Yaşam Tarzı Konuk Yazarlar 17 TEMMUZ 2012 / 12:49

Bilişim 500’ün ardından: Türkiye'de BT sektörü ne durumda?

Bilişim 500’ün ardından: Türkiye'de BT sektörü

Bu haberimizde 16 Temmuz 2012 Pazartesi akşamı gerçekleştirilen törenle açıklanan 2011 yılı Bilişim 500 araştırmasının sonuçlarına dair ilgi çekici rakamları ve bulguları sizlerle paylaşıyoruz. 



16 Temmuz 2012 Pazartesi günü, geniş bir ekibin 6 aylık çabasıyla ortaya çıkan İlk 500 Bilişim Şirketi araştırmasının sonuçları açıklandı. Sektörün her kesiminden yüzlerce bilişim profesyonelinin katıldığı törende açıklanan sonuçlar, sektörün mevcut durumuna ve beklentilerine ışık tutan çok önemli sonuçlar barındırıyor.

Türkiye Bilişim Vakfı Genel Sekreteri Behçet Envarlı’nın keyifli sunumu eşliğinde gerçekleştirilen törende ilk olarak sözü İnterpromedya Genel Müdürü Güldane Taşdemir aldı. Güldane Taşdemir, bu yıl 13.’sü gerçekleştirilen Bilişim 500 araştırmasının ortaya koyduğu veriler ışığında Türkiye’deki Bilgi ve iletişim Teknolojileri sektörünün mevcut durumu, ihtiyaçları ve beklentilerine dair ilgi çekici bilgiler ve detaylar paylaştı.

Güldane Taşdemir, yurtiçi ve yurtdışı pazarlarda referans noktası olarak kabul edilen Bilişim 500’de bu yıl önemli bir değişiklik yapılarak, şirketlerin önceden belirlenen 9 kategoriden hangilerinin altında yer alacaklarını bizzat kendilerinin tercih ettiklerini söyledi. Araştırmada sözü geçen bu kategoriler Türkiye Merkezli Üretici, Uluslar arası Türkiye Dışı Merkezli Üreticinin Temsilcisi/Satıcısı, Sistem Entegratörü, Hizmet Sağlayıcı, Telekom Şirketi, Dağıtıcı, Bayi, Perakende Zinciri ve E-Ticaret Şirketi olarak sıralanıyor.

Araştırma Dijital Türkiye platformu ve TÜBİSAD ile zenginleşti

Bilişim 500’ün bir pazar araştırması olmadığını vurgulayan Taşdemir, bununla birlikte araştırma için toplanan verilerdeki tekrarları çıkararak ve araştırmada yer almayan şirketlerin cirolarını yıl içinde izleyerek pazarın toplam büyüklüğü konusunda tahmin yürütebildiklerini söyledi.

Taşdemir, bu yıl ayrıca Dijital Türkiye Platformu’nun içerik desteğiyle gerçekleştirilen araştırmada kategorilerin belirlenmesi sürecinde de TÜBİSAD’dan da görüş alındığını, bu sayede kategorilerin çeşitlenerek zenginleştiğini vurguladı. Taşdemir ayrıca her iki kurumun temsilcilerine destekleri için teşekkür etti.

300'ü aşkın şirket yılı büyümeyle kapattı

Gelelim Güldane Taşdemir'in sunumunda paylaştığı bulgulara.



Öncelikle geçtiğimiz yıllara kıyasla listedeki değişimlerden başlayalım. Geçen yıl listede yer alan 300’ü aşkın şirket yılı büyümeyle kapattı.

Bilişim 500’de yüzde 50’nin üzerinde büyüyen şirket sayısı 102, yüzde 100’ün üzerinde büyüyen şirket sayısı 24, yüzde 200’ün üzerinde büyüyen şirket sayısı 7 ve yüzde 300’ün üzerinde büyüyen şirket sayısı 2 oldu.

Bu yıl sıralamaya ilk kez giren 83 şirketin 6’sı ilk 100’de kendine yer buldu.

