Yaşam Tarzı İnternet 02 ARALIK 2011 / 17:59

Web dünyasında bombalar patlıyor

Web dünyasında bombalar patlıyor

Alibaba Group’un Blackstone ve Bain Capital girişim sermayesi şirketleri ile teklif vermeye hazırlandığı haberi Yahoo hisselerini hareketlendirdi. 



Henüz doğrulanmayan raporlara göre konsorsiyumun hedefi hisse başına 20 dolar teklif etmek. Bu da Yahoo’nun değerini 25 milyar dolara taşıyacak. Çin’in önde gelen internet şirketlerinden olan Alibaba da şu anda seçenekler üzerinde çalıştığını belirtiyor.

Alibaba aslında uzun bir dönem Yahoo ile bağlantı içindeydi ama ilişkiler son yıllarda olumsuz bir yapıya büründü. Yahoo’nun 2005 yılında Alibaba’nın yüzde 43’lük hissesini 1 milyar dolara alması iki şirketi bir araya getirmişti ama iki şirket arasında işler planlandığı gibi yürümedi ve sonuçta Alibaba verdiği hisseleri geri satın alma yoluna gitti. İki şirket arasındaki ilişkiler bu yılın başında da Alibaba’nın online ödeme işi olan Alipay’i yan ürün olarak konumlandırmasıyla yine bir darbe aldı. Çünkü bu hamle ile şirket, Alipay’i Yahoo’dan uzaklaştırmış oldu.

Bu durumdan dolayı Çinli şirketi suçlayan Yahoo, yapının kullanımını kendisinden uzaklaştırmakla itham etti ve değişikliğin Ağustos 2010’da yapılmasına rağmen, kendisinin bunu 2011 Mart’ında keşfettiğini söyledi. Analistlere göre Alibaba’nın Yahoo’ya teklif verme ilgisinin altında kendi şirketinin tam kontrolünü, Yahoo’daki hisselerinin tamamını geri elde etme isteği var.

Yahoo’nun pazar mücadelesi sürüyor

Yahoo ise, Google ve Facebook gibi rakipler karşısında pazar payını korumaya çabalıyor ama bu konudaki başarısızlığı, yılın başında CEO’su Carol Bartz’ın görevden alınması sonucunu beraberinde getirdi. Şirket şimdi operasyonlarının stratejik bir analizini yapıyor.

Yahoo bu sıkıntılarla uğraşırken, Alibaba Group ise Çin internet pazarındaki büyümenin de etkisiyle, hızlı bir gelişim sergiliyor. 500 milyondan fazla kullanıcısı ile Çin dünyanın en büyük online pazarı ve bu pazarda hızlı bir büyüme söz konusu. Alibaba da bu gerçeği bilerek yol alıyor ve grubun online alışveriş sitesi olan Taobao da, Çin’in en büyük online alışveriş sitesi.

Site günde 50 milyon tekil ziyaretçiyi ağırlıyor ve ülkenin online alışverişçilerinin üçte birinin temel alışveriş sitesi olma özelliğini taşıyor. Taobao’da 30 bin online mağaza var ve sitede her dakika yaklaşık 53 bin ürün satılıyor.

Alibaba sosyal ağlarda

Alibaba Group, e-ticarete ek olarak farklı alanlarda da büyüme hedefi ışığında, yeni bir sosyal networking ürününün beta testlerine başladığını bildirdi. Reuters’in haberine göre, ‘Laiwang’ (www.laiwang.com) ismindeki sosyal iletişim ürünü PC’de kullanılabileceği gibi, Android akıllı telefonlara ve iPhone’lara da yüklenebilecek.

Şirket sözcüleri bu ürünün halen beta testlerinin devam ettiğini belirtiyor, ama fazla detay vermiyor. Bu ürünün Alibaba Group tarafından mı yoksa Alibaba Cloud Computing birimi tarafından mı geliştirildiği, bunun halkın kullanımına ne zaman açılacağı ise şimdilik belirsiz. Sektör uzmanlarına göre bu ürün, Google’ın sosyal iletişim ürünü Google+’ı andırıyor.

Yüzde 40’ı Yahoo’ya ait olan Alibaba Group, Sohu’nun Sogou arama motoruna 2010 yılında yaptığı yatırımla ‘arama’ işini ayırdı. Bu yıl ise kendi geliştirdiği işletim sistemini kullanan mobil cihazını piyasaya sürdü.