Yaşam Tarzı İnternet 31 MART 2011 / 16:42

Sosyal medya hayat kurtarır mı?

Stanford Üniversitesi'nden Profesör Jennifer Lynn Aaker, Web 2.0 Expo’da yaptığı konuşmada lösemi olan iki gencin hikayesiyle bu konuyu irdeledi ve bir sonuca vardı: Evet, kurtarır! Peki ama nasıl?





Profesör Aaker’in yaptığı sunumda anlattıklarına göre, hikâye bir öğrencisinin en yakın arkadaşı ve bir diğer arkadaşında lösemi olduğunu öğrenmesiyle başladı. Her iki hastanın da hayatlarını sürdürebilmesi için ilik nakline, bu naklin yapılabilmesi için de uygun donöre ihtiyacı bulunuyordu.



İkisi de Güney Asyalı 32 yaşındaki Sameer Bhatia ve 28 yaşındaki Vinay Chakravarthy’nin Amerika Birleşik Devletleri’nde bulunan ulusal ilik donör kayıtları arasından kendilerine uygun iliği bulabilme oranı yalnızca yüzde 1’di. Çünkü ABD’de yaşayan nüfus dağılımı ve kayıt yaptıranların oranı ancak bu rakamı verebildi.



Aslında sadece Hindistan’da bile bir milyar potansiyel donör bulunurken o ülkede ulusal ilik kayıtları tutulmadığı için herhangi bir bilgi edinmekse imkansızdı.



Yönlerini sosyal ağlara çevirdiler



Bu iki çıkmaz arasında kalan iki arkadaş uygun donörü bulabilmek için farklı yollar aramaya başladı. Facebook, Twitter, YouTube ve diğer sosyal ağlarda hesaplar açan arkadaşlar, kullanıcılara yardımcı olmaları için mesajlar göndermeye başladı.



Viral videolar ve reklam banner’ları yaratan ikilinin sesi duyuldu ve Adobe, Cisco, IDEO ve Bain gibi şirketler yardıma koştu. 11 hafta içinde gönüllülerden tam 470 ilik gelirken, 24 bin 611 Güney Asyalı ilik kaydı yaptırdı. Sameer kendine 10’da 10 uyan iliği bulurken, Vinay 10’da 8 uygun iliği bulabildi ve ikinin nakilleri gerçekleşti.





Ne yazık ki ikili hayatını 2008 yılında kaybetti ancak yaratılan ekosistemin içinde 266 hasta kendine uygun ilik bulabildi ve tekrar yaşama tutundu.



Profesör Aaker, kelebek etkisine benzettiği bu durumu Yusufçuk  Etkisi (Dragonfly Effect) olarak tanımladı. Aaker’in fikrinin temelindeyse “ana fikir derin bir anlam taşıyorsa küçük hareketler büyük şanslar doğurabilir” cümlesi bulunuyor.



Yusufçuk Etkisi dört aşamadan oluşuyor:



1. Tek bir amaca odaklan

2. İlgi topla

3. Hikayeni anlat

4. Diğerlerinin harekete geçmesini sağla



Böyle önemli durumlarda internetin gücünün nasıl kullanılabileceğine ilişkin ilham almak için Profesör’ün sunumuna bu adresten ulaşmanızı tavsiye ederiz.