Yaşam Tarzı İnternet 21 MAYIS 2012 / 14:55

İnternet girişimciliğinin temsilcileri Webrazzi Startup'12'de söz aldı

İnternet girişimcileri Webrazzi Startup'ta söz aldı

Webrazzi Startup’12, 16 Mayıs Çarşamba günü Point Hotel Barbaros’ta gerçekleştirildi. Etkinlikte internet girişimciliğinin ön saflarında yer alan yatırımcı ve girişimciler çeşitli sunumlar yaparak katılımcılara kendi deneyimlerini aktardı. 



İnternet dünyasının yükselen değeri Webrazzi tarafından Point Hotel Barbaros’ta düzenlenen Webrazzi Startup’12 konferansı çok sayıda yerli ve yabancı yatırımcı ve girişimciyi ağırladı. Geçtiğimiz haftalarda Webrazzi’ye başvuruda bulunan girişimciler arasından seçilenler de birer sunum yaparak katılımcılara kendilerini tanıtma imkânı yakaladı.

Webrazzi etkinliklerinde genelde sadece açılış konuşması yapan Arda Kutsal, bu kez kendi girişimcilik hikayesini anlattı. Kutsal, Webrazzi’nin kuruluşundan bugüne kadar geldiği noktayı şu şekilde aktardı: “Şu an Webrazzi için ofiste çalışan 11, dışarıdan çalışan 6 kişi var. Artık MENA bölgesine ve Avrupa’ya odaklanmaya başladık. Arabnet’e ve LeWeb’e sponsor olduk. Bundan sonra da büyümemizi sürdürerek, yolumuza devam etmeye kararlıyız.”

Microsoft Türkiye Genel Müdürü Tamer Özmen de konuşmasında fikir geliştirme, iyi bir takım kurma, ürünü geliştirme, yatırım bulma, iş geliştirme, pazarlama ve iş modelini geliştirmenin çok önemli olduğunu vurgulayarak, girişimcilere zayıf yönlerini iyi tanımalarını ve güvene dayalı bir ilişki kurmalarını tavsiye etti.

Özmen ayrıca internet ekonomisinin hızla büyüdüğünü belirterek şunları kaydetti: “Türkiye’nin Çin ve Hindistan gibi ülkeleri geride bırakması için girişimciliğe ciddi önem vermesi gerekiyor. Sadece Türkiye’yi düşünmeyin, dünyaya nasıl açılacağınızı hesap edin.”

İşin sırrı doğru ürünü doğru kişiye sunabilmek

Tamer Özmen'in ardından söz alan IBM Takım Lideri Robert Mahr, katılımcılarla özellikle girişimciler için önem taşıyan akıllı ticaret ve yeni nesil müşteri kavramına dair bilgileri paylaştı. “Akıllı ticarette müşteriye doğru şekilde ulaşabilmek için, onları anlamak ve ihtiyaçlarını ön görebilmek gerekiyor. Farklı müşteri taleplerini, farklı çözümlerle karşılayabilmek şart. Doğru ürünü veya servisi, doğru fiyatla, doğru zamanda, doğru yerde onlara sunabilmek gerekiyor” diyerek müşteri ilişkilerinin kritik noktaları belirtti.



Sabah oturumunun son konuşmacısı Galata Business Angels Genel Sekreteri Ayşe İnal, “Daha iyi tanıyalım: Melek Yatırım” başlıklı sunumunda melek yatırımcı kavramını ortaya çıkışını ve günümüzde geldiği noktayı kapsamlı bir şekilde katılımcılarla paylaştı.

İnal, konuşmasında Galata Business Angels’ın projeleri nasıl değerlendirdiğini şöyle anlattı: “Bize bir proje geldiğinde ilk baktığımız nokta girişimi oluşturan takımın olumlu durumların yanı sıra olumsuz gidişatla nasıl başa çıkabileceklerini görmek. Daha sonra projenin kapsamına bakıyoruz. Girişimin iş modeli olmazsa olmazlarımızın arasında yer alıyor. İş modeli olmayan projelere yatırım yapmayı tercih etmiyoruz. Projelerin finansal projeksiyonu da bizim için önemli olan noktalar arasında yer alıyor. Son olarak rekabet ortamına bakıyoruz. Bize sunulan bir girişimin rakiplerini tanıması gerekiyor.”

