Yaşam Tarzı İnternet 26 MAYIS 2011 / 09:26

İspanya’daki protestoların gücü: Sosyal ağlar

İspanya’nın başkenti Madrid’te 15 Mayıs’ta ekonomik krize karşı başlayan protestolar artarak sürüyor. Protestocular yüzlerce kişiden yüz binlere sosyal ağlar sayesinde ulaştı. Tıpkı Arap ülkelerindeki “Yasemin Devrimi”, Türkiye’deki “internetime dokunma” protestoları gibi…



İspanya’daki gençler yaşanan işsizlikten dolayı Madrid sokaklarını boş bırakmıyor. 15 Mayıs’ta başladığı için “M-15” olarak bilinen protestolar, ilk gününde yüzlerce kişinin katılımıyla gerçekleşmişti. Şimdi çadırlarda kalan gençlerin sadece Facebook’taki sayısı neredeyse 150 bini buldu.

Bunun yanında ulaşım ve toplanılacak yerler konusunda da sosyal ağlar kullanılarak bütünlük sağlanıyor. Güneş enerjisinden yardım alan gençler, kurulan kamp alnında çevredeki WiFi ağlarını kullanarak kişisel bilgisayarlarından iletişim sağlıyor.

Protestolarda yer alan Zulo takma isimli bir genç, sosyal ağların kendileri için “en önemli ihtiyaç” olduğunu ifade ediyor. İçlerinde sekiz kişinin sürekli sosyal ağlardaki hesapları güncellendiğini aktaran Zulo, Arap ülkelerinde yaşanan olaylarla tek ortak noktalarının sosyal ağları kullanmak olduğunu belirtiyor.

Facebook’ta yer alan “Spanish Revolution” grubunda şu anda 149 bin kişi bulunuyor ve her saat bin civarında destek veren kişi gruba geliyor. Twitter’da da İspanyolca “Korkumuz yok”, “Kalacağız” ve İngilizce “İspanyol Devrimi” etiketleri yaklaşık 50 bin takipçileriyle en popüler kelimeler arasında yer alıyor.

İspanya'da gençlerin işsizlik oranı yüzde 44,6'yı buldu

Pazar günü Madrid’teki protestolar ayyuka çıktı ve yaklaşık 60 bin genç meydanlarda toplanarak yüzde 22’nin üzerine çıkan işsizlik oranını protesto etti. İspanya’da 25 yaş altındaki kişilerin işsizlik oranıysa yüzde 44,6’yı buldu.

Madrid’teki UNED Üniversitesi’nden Sosyolojici Jose Feliz Tezanos, sosyal ağların genç protestoculara yeni bir buluşma alanı oluşturduğunu aktardı. Tezanos’a göre, sosyal ağların başını çektiği sanal dünya, gerçek dünyanın çok önemli bir parçası haline geldi. Öyle ki sosyal ağlarda yapılan çağrılar geleneksel medya kaynaklarında yapılan haberlere göre çok daha etkili oluyor.

Ülkemizde de “internette sansür” tartışmaları arasında sosyal ağlarda toplanan insanlar, kitleler halinde tüm Türkiye’de sokaklara dökülmüştü. 22 Ağustos’a kadar sürmesi planlanan protestolar için kurulan Facebook etkinlik sayfası “İnternetime Dokunma”, 620 binin üzerinde insanı bir araya getirdi.

Yayın organlarının çok fazla ticari kaygı gütmesi ve tarafsızlıktan çıkıp politik tavırlarını belli etmesi, insanlara samimiyetsiz geliyor. Oysa sosyal ağlarda bireylerin ifade özgürlüğü sınırsızlığını kazanıyor. Bu durum da kitleleri harekete geçiriyor.