Yaşam Tarzı İnternet 20 EYLÜL 2011 / 15:38

Rus arama motoru Yandex Türkiye’de

Rus arama motoru Yandex Türkiye'de

Kendi ifadelerine göre, Avrupa’nın en büyük internet şirketi olan Yandex, Türkiye’deki kullanıcılar için özel geliştirilmiş ve Türkçe dil yapısına göre arama yapan arama servisini kullanıma açtı. Yandex'te Google'ın aksine "soru sorarak arama" yapılabiliyor.



Türkçeye uygun olarak tasarlanan arama motorunda yazım hatalarını düzeltme ve eşanlamlı kelimelerle çalışabilme özellikleri de bulunuyor. Yandex’te web sitelerine ek olarak, son dakika haberleri, satılık ürünler, görseller ve videolar arasında da arama yapabilmek mümkün.

Konuyla ilgili düzenlenen toplantıda konuşan Yandex CEO’su Arkady Volozh, Yandex’in servislerini geliştirirken esas amacının, kullanıcıların sorduğu tüm sorulara en iyi yanıtları vermek olduğu söyledi. Dünyada kullanıcıların arama motorları arasında seçim yapabilme fırsatına sahip olduğu birkaç ülke olduğuna dikkat çeken Volozh, 1990’lı yıllardan beri web araması üzerinde çalıştıklarını, şimdi de Türkiye’deki kullanıcılara özel yepyeni bir ürün ortaya çıkardıklarını belirtti.

Yeni servisler olacak

Yandex, ilerleyen günlerde yandex.com.tr’ye yeni servisler eklemeyi hedeflerken, Türkçe arama ve web servislerini daha da geliştirmek için de çalışıyor. Zira sitede arama servisinin yanı sıra birçok farklı servis sunuluyor. Bunlar arasında, son haberleri otomatik olarak işleyip analiz eden Yandex.Haberler, kullanıcılara limitsiz kapasiteyle ücretsiz e-posta hizmeti veren Yandex.Mail de var. Volozh, yapılarını ve hedeflerini şöyle anlattı:

“Rusya’da aramaların yüzde 60’ı bizden yapılıyor ve bu alanda 1 numarayız. 11 ülkede 3 bin geliştirici ile varız. Herkes arıyor, ama dünyada sadece 6 büyük şirket bu alanda egemen. Oysa, örneğin uzay teknolojisinde bile çok daha fazla ülke etkin. Çünkü arama ayrı bir uzmanlık gerektiriyor. Türkiye’de olmak Yandex için büyük bir adım. Biz de ülkemizden çıkarak yabancı bir pazara giriyoruz. Bunun için Türkiye’yi seçtik, çünkü burası büyük bir pazar. İndekslenebilecek çok fazla yerel içerik var diğer Avrupa ülkeleri ile kıyaslandığında ve burada internet kullanıcısı çok. Bu yapıyı Türkiye’de hayata geçirmek 1 yılımızı aldı. Türkiye’ye ürün ekibiyle gelen ilk arama şirketiyiz. İlk etapta arama ile bu pazarda yerimizi alıyoruz, ama gelecek dönemde çok daha fazla servisimiz Türkiye’de kullanıma sunulacak.”



"Tercihlerde yer edinmek önemli"

Yandex.Türkiye Ürün Müdürü Alisher Hasanov da, “İyi bir arama servisi sunabilmek için sadece teknolojiyi değil, kullanıcılarının kültürünü, dilini ve tercihlerini bilmek gerekir. İstanbul ofisimizde halen analistler, yöneticiler ve çevirmenlerden oluşan büyük bir ekibimiz var. Türkiye ekibinin önemli bir kısmı arama servisinin kalitesi üzerinde yoğunlaşmış durumda” dedi. Hasanov, Türkiye pazarındaki gelir yapısı hedefleri ve bu alanda önde gelen Google ile rekabet odaklı beklentileri ile ilgili bir soruya ise şöyle yanıt verdi:

“Arama motoru geliştireceğiz, bu yapıdan gelir elde etme konusunda şu anda bir şey demiyoruz. Bizim çalışma tarzımızı kullanıcılar da görecek ve Google ile farkımız anlaşılacak. Biz ‘sorulara yanıt vereceğiz’. Ayrıca insanlar farklı arama motorları dener. Onların örneğin Google’dan çıkıp Yandex’e gelmesini beklemiyoruz. Önemli olan; kişilerin arama tercihlerinde yer edinmek. Şu anda servislere odaklanmış durumdayız. Reklam geliri modeli ise ilerleyen dönemde gündemimize gelecek.”

Yeni arama motoruna www.yandex.com.tr adresinden ulaşabilirsiniz.