Kariyer 27 TEMMUZ 2012 / 11:29

"Türk eğitim sistemi yaratıcılığın önündeki en büyük engel"

Dünya Ekonomik Forumu tarafından her yıl yayınlanmakta olan “Küresel Rekabetçilik Endeksi” raporuna göre 59. Sırada yer alan Türkiye, bu problemi inovasyon alanında yaşayacağın gelişmelerle aşacağa benziyor. 

Küresel Rekabetçilik Endeksi raporuna göre oldukça geride olan Türkiye, endeksi oluşturan 12 bileşenden, 5’inde ortalamanın altında kaldı. “Patent” “entelektüel sermayenin korunumu” ve “Ar-Ge’ye yapılan şirket harcamaları” başlıklarında dünya ortalamasının altında kalan Türkiye, yine de 2011-2012’de 142 ülke arasında bir önceki seneye göre 2 sıra yükselerek “Verimlilikten, İnovasyon Odağına Geçiş Ülkeleri” arasında gösterildi.

Uzmanlar inovatif yaklaşım için öncelikle eğitim sisteminin değişmesi gerektiğini vurgularken, Işık Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü FMV Işık Okulları’nda ve Işık Üniversitesi’nde  inovasyonu teşvik etmek amacıyla İnovasyon: Yaratıcılıktan Girişimciliğe adıyla başlattığı projeyle eğitim sistemine bir model sunuyor. Geliştirilen proje kapsamında ilk ve ortaöğretim düzeyinde FMV Işık Okulları'nda, yaratıcılık ve yaratıcı düşünme seminerleri uygulamaya sokulurken, Işık Üniversitesi öğrencilerine dönük "İnovasyon Yönetimi ve Girişimcilik Sertifikası" uygulanmaya başladı. Projenin bir diğer ayağı olan “Işıklı Fikirler Yarışması”nı başarıyla gerçekleştiren Işık Üniversitesi, ‘İnovasyon ve Girişimcilik Uygulama ve Araştırma Merkezi’ ile Türkiye’de inovasyonu bir merkeze kavuşturuyor.

Konuyla ilgili konuşan Işık Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Bölüm Başkanı ve "İnovasyon: Yaratıcılıktan Girişimciliğe" projesi yürütücüsü Prof. Dr. Hacer Ansal, Türkiye’de inovasyonun çok konuşulduğunu fakat inovatif eğitim için gerekli olan adımlar atılmadan Türkiye geleceğinin yakalanamayacağını söyledi. Yaratıcılık ve girişimcilik arasında bağ kuran çalışmaların önemine vurgu yapan Ansal, inovasyonun hedefli bütünsel bir eğitim sistemini içermeli ve anaokulu döneminden başlaması gerektiğinin altını çizdi.

Yenilikçi ürün, süreç ve hizmetler üretme yolunda Türkiye

Türkiye'nin 2023 hedeflerin doğrultusunda dünyanın ilk 10 ekonomisi arasına girmeyi hedeflediğini hatırlatan Ansal, kamu ve özel sektör Ar-Ge harcamaları ile araştırmacı sayısından dünya ölçülerini yakalaması gerektiğini ifade etti. Türkiye’de Ar-Ge çalışmalarına ayrılan bütçelerde büyük artışlar gözlendiğini ifade eden Ansal, Ar-Ge harcamasının GSYİH’ye oranındaki artışın 1998-2009 yılları arasında yüzde 130 olarak gerçekleştiğini, artış oranının aynı dönemki OECD (yüzde 10,4) ve Avrupa Birliği (yüzde 14,7) ortalamalarının oldukça üzerinde olduğunu söyledi.

Yapılan yatırımların boyutuna karşın insan unsurunun geliştirilmemesinin hala sorun olduğunu ifade eden Ansal, , Türkiye’nin büyüyen ekonomik gücüyle artan Ar-Ge ve araştırma ihtiyaçlarını karşılayacak ‘düşünsel devrim’in eğitim sistemine yaratıcı düşüncenin dahil edilmesiyle çözüleceğini dile getirdi.

Yaratıcı yaklaşımların teşvik edilmesine anaokulundan itibaren başlanması gerektiğini belirten Ansal, geliştirdikleri projeyle birlikte FMV Işık Anaokulları ve İlkokullarında yaratıcı düşünme eğitimleri, Işık Liselerinde "Yaratıcı Düşünme, İnovasyon ve Girişimcilik" seminerlerine başladıklarını, eğitimin tüm süreçlerinde yaratıcı düşünmeyi bir sistem haline getirmek amacıyla inovasyon ve girişimcilik alanında ‘eğitimcilerin eğitimi’ sürecini başlattıklarını söyledi.

[caption id="attachment_54508" align="alignleft" width="164" caption="Işık Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Bölüm Başkanı Prof. Dr. Hacer Ansal"][/caption]

İnovasyonda merkezi yönetim

İnovasyonu eğitiminin temel felsefesi olarak benimseyen Işık Üniversitesi, bünyesinde kurulacak "İnovasyon ve Girişimcilik Uygulama ve Araştırma Merkezi" ile öğrencilerin geliştirdikleri başarılı iş fikri projeleri, mentörler yoluyla desteklenecek ve öğrencilerin projelerini hayata geçirmeleri, ürün ve marka tescillerini yapmaları ve kendi şirketlerini kurmaları için destek verilecek.

Işık Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü tarafından geliştirilen "İnovasyon: Yaratıcılıktan Girişimciliğe" başlıklı ve geniş kapsamlı inovasyon projesinin parçası olarak ele alınan Işıklı Fikirler Yarışması, hem Işık Üniversitesi hem de FMV Işık Okulları öğrencilerinin katılımıyla yaratıcılığın ve girişimciliğin desteklendiği bir platforma dönüştü.

Işıklı Fikirler İnovasyon ve Girişimcilik Yarışması ile öğrencilerin geliştirdikleri inovatif girişimleri ve iş fikirlerini hayata geçirmeleri, FMV Işık Okulları mezunlarının projelerde mentör olarak görev almaları sağlandı. Yarışmaya Işık Üniversitesi ve Işık Liselerinden kısa bir zamanda geliştirilen toplam 56 başvuru yapıldı.

Yaratıcılık eğitimi ve inovasyonun erken yaşlarda başlaması gerektiğini ifade eden Ansal, üniversite çağına gelmiş bir öğrenciye “haydi inovatif ol” ya da üniversiteden mezun olmuş birine iş yaşamında “inovasyon yaratman lazım” demek yerinde ifadeler olmadığını söyledi. Ansal, hali hazırdaki eğitim sisteminin yaratıcılığı köreltmeye yönelik bir sistem olduğunu özellikle vurguladı. Bir kuşağın birden bire inovatif olmasının beklenemeyeceği ifade eden Ansal, bu doğrultuda okullarında yarattıkları sistemle bir inovasyon zinciri kurduklarını belirtti.