Yaşam Tarzı İnternet 25 EKİM 2011 / 10:00

‘Sosyal medya’ Van’da hayat kurtarıyor

‘Sosyal medya’ Van’da hayat kurtarıyor

Daha önce Haiti depremi ve Japonya depreminde çok önemli bir kaynak olarak kullanılan Twitter, Van depreminde AKUT’a yardımcı oldu. Yardımlar da Twitter üzerinden organize edilirken Google'ın kişi bulma servisine 3 bin 500 kayıt bırakıldı.



AKUT Genel Sekreteri Saydun Gökşin, “Akut olarak kurtardığımız ilk üç kişinin konumuna ait bilgiler bize Twitter aracılığıyla ulaştırıldı” dedi. Böylece, sosyal medyanın aslında daha basit özetlemek gerekirse; herkesin katkıda bulunabildiği, diğerlerinin paylaşımları görebildiği platformların önemli anlardaki gücü somut şekilde ortaya kondu.

Bir yanda araştırma haberlerinin yer alması gereken ve anlık haber alınmasıyla hemen her haberde “geç kalan” gazeteler, diğer tarafta da herhangi bir muhabiri ya da kameramanı olmadan bölgeden bilgi veremeyen televizyonlar... Geleneksel olarak saydığımız bu medya türleri hızlarını, dolayısıyla da etkilerini kaybediyor. Sosyal medyaya medya denmesinin en önemli sebebi toplumsal olarak önemli olaylarda ortaya çıkıyor.

Haberdar ol, organize ol, harekete geç

En son örneğini Wall Street’teki protestolarda, Twitter aracılıyla binlerin organize olmasıyla gördük. Daha önce de Japonya, Haiti ve Amerika kıyılarında felakete yol açan Irene kasırgasında da insanlara Twitter’dan ulaşıldığı görülmüştü. Van’daki depremde de AKUT’un bilgi almasının dışında birçok yardım da Twitter üzerinden organize edilerek ihtiyaç sahiplerine ulaştırılmaya çalışılıyor.



Ayrıca Twitter üzerinde başlayan ‘EvimEvindirVan’ kampanyasında ‘depremzedelere kapımız açık’ mesajı veren binlerce kişinin sesi İstanbul Valiliği’ne kadar ulaştı. Valilik de kampanyaya destek vererek depremzedeleri misafir etmek isteyenler için 0212 455 56 75 ve 0212 455 56 75 numaralı telefonların 24 saat açık olduğunu ilan etti.

Dünya “prayforturkey” ile depremi duydu

Dünyaca ünlü yıldız Rihanna, Twitter’da Türkiye’nin acısını “We’re praying for all of you Turkey #Pray4Turkey” (Dualarımız sizinle) cümlesiyle paylaştı. Rihanna’nın yazdığı mesajın ardından #Pray4Turkey kampanyası Twitter’da dünya çapındaki konu trendlerinde (Worldwide Trending Topics) girdi. 8 milyonun üzerinde takipçisi bulunan şarkıcının yarattığı etki inanılmazdı.

Bunun yanında Google da daha önce Şili ve Japonya depremlerinde kayıpların bulunabilmesi ya da akıbetinden haber alınabilmesi için geliştirilen “kişi bulucuyu” Türkçe sürümüyle Van’da yaşanan depremin ardından kullanıcıların hizmetine sundu. “Google person finder” hizmetine yaklaşık 3 bin 500 kayıt bırakıldı.

Yürütülen kampanyalarla ilgili detaylı bilgi için http://www.btnet.com.tr/37199-%E2%80%9Ckisi-bulucu%E2%80%9D-van-depremi-icin-devrede.html adresini kullanabilirsiniz.