Yaşam Tarzı İnternet 19 TEMMUZ 2011 / 16:22

Sosyal medya reklamlarında fiyatlar artıyor ama reklam için en uygun mecra yine sosyal medya

Facebook’ta reklam vermenin maliyeti hızla artıyor. Bunun sebebi ise büyük markaların televizyon ve basılı medya odaklı harcamalarını, artık dünyanın en büyük sosyal ağına kaydırmaları. 



Facebook’ta yer alan bir reklamın ‘tıklama başına değeri’ geçen yıl dünyanın en büyük dört medya pazarında yüzde 74 arttı. Bu veriyi açıklayan kuruluş, sosyal medya konusunda uzman olan bağımsız bir pazarlama şirketi olan TBG Digital. Financial Times’ın konuyla ilgili haberine göre, ‘bin görüntü’ veya ‘görüntülenen reklam itibariyle fiyatlanan reklam’ fiyatı da İngiltere, ABD, Fransa ve Almanya’da yılın ikinci çeyreğinde yıllık bazda yüzde 45 arttı.

Facebook’un sosyal medya alanındaki egemenliği ve reklam gelirlerindeki hızlı büyüme, Google ile kıyaslamaları da beraberinde getiriyor. Hatta TBG yetkililerine göre Google’dan bu yana dijital reklamda en büyük büyüme böylece hayata geçiyor. Ama bu seferki temel farklılık, bu sefer markaların para harcıyor olması.

Haziran ayına kadarki üç aylık dönemde 167 alıcının 200 milyar reklam görüntülemesinin analizini içeren TBG raporu, Efficient Frontier’in global araştırması ile benzer sonuçlar ortaya koyuyor. Bir diğer dijital bir pazarlama şirketi olan Efficient Frontier da tıklama başına reklam değerinin yılın ikinci çeyreğinde yüzde 22 arttığını belirtti. Efficient Frontier’in beklentisi, bu yıl Facebook reklam harcamalarının geçen yıla kıyasla yüzde 80 büyüyeceği yönünde.

Facebook reklam işini profesyonellere danışıyor

2012 baharından önce halka açılması beklenen Facebook için bu tahminler ilaç gibi geldi. Son aylarda reklam sektörünü kazanabilmek için çabalarını artıran şirket, bu amaçla yeni reklam formatları yarattı ve 750 milyonluk izleyici kitlesine en iyi nasıl pazarlama yapılabileceği konusunda önerilerini almak üzere bir ‘danışma kurulu’ oluşturdu. Büyük ajans grupları da Facebook’a giderek daha fazla ilgi gösteriyor, bu amaçla sosyal medya şirketleri satın alıyor veya kendi içinde sosyal medya grupları oluşturuyor.

Birçok Facebook reklamının fiyatlandırmasında bazen sosyal ağın kendisi, bazen de açık artırma uygulaması belirleyici oluyor. Facebook, reklamverenin nasıl bir kullanıcıyı hedeflediğine, yaş, konum veya ilgi alanları gibi kriterlerin hangisini belirlediğine bağlı olarak minimum bir oran belirliyor. Sonra da aynı reklam slotu için rekabet eden alıcıların sayısına bağlı olarak, bir ‘son fiyat’ saptıyor.

Facebook’ta reklam ilgisi, sitenin reklam alanı sunumundan daha hızlı büyüyor. Çünkü büyük markaların ilgisi artıyor ve gelişmiş Kuzey Amerika ve Batı Avrupa ülkelerinden siteye yeni kullanıcı katılımı oranı yavaşlıyor. Bazı analistlere göre söz konusu noktalarda bir doyma noktasına ulaşılıyor.

Bu arada, hızlı fiyat artışlarına rağmen Facebook’ta reklam vermek, diğer online medya ile kıyaslandığında hala çok ucuz. Facebook reklamlarında tıklama bedelleri artmasına rağmen, maliyetler geleneksel banner reklam maliyetine kıyasla hala daha uygun.

Google, Google+ sosyal ağıyla bu pazardan da pay almak istiyor



Facebook ve Google arasındaki rekabet de online reklam alanında giderek kızışıyor. Kullanıcı verilerine sahip olduğu için avantajlı olan Facebook’a karşı da Google+’ı kullanıcılara sunan Google,  ilk birkaç haftada 10 milyon kullanıcıyı kendi platformuna çekmeyi başardı.

Bu arada Efficient Frontier’in tahminlerine göre  sosyal medyaya yapılan harcamalardaki büyüme, bu yıl aramadaki büyümeyi geçecek. Arama pazarı bütçelerinin küçük bir bölümü Facebook’ta ve şirket geçtiğimiz yıl bu alanda reklam geliri olarak 2 milyar dolar elde etti. Google’ın geliri ise 28 milyar dolar oldu.

Google + henüz reklam sunmuyor. Bu da Facebook reklamlarını çok rahatsız edici bulan kullanıcıların görüşü ışığında, Facebook üstünde bir baskı oluşturabilir. Bu nedenle Google+ başarılı olursa, Facebook’un bir rakibinin olmasının da iyi olacağına dikkat çeken uzmanlara göre, böylece bir tekel yapısı kırılmış olacak.

Bu arada, bu tahminler ve araştırmalarla ilgili olarak Facebook herhangi bir yorum yapmamayı tercih ediyor.