Yaşam Tarzı İnternet 20 MART 2012 / 08:38

Sosyal medya ve e-ticaret'in bileşimi: Sosyal Ticaret

Sosyal medya ve e-ticaret'in bileşimi: Sosyal Ticaret

Teknolojik gelişmeler ve tüketici talepleriyle birlikte ortaya çıkan “e-ticaret” yerini, sosyal medyanın giderek yaygınlaşmasına paralel olarak gelişen sosyal ticaret’e bırakmaya başlıyor. Tüketim toplumunun sürekli devinim halinde olan taleplerini düşününce bu gelişimin büyük bir hızla gerçekleşeceği görülüyor.



90’lı yılların ikinci yarısından itibaren geçen 10 yıllık süre boyunca yaşanan kredi kartı patlamasıyla birlikte, ilk etapta çok fazla kişisel bilgi istediği sebebiyle biraz uzak durulan “e-ticaret” de gelişmeye başladı, eBay ve Amazon gibi sitelerle birlikte hayatın gerekliliklerinden biri haline geldi. Daha doğrusu insanlar, modern çağın ibadethaneleri olan alışveriş merkezleri yerine rahatlarını bozmadan milyonlarca ürün çeşidine ulaşabilecekleri ve zamandan tasarruf edebildikleri internet üzerinden alışverişi tercih etmeye başlandı.

Bu noktada özellikle son 5 yıldır hayatlarımızda etkin rol oynayan sosyal medyanın devreye girmesiyle birlikte evrilmeye başlayan tüketici talepleri doğrultusunda e-ticaret de yerini yavaş yavaş “sosyal ticaret”e bırakmaya başladı.

Sosyal medyanın insanların hayatlarında “vazgeçilmez” olmaya başladığını farkeden markalar, bundan nasıl kar edebileceklerini düşünürken, ilk olarak Groupon, Markafoni gibi fırsat siteleri (artık eskisi kadar revaşta olmasa da) hayatlarımıza girdi. Bu sitelerde yer alan ürünleri yüzde 90’a varan inidirimlerle satın alan insanlar, sosyal medya aracılığıyla bu alışverişlerini arkadaşlarıyla paylaşıp, onların da bu alışverişleri yaparak kendilerine katılmalarını sağladılar.



Tüketici davranışları incelendiğinde, sosyal ticaretin yaygınlaşmaması için hiç bir sebep olmadığını görüyoruz. Tüketicilerin yüzde 80’den daha fazla kısmının alışveriş yapmadan önce arkadaşlarının fikirlerini almak istemesi, bunun yanı sıra online alışveriş yapanların yüzde 77’sinin alışveriş yapmadan önce ürün altı yorumları okuması kanıt olarak gösterilebilir.

Markalar sosyal medyaya daha çok yatırım yapıyor

Bu noktada Diesel firmasının, İspanya’daki mağazasında hayata geçirdiği “Üzerimde nasıl durmuş?” uygulamasından bahsetmekte fayda var. Uygulamaya göre, üzerinize denediğiniz kıyafeti kabin alanında bulunan kamera yardımıyla fotoğraflayıp, Facebook üzerinde paylaşarak,  arkadaşlarınızdan fikirler alabiliyorsunuz. Bu şekilde, alışveriş yaparken hem siz, hem de marka kazanmış oluyor. Yani farkında olmadan markanın reklamını yapmış oluyorsunuz.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_P-zA90yI64[/youtube]

Akıllı telefonlar ve sosyal medya bir araya gelince benzer durumlar Twitter üzerinde de oluşuyor. Kullanıcılar, kararsız kaldıkları durumda Twitter takipçilerine sordukları “Hangisini alsam?” ya da “Bu üzerime yakıştı mı?” gibi sorularla alışverişlerinde yardımlar almaktan çekinmiyorlar.

Facebook’un dünya genelindeki 800 milyonluk kullanıcı kitlesinden faydalanmak isteyen bir çok marka reklam bütçelerini kısıp, sosyal medyaya daha çok yatırım yapmaya başladılar. Bunun en büyük nedeni sosyal medya kullanıcılarının çoğunun sevdikleri, beğendikleri markaların sayfalarının hayranı olmaları gösterilebilir.

Ülkemizde sosyal medya kullanımının çok yaygın olduğunu düşünürsek, sosyal ticaretin de yakın zamanda yaygınlaşacağını söylemek yanlış olmaz. Özellikle Facebook kullanımında dünya 5.’si olmamız bizi bu alanda markaların hedefi haline getiriyor.
YORUMLAR
dsad 30 TEMMUZ 2013 / 14:35 0 0
site kapanmış gibi master. vb
Sedat Öztürk 12 NİSAN 2012 / 17:04 0 0
Blog ve Sosyal paylaşımdan bahsederken size yakın bulduğum http://www.masterfriends.net adresinden bahsetmek istiyorum. Bu site bir Türk yapımı ve Sosyal Ticaret misyonu taşıyor. Sitede hem arkadaşlarını bulabiliyor, hem de ücretsiz ilan ve ücretsiz reklam yayınlanabiliyor. Arkadaş olduğunuz kişilerin 2. el neler sattığını online olarak görülebiliyor veya duvarınızda yayınlayarak tanıdığınız kişiler ile paylaşabiliyorsunuz. Kullanıcılar internet üzerinden yapacağı alışverişlerde her zaman güven sorunu yaşar. İşte bu site tanıdığınız ve güvendiğiniz kişilerden alışveriş yapmanızı sağlıyor. Ayrıca sitedeki ses kaydı sayesinde amatör şarkılarınızı yayınlayabilirsiniz. Her gün gelişen bu siteyi takip etmenizi öneriyorum.