Türkiye'deki girişim ekosistemi Amerika'nın yüzde 1'i bile değil

Türkiye ve uluslararası girişimcilik ekosistemi arasındaki ilişkiye değinen Endeavor Genel Sekreteri Didem Altop geçen beş yılda ülkemizde bu alanda ciddi atılımlar kaydedildiğini belirtti. 7-8 senelik girişimcilerin artık yatırım yapmaya başladıklarını ifade eden Altop, önümüzdeki süreçte Türkiye’deki girişimcilerin ekosistemi şekillendireceklerini öne sürdü. ABD’deki girişim ekosistemine değinen Altop, ülkede 2010 yılında bu sektöre 90 milyar dolar para yatırıldığını ve 250 bin kişilik melek yatırımcı ordusu oluşturulduğunu belirtti.

Türkiye’deki girişim ekosisteminin ABD pazarının yüzde 1′ine bile ulaşamadığını söyleyen Altop, “Girişimcilik ekosisteminde akademik olarak politika, finans, pazar, girişimci, kültür, insan kaynakları ve destek olmak üzere 6 ana kulvar var. Türkiye’de bunların hepsi bulunuyor. Ancak helva hala yapılmış değil” dedi. Ek olarak, Altop, “helva yapmak” için YABİ’lerin, yani Yarının Büyüyen İşletmeleri’nin önemli bir rol oynayacağını söyledi.

Sosyal çevre ve şans da önemli



Gölcükte büyüyen ve küçük yaşta İstanbul’a gelmiş olan Peak Games, Krombera ve Lidyana Kurucu Ortağı Hakan Baş, kendi girişimcilik öyküsünü anlattığı konuşmasında, genç girişimcilere çalışkanlığın yanı sıra çevrenin ve şansın da önemli olduğu mesajını verdi.

Ersan Özer de yeni girişimi Youlike.com’u tanıtarak, sitenin uzun süredir Sosyo.com olarak düşünülen adının değiştirildiğini bildirdi. Beğeniler üzerine kurulu bu sosyal ağ ile birbirine uyumlu olan kişilerin arkadaş olmaları sağlanıyor. 6 kategoride 2.000’e yakın öğe tarafından belirlenen kullanıcılararası uyumluluk puanı ile insanlar eşleştirilebiliyor.

Webrazzi Startup’12’de konuşan bir diğer isim iLab Ventures Direktörü Yüksel Dibekoğlu’ydu. Arda Kutsal ile bir söyleşi gerçekleştiren Dibekoğlu, Türkiye’deki internet sektöründeki yatırımları değerlendirerek, 2000 yılı risk sermayesi şirketlerinin e-postayla bile iletişim kuramadıklarını aktardı ve buna rağmen internet sektörüne olan yatırımların arttığını söyledi. Dibekoğlu, “İnternet krizinin ortaya çıkmasından sonraki dönemde, sektöre yapılan yatırımlar durdu. Ancak yatırım piyasası sektörü açısından 2006 yılı dönüm noktası oldu. Dalga etkisiyle beraber küçük girişimcilere kadar herkesin cebine para girdi” dedi.

Riske girmekte tereddüt etmeyenin arkasındayız

Hummingbird Ventures Yönetici Ortağı Barend Van den Brande de risk sermayesi bakış açısından internet girişimciliği portresini çizerek, kritik olan konunun binlercesi arasından kendiniz için en doğru girişimi bulmak olduğunu belirtti. Bunun için şirketlerinde hangi detaylara dikkat ettiklerini paylaşan Van den Brande, mükemmelliyetçi bir ekiple çalışarak risk alınabilecek bölgelere girmekte tereddüt etmeyen girişimcilerle işbirliğine gitmeyi tercih ettiklerini açıkladı. Ayrıca, değişen ve gözlenen yeni koşulları ayırt ederek vizyon sahibi olduklarını ortaya koyanların da daha çok şansları bulunduğunu ifade etti.

Startup’12’nin son konuşmacısı Stefan C. Hellman sunumunda genç girişimcilere öğütlerde bulundu. Yapılması planlanan projeye dair detay ve risklerin en iyi şekilde bilinmesi gerektiğini vurgulayan Hellmann, hızlı ve uygulanabilir bir iş planına sahip olmanın da önemine vurgu yaptı. Ayrıca her tür girişimin çeşitli sıfatlarla abartılması gerektiğini düşündüğünü ifade eden konuşmacı, kırmızı çizgilerle üzeri çizilen çalışmanın yıllık hedeflere sahip olması gerektiğinin giderek daha çok önem kazandığı görüşünü katılımcılarla paylaştı.