazarlama alanının uzmanlığı olarak görülmesi. İkincisi, mobil tarafa yapılacak yatırımların sosyal medyayı da öyle veya böyle zaten ilgilendiriyor oluşu.

Üçüncüsü ve belki de en önemlisi, sosyal medya süreçlerinin kurum içinde geliştirilecek çözümlerden ziyade bu işe yönelik dışarıdan gelen çözümlerle daha iyi kotarılabileceğinin anlaşılması. Hal böyle olunca da, Deep Purple örneğinde olduğu gibi sosyal medya başlığının benzer öneme sahip süreçler arasında aşağıya doğru itilmesi daha kolay oluyor.

Esnek altyapı ihtiyacı önemini koruyor

Peki iş iç süreçlerdeki sıkıntıları gidermek olduğunda CIO'ların öncelikleri neler? İş çözümlerinin sağlanması, BT çözümlerinin maliyetlerinin düşürülmesi ve esnek bir altyapı sağlanması konuları öncelikler arasında ilk 3'te yer alıyor.



Devamında analitik kullanımının yaygınlaşması, BT yönetimine ve uyumuna yönelik iyileştirmeler ve ilişkilerin geliştirilmesi gibi konular var.

Burada en ilginç başlık ise esnek altyapı ihtiyacı konusu. Muhtemelen tablet, akıllı telefon ve benzeri cihazların beraberinde getirdiği  ihtiyaçları karşılamak üzere gündeme gelen bu konu, 2011 yılına kadar listenin altlarında yer alırken 2011'den itibaren bir anda listenin ilk 3'ünde kendine yer buluvermiş.

Tabii farklı ölçekteki ve konumdaki şirketlerin öncelikleri arasında da bir takım farklar var. Örneğin pazar liderinin ihtiyacı bir yönde şekillenirken, ona rakip şirketlerde veya rekabeti uzaktan takip edenlerde durum değişiyor.



CIO'ların yüzde 45'i yola aynen devam diyor

Peki CIO'lar kariyerinin devamında ne planlıyor? Yüzde 45'i CIO olarak devam ederim diyor. Yüzde 20'si şirkette iş lideri olarak görev yapma peşinde. Yüzde 17'si bir teknoloji veya danışmanlık şirketinde yönetici olmayı düşünüyor. Yüzde 18'i ise bundan sonra artık emekli olurum diyor.

Onun da şirketlerin konumuna dair dağılımı şu şekilde:



Yazının bir sonraki bölümünde Gartner'in CIO'ların ajandasına dair 2012 yılı ve ötesine dair tahminleriyle devam edeceğiz. Bizden ayrılmayın.
Not: Yazının ikinci bölümünü "Gartner'dan CIO'lara 2012 uyarısı: Kontrol elden gidiyor!" adresinde bulabilirsiniz.