Yaşam Tarzı Konuk Yazarlar 27 KASIM 2012 / 17:52

Akıllı fotoğraf makinelerinin doğuşu: Kral tahtını geri almaya mı geliyor?

Akıllı fotoğraf makinelerinin doğuşu [Samsung Röportajı]

Hayatımıza dokunan tüm cihazların giderek akıllandığını bir dünyada, fotoğraf makinelerinin de bu akıma dahil olması kaçınılmazdı. Peki akıllı fotoğraf makineleri hayatınıza neler katabilir, akıllı cep telefonları akıllı fotoğraf makinelerinin rakibi midir? Biz sorduk, Samsung Dijital Görüntülemeden Sorumlu Satış ve Pazarlama Müdürü Cenk Güler yanıtladı.



Akıllı telefonlar ve fotoğraf makineleri uzun süredir piyasada göbekten birbirine bağlı siyam ikizleri gibi dolanıyorlar. Mobil teknolojilerle fotoğrafın kesişim noktası öyle bir hale geldi ki, bugün birine telefon satmak istediğinizde ne kadar güzel arama yaptığını anlatarak değil de ne kadar güzel fotoğraf çektiğini överek ikna ediyorsunuz.

Tüketicilere soruyorlar "Bir cep telefonunda hangi özellikleri arasınız" diye, yaklaşık yüzde 60'ı "iyi fotoğraf çeksin" diye cevap veriyor. Böyle bir dünya...

Cep telefonlarının fotoğraf konusundaki bu gelişimi, uzun süredir fiyatları 200 TL civarında gezinen giriş seviyesi kompakt fotoğraf makinesi pazarını ağır bir baskı altında tutuyor. Bu nedenle şirketler 75 milyonluk ülkede yıllık 1 milyon civarında gezen fotoğraf makinesi satış rakamlarını büyütmek için pozisyon almakta, bu cihazların hala gerekli olduğuna tüketicileri ikna etmekte zorlanıyor.

İşte Samsung, geçtiğimiz haftalarda düzenlediği basın toplantısında ünlü fotoğrafçı Reza'nın da katılımıyla dijital fotoğrafçılık alanında yeni bir pazar yaratmak amacıyla ortaya koyduğu yeni nesil Samsung Smart fotoğraf makinesi modellerinin tanıtımını gerçekleştirdi.

Son derece keyifli bir toplantıydı. Özellikle Reza'nın soru cevap kısmında dinleyiciler arasında yer alan Coşkun Aral ile birlikte tek bir fotoğrafın dünyayı değiştirebilecek güce sahip olduğunu hatırlatmasından, "Eğer bu teknoloji 30 yıl önce elimizde olsaydı dünya bambaşka bir yer olurdu" sözlerinden uzun uzun bahsetmiştik.

Ürün tarafına baktığımızda ise akıllı cep telefonlarının görüntüleme konusundaki yeteneklerinin güçlenmesine karşılık, fotoğraf makinelerini de akıllandırarak paylaşım konusundaki yetenekleri artıracak yeni bir yola girdiğini ifade ediyordu Samsung.

Sadece fotoğraf için üretilmiş, bunu bir ek iş değil de bir uzmanlık alanı olarak konumlandırmış ürünlere zeka aşılamaktan, paylaşıma dair yeteneklerini güçlendirmekten söz ediyordu.

Samsung Dijital Görüntülemeden Sorumlu Satış ve Pazarlama Müdürü Cenk Güler ile görüşmeye giderken, aklımda böyle bir yaklaşımın tüketiciler açısından ne anlama geldiğine dair pek çok soru vardı.

Ben sordum, Cenk Güler cevapladı.

Akıllı fotoğraf makinelerine yönelik yeni bir alan yaratma fikri nereden çıktı?

[caption id="attachment_61506" align="alignright" width="225" caption="Samsung Dijital Görüntülemeden Sorumlu Satış ve Pazarlama Müdürü Cenk Güler."][/caption]

Bilgi teknolojileri çağında her şey iletişim ve paylaşım ekseninde şekilleniyor. Artık hayatımıza YouTube, Facebook, Twitter Instagram gibi kendinizi farklı şekillerde görsel olarak ifade edebileceğiniz platformlar girmeye başladı. Yeni nesil teknolojik ürünlerin neredeyse tamamı bu tarafta nasıl hizmet verebileceğine bakıyor.

Biz de akıllı televizyon, akıllı telefon derken sıranın akıllı fotoğraf makinelerine geldiğini düşündük. Sektördeki öncü rolümüzün, tüketicilerin görüntüleme konusundaki beklentilerini de farklı bir yöne çekebileceğini düşünüyoruz.

Bu ürünlerle ortaya koyduğunuz değer vaadi nedir?

