Yaşam Tarzı Konuk Yazarlar 14 MAYIS 2012 / 18:00

Başlangıç aşamasındaki girişiminizi başarıya taşımanın 5 altın anahtarı

Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de girişimciliğin son derece revaçta olduğu şu günlerde, The Next Web'in sitesinde yayınlanan altın değerindeki 5 tavsiyeyi sizlerle paylaşalım istedik.



100 milyar dolar eden Facebook, 1 milyar dolara satılan Instagram, on milyarlarca dolar değer biçilen Twitter, cirolarıyla rekor üstüne rekor kıran fırsat siteleri...

Girişimcilik, özellikle de internet girişimciliği son yıllarda daha önce hiç olmadığı kadar popüler bir alan. Konuştuğumuz bazı isimler, özellikle 2010 yılından sonra Türkiye'deki internet girişimlerinin ve girişimcilerinin sayısının 10 katı, 100 katı gibi rakamlara ulaştığını ifade ediyorlar. Bunların çoğu doğal olarak internet üzerinde başarı kazanmış ve iyi fiyatlara elden çıkarılmış, popüler tabirle "Exit yapmış" girişimlerin başarısından ilham alıyorlar.

Diğer yandan şu da bir gerçek ki nasıl Amerika'daki binlerce girişim arasından sadece bir tane Twitter, Facebook çıkıyorsa Türkiye'deki çoğu girişim de ilk fonlarını alamadan veya hayal ettiği o büyük çıkışı gerçekleştiremeden silinip gidecek. Yine de biz içerik sağlayan bir ekip olarak, cesareti olan tüm girişimci ruhların arkasındayız ve kimsenin basit kuralları gözardı ettiği için başarısız olmasını istemeyiz.

O nedenle The Next Web'de yer alan ve tüm girişimcilerin dikkate alması gerektiğini düşündüğümüz makalesindeki 5 değerli ipucunu sizlerle paylaşmak istedik.

Olay, Pipedrive adlı bir girişimin eski Google çalışanlarından oluşan Angelpad adlı bir yatırımcı grubundan danışmanlık almasıyla başlıyor. Bakınız Pipedrive, Angelpad'ın yönlendirmesiyle nereden nereye geliyor.

1. Mücadeleye hazır olun, yanlış yapabileceğinizi baştan kabullenin

"Bir girişime sahip olmaki suratınıza defalarca yumruk yemek gibidir" demiş Paul Graham. Pipedrive, Angelpad tarafından yönlendirilmeye başladığında gelen ilk eleştiri "Web sitenizde çok fazla öğe var, insanın dikkatini dağıtıyor ve odağın genişlemesine sebep oluyor" olmuş.

Pipedrive'ın girişimciler başta inanmamışlar, yaptıklarının doğru olduğunu düşünmüşler. Ancak sonradan ana sayfada yer alan içeriğin yüzde 80'ini kaldırıp "Daha fazla bilgi" butonunun altına aldıklarında ve "Kayıt ol" butonunu öne çıkardıklarında kayıt olan ziyaretçi oranının 3 katına çıktığını görmüşler.



Daha sonra yine tavsiye üzerine servise 4 yeni dil eklenmesi gündeme gelmiş. Servisin sunduğu diller arasına Portekizce ekledikten sonra Brezilya en büyük 2. gelir kapısına dönüşmüş.

2. Yerleşim önemlidir, konumunuza değer verin


Pipedrive, yolculuğuna küçük bir Avrupa ülkesi olan Estonya'da başlamış. Ancak bir süre sonra asıl hedefledikleri kişilere uzak olmanın ne demek olduğunun farkın varmışlar. Çünkü konuştukları yatırımcılar ve potansiyel iş birlikçileri sürekli "Siz Estonya'dasınız, biz San Fransisko'da" gibi bahaneler üretmeye yatkın olduğunu görmüşler. "Biz Estonya'dayken dünyaca ünlü yatırımcıların gelip kapınızdan girmesi de zor bir ihtimaldi, Silikon Vadisi bu iş için biçilmiş kaftan" diyorlar.

Diğer yandan, girişimin konumu şirketin değerini de doğrudan etkiliyor. Avrupa'da 1-2 milyon dolar değer biçilen bir girişim Amerika'nın doğu kıyılarında 2-3 milyon, Silikon Vadisi'nde 4-5 milyon dolar edebiliyor. (ed: açıkçası burası biraz Amerikan propagandası gibi olmuş, siz bu maddeyi İstanbul'a yakın olmak girişimin büyümesi açısından faydalı olabilir şeklinde yorumlayın)

3. Yatırımcıların ilgisini çekmek istiyorsanız sürekli hareket halinde olun

Başarı için doğru zamanlama çok önemlidir. Tıpkı ikili ilişkilerde olduğu gibi yatırımcı ilişkileri de çift taraflı özveri ister ve karşı tarafı tavlamak için kısa bir süre için dahi olsa "Fazlaca çekici" olmanız gerekir (ed: bu tanıma bayıldım).



Peki hareketi nasıl sağlarsınız? Birçok yolu var. Ünlü bir yatırımcıyla birlikte görünürsünüz, medyatik bir ünlüyü yanınıza çekersiniz, basında haber olursunuz, yeni özellikleri piyasaya sürersiniz gibi gibi. Eğer momentumu kaybettiğinizi düşünüyorsanız, yatırım toplamayı bırakıp yeniden ürüne odaklanmak yapabileceğiniz en iyi şey olacaktır.

Son zamanlarda girişimlerin kuluçka aşamasından çıkmak için 3-6 ayda daha fazla zamana ihtiyaç duyması da dikkat çeken bir diğer konu.

4. Yatırımcıların değer verdiği 4 konuya dikkat edin

Yatırımcılar girişimcilere destek olmak için genel olarak 4 şeye dikkat ederler.

1. Ürünü hayata geçirebilecek misiniz?
2. İnsanlar ürünü kullanacak mı?
3. Kullanmak için para öderler mi?
4. Sürüler halinde ürüne akın ederler mi?

Biraz zalimce görünebilir ama bu 4 vaadi yerine getirme konusundaki vaatleriniz ikna edici değilse işiniz biraz zor.

5. E-postalarınız ve sunumlarınız küçük ekranlarda okunacak, hazırlıklı olun

Yatırımcıların çoğu meşgul insanlardır, sürekli hareket halinde olurlar ve bir yerde uzun süre oturmazlar. O nedenle gönderdiğiniz mesajların mobil cihazlarda okunacağını düşünerek hareket edin. Hatta mesajı asıl sahibine göndermeden önce kendi cihazınızda nasıl göründüğünü test edin. Sunumlarda çok fazla detay mı var? Azaltın. Mesaj küçük ekranda okumak için fazla mı uzun? Kısaltın.



Ayrıca unutmayın ki e-posta iletişimi yatırımcıdan görüşme için randevu alma amacına hizmet eder. Gerekmedikçe ve istenmedikçe detaylı bilgi paylaşmak, büyük dosyalar yollamak için kullanmayın.