Yaşam Tarzı İnternet 31 OCAK 2012 / 12:56

"Mobil internet sadece webe ulaşabilmek değildir"

Pozitim Genel Müdürü Onur Baran Çağlar'a göre Türkiye'nin  mobil internet algısının değişmesi gerekiyor.



Sektörün düzenleyici kurumu BTK 'nın 2011 son çeyreğini baz akarak açıkladığı rakamlara göre mobil abone sayısının 65 milyon olduğunu, bu oranın nüfusun yüzde 88'ine denk geldiğini, yani teorik olarak internete girme oranı oldukça yüksek. Pozitim Genel Müdürü Onur Baran Çağlar, asıl sıkıntının sektör oyuncularının cepten internet girme anlayışlarını değiştirerek stratejilerini ve çözümlerini mobil cihazların türlerine göre adapte etmeleri gerekmekte olduğunu söyledi.

2000 yılı başındaki Japonya’dan örnek veren Çağlar, Japonya’da o tarihlerde operatörler kullanıcılarına “Her An Çevrimiçi” modeliyle cepten internet içerik ve servisleri kullanmasını sağladığını belirtti. Bizim ancak 2011 yılında bu uygulamaları kullanıcılarına sağlayabildiğini söyleyen Çağlar, anlayışların değişmesinin şart olduğunu söyledi.

Operatörler, 3G aboneliği ve veri satışında Avrupa’daki rakiplerinde önde olmasına karşın plan ve program eksikliği sebebiyle markaların fiziksel dünyasını dijital dünyaya adapte etme konusunda sıkıntılar yaşıyor. Çağlar, bu konudaki hatanın mobil internet konusunda kolaya kaçıp sadece “internete girebilmek” olarak algılanması olduğundan söz etti. Her cihaza uygun uygulama, içerik, servis ve görsellik adaptasyonu düşünerek çözümler hazırlamanın, bu sorunun çözülmesinde anahtar olduğunu söyledi.

Çağlar’a göre, servis sağlayıcıların amatör geliştiriciler ile yarış içine girerek istemci uygulamaları geliştirmeleri ve sadece bu strateji ile var olmaya çalışmaları zira tüm platformun yakında istemci uygulamaları geliştirme konusunu IDE ortamları ve SDK arabirimleri ile grafiker ve web uygulama geliştirme seviyesine indirerek kolaylaştıracak.

Çağlar, “SOLOMO” (Sosyal Medya-Lokasyon Bazlı-Mobil Internet) modelinde işler geliştirmenin firmaların ihtiyaçlarını karşılamada kilit rol oynacağını vurguladı.