Kariyer 17 EYLÜL 2008 / 07:51

Başarılı işletme için beş ipucu

IBM, CEO’larla kapsamlı bir araştırma gerçekleştirerek, küresel iş dünyasının önceliklerini tespit eti.

IBM, CEO’larla kapsamlı bir araştırma gerçekleştirerek, küresel iş dünyasının önceliklerini tespit eti.


“Geleceğin İşletmesi” başlıklı araştırmanın sonuçları, geleceğin iş dünyasında şirketlerin başarılı olabilmek için odaklanması geren 5 temel özelliği tanımladı. Buna göre, orta ölçekli pazarda yer alan şirketlerin, değişime aç, müşterilerinin hayal gücünün ötesinde inovatif, küresel pazara entegre, alışılmış sistemi yeniden inşa etmeye hazır ve samimi olmaları gerekiyor. IBM’in araştırması, değişim söz konusu olduğunda, orta ölçekli şirketlerin ciddi sorunlar yaşadığını gösteriyor. Bu şirketlerin, değişime olan gereksinimleriyle değişimi yönetebilme konusunda geçmişte sergiledikleri başarı arasında epeyce büyük bir fark olduğunu bildiriyor.


Orta ölçekli işletmelerin yüzde 86’sının önemli değişikliklerin olacağını öngördüğü, fakat yalnızca yüzde 57’sinin geçmişte bu tarz değişiklikleri yönetme başarısını gösterdiği belirtiliyor. Buna rağmen araştırma, orta ölçekli şirketlerin büyüme fırsatları konusunda iyimser olduğunu ve rekabet güçlerini artırmak için kendilerini hızla yenilediklerini de ortaya koyuyor. IBM Türk Genel Müdürü Eray Yüksek, konuyla ilgili olarak, “Günümüzün hızla değişen küresel pazarında, orta ölçekli şirket CEO’ları sürdürülebilir başarıya giden en etkili yolun inovasyondan, beceriden ve etkin ortaklık kurmaktan geçtiğinin farkında.” diye konuştu. Yüksek, orta ölçekli şirketlerin, pazarda rekabet edebilmek için kendilerini yenilemeleri gerektiğine değinerek, bunun 5 yolunu şu şekilde sıraladı: “Müşteriler ve rekabet güçleri hakkında daha fazla bilgi edinmek. Bu bilgileri daha etkili bir biçimde kullanabilmek için yeni müşteri ilişkileri yönetimi (CRM) stratejileri, iş zekası odaklı analizler yapabilmek. Gelişmekte olan ekonomilerde artan satın alma gücünü bir fırsat olarak görüp, o bölgelere yatırım yapmak. Kurumsal saygınlığı pekiştirmek ve kuvvetlendirmek için alternatif enerji kaynaklarını kullanmak, çevre dostu iş süreçleri tasarlamak, bunları ölçümleyip topluma raporlamak/duyurmak. Büyümekte olan müşterilerin yarattığı fırsatlardan yararlanmak üzere çeşitli ortaklıklar kurmak. Bu işbirliklerini yönetmek için hizmet odaklı mimariden faydalanmak. İş süreçlerini geliştirmek ve verimliliği optimize etmek üzere kurumsal model inovasyonu yapmak.”


Dört CEO'dan üçü iş modellerini değiştirmeyi planlıyor


IBM’in CEO araştırmasından çıkan bulgulara göre, orta ölçekli işletmelerin CEO’ları günümüzün hızla değişen ortamında başarılı olabilmek için bir dizi stratejik yatırım yapıyor. Yatırım yapılması planlanan yeni alanlar arasında; küreselleşme aracılığıyla büyüme, daha talepkâr ve daha bilgili yeni tip müşterilere yönelik hizmetler sunma ve kurumsal sosyal sorumluluğun artırılması yer alıyor. Küresel düzeyde büyümeyi amaçlayan orta ölçekli işletmeler yeni iş tasarımlarına odaklanıyor. Aslında, her 4 orta ölçekli işletme CEO’sundan 3’ü, şirketlerini diğerlerinden farklı kılmak üzere, gelecek üç yıl içinde iş modellerini değiştirmeyi planlıyor. Orta ölçekli pazarda faaliyet gösteren işletmeler, gelişmekte olan ekonomilerdeki artan satın alma gücü sayesinde, gelecek 3 yıl boyunca yapacakları yatırımı yüzd 20 oranında artırarak şirketlerini büyütmeyi hedefliyor. Fakat bu şirketler için en büyük zorluk, küresel pazara entegrasyon konusunda başarılı olabilmek için gerekli beceri ve yeteneklerin nasıl kazanılıp yönetileceği oluyor. CEO’lar, önümüzdeki 3 yıl boyunca kurumsal sosyal sorumluluk konusundaki yatırımlarını yüzde 34’lük oranda artırmayı planlıyor.