Sektörün yeni büyüklüğü 29,1 milyar dolar



Türkiye bilgi ve iletişim teknolojileri pazarının büyüklüğüne gelince... Araştırmaya göre Türkiye bilişim pazarının 2011 yılı sonunda toplam büyüklüğü 29,1 milyar dolar oldu. Bilgi teknolojileri pazarındaki büyüme yüzde 12,7 olurken, pazar toplamda yüzde 2 büyüme gerçekleştirdi.

2011 yılında BT donanımı gelirlerindeki yüzde 19,9 ve telekom donanımı gelirlerindeki yüzde 29 oranında hızlı büyüme dikkat çekici. Özellikle tüketicileri hedefleyen tablet, taşınabilir bilgisayar ve akıllı telefon gibi ürünler bu pazarların büyümesindeki en önemli etkenler.

Türkiye'de satılan bilgisayarların yüzde 68'i taşınabilir bilgisayarlar



Araştırmaya göre 2011 yılında Türkiye’de satılan kişisel bilgisayar sayısı 3,5 milyona yakın. Bunların yüzde 68’ini de taşınabilir bilgisayarlar oluşturuyor.

Yazılım pazarı 2011 yılında yüzde 9,6 oranında büyüyerek 1,9 milyar dolarlık toplam büyüklüğe ulaştı. 2011 yılında yazılım pazarında büyüme gösteren alanlar sektörel uygulamalar, sanallaştırma, iş zekası ve mobil uygulamalar olarak sıralanıyor.

Bulut hizmetleri beklenen ölçüde büyümüyor

2011 yılında hizmet pazarındaki büyüme oranı yüzde 5, toplam büyüklük 2,5 milyar dolar olarak gerçekleşti. Ancak burada ilginç bir durum var: Bulut hizmetleri bu aralar çok konuşulan bir kavram olmasına rağmen, bu alanda oluşan gündemle paralel bir büyüme göze çarpmıyor. Hizmet alanındaki büyümeyi sırtlayan kavramlar sunucu barındırma ve çağrı merkezi hizmetleri.



Gelelim yatırımlara. Görünüşe göre kurumsal tarafta özellikle orta ve büyük ölçekli işletmeler yatırım yapmaya devam ediyor. Kamu ve finans sektörü hala en büyük satın almayı yapan sektörler konumunda. Bu iki sektörün ardından da üretim sektörü geliyor.

Sabit hizmetlerdeki daralma telekomu aşağı çekiyor

Peki sektörün en büyük dilimini oluşturan telekom sektöründe durum nasıl? Burada bazı sürprizler karşımıza çıkıyor. Öncelikle 2011 yılında sabit telefon hizmetleri gelirlerindeki azalmanın telekom hizmetleri pazarında daralmaya sebep olması dikkat çekici.

Buna karşılık alternatif operatörlerin gelirlerinde artış dikkat çekiyor.

Mobil telefon hizmetleri ise rekabet nedeniyle büyümeden mevcut durumunu korumaya devam ediyor. Öyle görünüyor ki telekom hizmetleri pazarının büyümesini sunulacak katma değerli telekom hizmetleri sağlayacak.

2011 yılında Türkiye bilişim pazarında, ürün ve hizmet gruplarının dağılımına bakıldığında telekom hizmetlerinin payı yüzde 59, BT donanımı ve telekom donanımı pazarlarının payı yüzde 25, yazılım ve BT hizmetleri pazarının payı yüzde 16.

2012'de büyüklük 31 milyar dolara ulaşacak

Tüm veriler ışığında, 2012 yılında pazarın yüzde 6 büyüyerek 31 milyar dolar büyüklüğe ulaşacağı öngörülüyor.

Ayrıca 2012 yılında bilgi teknolojileri pazarının 9.8 milyar dolar, iletişim teknolojileri pazarının ise 21.1 milyar dolar olacağını tahmin ediliyor.

Gecenin detaylarını sizlerle paylaşmaya devam edeceğiz.