Biz, fotoğraf makinelerinin sunduğu fotoğraf kalitesinin ötesinde tüketiciler açısından bu kavramı nasıl daha kullanışlı hale getirebileceğimizi düşündük ve yeni bir alan yarattık. Bu sınıfta yer alan tüm ürünlerimize çektikleri fotoğrafları kolayca internet üzerinden paylaşabilecekleri bir tuş ekledik. Hatta bu işi o kadar sahiplendik ki, akıllı fotoğraf makinelerinde yer alan Smart isminin kullanım hakkını dahi aldık.

Dolayısıyla bizim bu ürünlerdeki en temel değer vaadimiz, paylaşımı kolaylaştırmak.

Akıllı fotoğraf makinelerinin diğer akıllı Samsung ürünlerinden oluşan bir ekosistemdeki yeri nedir?

Samsung Smart fotoğraf makineleri Samsung ekosistemini oluşturan diğer ürünlerle bir araya geldiklerinde diğer hiçbir markada yer almayan bazı özelliklere kavuşuyorlar.

Örneğin tabletinizi veya televizyonunuzu tek bir hareketle fotoğraflarınızı görüntüleyebileceğiniz bir ekrana  dönüştürebiliyorsunuz. Samsung cep telefonuyla fotoğraf makinenizi eşleştirdiğinizde telefonunuzun hafızasını ek depolama alanı olarak kullanabiliyorsunuz. Fotoğrafları doğrudan bulut depolama servislerine göndererek yeni fotoğraflar için yer açabiliyorsunuz. Hatta kablosuz bağlantı yoluyla akıllı telefonun ekranını fotoğraf makinesinin vizörü gibi kullanarak uzaktan çekim de yapabiliyorsunuz

Bunların hepsi tüketicileri yeniden fotoğraf makinesi almaya yöneltebilecek sebepler. Bu işi hobi olarak veya profesyonelce ele alan fotoğraf tutkunlarının sunulan bu özellikleri son derece kullanışlı bulacaklarına eminim.

Bu özellikleri belli bir sınıfa özgü mü tutacaksınız, yoksa tüm ürün gamında yaygınlaştıracak mısınız?

Smart kavramı çevresindeki yetenekler tüm Samsung fotoğraf makinelerine uygulamak istediğimiz bir özellik. Bu özellikleri sadece kompakt sınıfa değil, aynasız modellerimize de taşımak istiyoruz.

Dünyada yıllık dSLR fotoğraraf makinesi pazarı 12 milyon adet.  Aynasız fotoğraf makinelerinin adedi 4 milyon. Bundan 2 yıl önce aynasızların payı 1 milyondu. IDC'ye göre 2016 yılında aynasız makinelerin satıştaki payı dSLR pazarını geçecek.

Neden aynasız fotoğraf makinelerine karşı böyle bir ilgi var?

Bir hevesle SLR sınıfına yönelen tüketicilerin pratikte bu makineleri pek fazla kullanamadıkları gözleniyor. Çünkü hemen herkes performansın yanı sıra hafif, derli toplu tasarımların peşinde. Aynasız makineler de bu ihtiyacı karşılayan ürünler. Üstelik objektifini değiştirebiliyor, profesyonel kalitede sonuç alabiliyorsunuz. Güney Kore ve Japonya'da aynasız makinelerin satışı dSRL'ları geçti bile.

Türkiye'de şu an aynasız makinelerde yıllık 2 bin 500 adetlik pazar var, 5 yıl içinde bu pazarın 20 bin adetin üzerine çıkmasını bekliyoruz.

Profesyonel fotoğrafçılar da bu gelişmelere olumlu bakıyor mu?

Orta üstü kesime hitap eden SLR makinelerin daima sadık müşterileri olacaktır. Bunlar reklam çekimleri, profesyonel video prodüksiyon gibi alanlarda kullanılıyor. Eğer bu sınıfa hitap eden modellerde de aynasızlara doğru bir eğilim olursa Smart ürünler profesyonel sektörde de kabul görebilir.

Tabii bu işin faydasını görebilecek kilit sektörler de var. Örneğin sahada birçok habercisi olan bir haber ajansı düşünün. Çektikleri fotoğrafı tek tuşla gönderebilir ve sıcakken haber merkezine servis edebilirler. Tıpkı Reza'nın bir zamanlar hayal ettiği gibi.



Tasarımda ne gibi öğelere dikkat ediyorsunuz?

İnceliğe ve optik yakınlaştırma yeteneklerine önem veriyoruz. Örneğin en çok satılan Smart ürünümüz WB150F, 18 kat optik yakınlaştırmaya sahip.

Renk olarak yeni nesil ürünlerde beyaz rengi daha çok sahiplendik. Ürünlerimizde diğer renk seçeneklerimiz de var ama gözlemlerimize göre Türkiye'deki tüketiciler de daha çok beyaz rengi tercih ediyorlar. Orta Doğu ve Asya'da ise pembe renk çok gidiyormuş. Buradan belki de bu bölgelerde fotoğrafçılığa kadınların daha çok ilgi gösterdiği sonucunu çıkarabiliriz.

Akıllı fotoğraf makineleri fotoğraf paylaşımının ötesinde fotoğraf işleme konusunda da özel fonksiyonlar içeriyor mu?

