Yaşam Tarzı İnternet 15 AĞUSTOS 2012 / 08:42

Hükümetler ve Facebook her yerde peşimizde

Devletler ve Facebook her yerde peşimizde!

Redpepper isimli bir şirketin geliştirdiği Facedeals uygulaması, kullanıcıların yüzünü algılayarak kişiselleştirilmiş fırsatlar sunuyor. Tabii, akıllarda “nerede kaldı kişisel mahremiyet” sorusu cevapsız kalıyor.



Amerika Birleşik Devletleri’nde bulunan bir pazarlama şirketinin sloganı:

Yüzünüzle check-in yapın!

Daha çok Foursquare gibi uygulamalardan alıştığımız, bir yerde olduğu bildirme durumu, yüz tanıma sistemlerinin de dahil olduğu bir fırsat aracısına dönüşüyor. Redpepper isimli pazarlama şirketi, mekânların girişine takılan bir kamera ile Facebook’taki kullanıcı fotoğraflarını eşleştiriyor. Ardından profili belirlenen kişinin daha önce beğendiği sayfalara göre kişiselleştirilmiş fırsatlar doğrudan kişinin cep telefonuna geliyor.

Redpper’ın açıklamasına göre, “Facedeals uygulaması kullanıcıların Facebook hesabında izin verdiği sürece kullanılabiliyor. Yardımlarınızla, uygulama en yeni etiketlenmiş fotoğraflarınızı, kamerada gördüğü suratla karşılaştırarak algılıyor. Kişiselleştirilmiş fırsatlar, üye iş yerlerinden üyelerin akıllı telefonlarına gönderiliyor.”

Yüz tanıma sistemi, Facebook’ta 2011 yılının Haziran ayında başladı. Kullanıcılara bilgi vermeden fotoğraflar üzerinde “etiket önerilerinde” bulunmaya başlayan sistem, doğrudan kullanıcı fotoğraflarını tanıyabiliyor. Şirket, şu ana kadar Facebook için geliştirdikleri kameranın altı işletmede kullanılmaya başlandığını belirtti. Bu mekanlar arasında bir striptiz kulubü ve bir fotoğraf stüdyosu bulunduğu ifade edildi.

[vimeo]http://vimeo.com/47133014[/vimeo]

Bu yeni yüz tanıma teknolojisi Philip Dick’in Azınlık Raporu (Minority Report) filmini akıllara getiriyor. Filmin ünlü sahnesinde, kahramanımız alışveriş merkezinde kalabalık içinde yürürken kameralar kişiyi tanıyarak özel fırsatlar sunulmasını sağlıyor.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oBaiKsYUdvg[/youtube]

Biyometrik teknolojiler hem takip hem de pazarlama araçlarına dahil ediliyor

Artık gittiğimiz yerlerde doğrudan pazarlama araçlarının bize özel olması için “kişisel mahremiyet” hakkı yok sayılıyor. Zira kullanıcılar tam olarak neye izin verdiklerini bilmeden ya da izin verdiklerinin ötesinde gerçekleştirilen bilgi akışının farkında bile olamadan sürekli etiketleniyor, konum bilgisi paylaşılıyor.

Facebook, birkaç ay önce İsrail’in Face.com şirketini satın almış ve 40 milyar profil fotoğrafına sahip olan sirketin veri bankasına sahip olmuştu. 2010 yılında IBM, RFID teknolojisiyle kişileri ilgilendirmeyen reklam kalabalığını aşabilmek için kişiselleştirilmiş reklam uygulamasını tanıtmıştı.



Geçtiğimiz yıl Londra’da gerçekleşen olayların ardından denetimi sıkılaştırmak isteyen Britanya hükümeti, Londra’daki otobüs duraklarına yerleştirdiği yüksek çözünürlüklü kameralarla, kişilerin kim olduğunu doğrudan tespit etmeyi hedefliyor. 2011 yılında Londra’nın Heathrow Havalimanı’nda tüm vücudu tarayan sistemler devreye alınmış, bu sistemler sayesinde kişilerin tüm vücut bilgilerinin depolanıp, dijital olarak paylaşıldığı ortaya çıkmıştı.

Geçtiğimiz hafta, New York yerel yönetimi ve Microsoft arasında gerçekleştirilen anlaşma çerçevesinde, 3 binden fazla CCTV kameraları şehrin dört bir yanında vatandaşların suçlu ya da terörist olup olmadığını kontrol etmeye başladı.

Henüz dün Wikileaks’in sızdırdığı verilere göre, ABD Hükümeti'nin mağazalar, kumarhaneler ve diğer işletmelere yerleştirilen kameralarla kişilerin tanımlandığı ve ilgili olduğu alanların belirlendiği ortaya çıktı.