Kariyer 06 KASIM 2009 / 09:02

Devasa bir galaksi topluluğu keşfedildi

Keşif, uzak evrende böylesine önemli bir galaksi yapısının ilk gözlemi olma özelliğini taşımasının yanında, kozmik dünyanın nasıl şekillendiğine dair ipuçları veriyor.

Science Daily sitesinin haberine göre; gökbilimciler, bizden yedi milyar ışık yılı uzakta olan, bilinmeyen, devasa bir galaksi topluluğunun izini sürdü. Araştırmayı sürdüren ESO'dan Masayuki Tanaka "Bizim kozmik çevremizde, yıldızlar galaksilerde şekillenir ve galaksiler genellikle gök ada kümeleri şeklinde oluşur. En yaygın kabul gören kozmolojik teoriler özün, boşluklar arasında gerilen filamentlerin bulunduğu kozmik ağ içindeki galaksilerde, daha geniş bir skalada kümelendiğini ve devasa bir yapı oluşturduğu yönünde tahminde bulunuyor"dedi.

Bu filamentler milyonlarca ışık yılı uzaklıkta olup, evrenin iskeletini oluşturuyor. Etrafında galaksiler toplanıyor ve devasa gök ada kümeleri kesiştikleri noktada şekilleniyor. Her ne kadar büyük filamanter yapılar bizden nispeten çok az bir uzaklıkta gözleniyor olsa da daha uzak bir evrende varlıklarının net bir kanıtı yok henüz.

Gök bilimciler bu yapının gerçek bir demografik çalışmasını sürdürebildiler ve asıl galaksi kümesi etrafındaki çeşitli galaksi kümelerini tanımlayabildiler. Bizim saman yolumuzdan on kat daha büyük olan bu galaksi kümelerini diğerlerinden ayırt edebildiler.

Tanaka bu çalışmayla " Demografiden sosyolojiye yönelmiş durumdayız şu an çünkü bir zamanlar evren kendi yaşının üçte ikisi kadarken, galaksilerin kendi çevrelerine nasıl bağımlı olduklarını gördük" dedi.

Filament bizden 6.7 milyar ışık yılı uzaklıkta yer alıyor ve en az 60 milyon ışık yılı genişliyor. Yeni ortaya çıkan bu yapının daha fazla genişlemesi ön görülüyor ve bu yüzden gelecek gözlemlerin, filamentin kesin büyüklüğünü anlamak için yapılması planlanıyor.