Makinelerin içinde yerleşik 10 adet yerleşik instagram efekti mevcut. Normalde 1.000 avro ve üstü objektiflerle sağlayabileceğiniz balık gözü gibi efektleri de makinelerin dahil işlemcisiyle fotoğraflarınızda kullanabiliyorsunuz.

Türkiye'de tüketicilerin bu tip ürünlere bakışı nasıl?

Türkiye çok genç bir nüfusa sahip. Facebook kullanımında ilk sıralardayız. Böyle olunca da Instagram, Facebook gibi ortamlara büyük rağbet var. Bunun yeni Smart fotoğraf makinesi anlayışına da yansıyacağını düşünüyoruz.

Türkiye'de 75 milyon insan yaşıyor. Fotoğraf makinesi satış rakamları bu pazarın henüz doygunluğa ulaşmadığını gösteriyor. Ben fotoğraf makinelerine tüketicilerin hoşuna gidecek bir takım hizmetler ekleyerek bu alandaki talebi artırabileceğimizi düşünüyorum.

Cep telefonlarının görüntüleme konusundaki yeteneklerinin giderek artması sizi endişelendirmiyor mu?

İyi fotoğraf çekebilen cep telefonları, insanların fotoğraf çekme alışkanlığını artırıyor. Bu bizim için gayet iyi bir gelişme. Diğer yandan biz cep telefonlarının bizim ürünlerimize rakip olduğunu düşünmüyoruz.

Cep telefonları 200 lira seviyesindeki kompakt makineleri zorluyor. Bizim ürünlerimiz ise kalite ve özellik seti olarak daha yukarıda. Biz şimdi buna bir de yeni katma değerler ekliyoruz.

Türkiye pazarı fiyatlara göre nasıl şekilleniyor?

Türkiye'de 400 TL altındaki fotoğraf makineleri pazarın yaklaşık yüzde 70'ine hakim. Geri kalan yüzde 30'u da üst fiyatlı ürünler paylaşıyor.

Bizim makinelerimiz 300 - 1.600 TL diyat aralığında yer alıyor. Türkiye'de yıllık pazar adet olarak 900 bin - 1 milyon civarında.75 milyon kişinin yaşadığı bir ülkede bizce bu pazar büyümeye gayet müsait. Ama bu pazarı büyütecek olan da 199 liralık ürünler değil. Bunlar cep telefonlarının baskısı altında kalıyor. Bu pazar büyürse katma değerli ürünlerle büyüyecek. Tıpkı akıllı telefonların gelip pazarı büyütmesi gibi.

Biz ilk aşamada 70'e 30 olan pazar payının 60'a 40 seviyesine gelmesi için uğraşacağız. Samsung bir sonraki odak noktası olarak bu alanı belirledi. Bunun için de var olan pazarda mücadele etmek yerine kendi pazarımızı yaratma yoluna gittik. Türkiye'de şu anda 3. sıradayız, önümüzdeki yıl liderliği hedefliyoruz.

Bu hedefe ulaşmak için pazarlama noktasında ne gibi planlarınız var?

Bütün yatırımlarımız algıyı artırmak yönünde. Samsung'un marka bilincinin bu ürünlere de yansımasına dair kampanyalarımız devam edecek. Samsung'un fotoğraf makinesi algısını diğer Samsung ürünlerinin algısıyla paralel olarak şekilde düzenleyeceğiz, görünürlüğümüzü artıracağız.

Hedefimiz 2006 yılında televizyon, 2011 yılında cep telefonu alanında olduğu gibi yakın zamanda da dijital görüntüleme alanının lideri olmak.

Sunduğunuz tüm katma değerlerin ötesinde, iyi bir fotoğraf makinesinin en temel vaadi olan fotoğraf kalitesi konusunda kendinize güveniyor musunuz?

Samsung fotoğraf makinelerinin görüntü kalitesi konusunda bundan 3-4 yıl öncesine göre çok daha iyi bir noktada olduğunu söyleyebilirim. Kalitenin sürekliliği adına da elimizden geleni yapıyoruz. Piyasadaki en büyük görüntü algılayıcıları kullanıyoruz, bütün üretimi kendi içimizde gerçekleştiriyoruz. Tüketicilerin bunu fark edeceğini düşünüyorum.

[caption id="attachment_61504" align="alignnone" width="455" caption="Cenk Güler ve BTnet.com.tr Yayın Yönetmeni Levent Daşkıran. bu fotoğrafı görüştüğümüz mekanda Samsung Smart ile çekip e-posta adresimize yolladık."][/caption]

BTnet.com.tr okurları için özel bir mesajınız var mı?

Bubenimsehrim.com adresinde bir fotoğraf yarışması düzenliyoruz. Ödül olarak da ünlü fotoğrafçılarla Santa Fe seyahati koyduk. İnsanlara maddi değerin ötesinde unutulmaz bir deneyim vaat etmek  istedik. Tüm ziyaretçilerinizi bekleriz. Bizi takip edin.