Yaşam Tarzı İnternet 09 MART 2011 / 09:57

Facebook’un değeri gerçekten de 50 milyar dolar mı?

Bazıları dev sosyal ağ için 50 milyar hatta 65 milyar dolar fiyat biçiyor. Peki gerçekten Facebook’un değeri bu kadar eder mi?



Forbes dergisinin Boeing, Target, Sony, Nike ve önemli otomobil üreticilerinin önüne koyduğu Facebook, gerçekten o kadar da değerli mi?



Bu sorunun cevabını arayan uzmanlardan Douglas Rushkoff, “Facebook’un değeri 50 milyar dolar değil. Yani söylemek istediğim, henüz değil” diyor. Henüz yedi yıl önce Mark Zuckerberg tarafından kurulan ve bugün 600 milyon kullanıcı sayısına ulaşan paylaşım sitesi, öyle bir etki yarattı ki kurucusuna Times dergisinin verdiği “Yılın İnsanı” ödülünü kazandırdı. Hatta Facebook’un Kuzey Afrika ve Orta doğu’da rejimi değişikliklerinde büyük etkisi olduğuna bile inanılıyor.



Her ne kadar Oscar’da beklediği başarıyı sağlayamasa da gişede 220 milyon dolar gibi bir gelir elde eden “The Social Network” filmi büyük ses getirdi.



Goldman Sachs’ın Facebook’un yüzde 1’i için 500 milyon dolarlık yatırım yapması da internet sitesinin değerini 50 milyar dolara eşitledi. Şu an için kimsenin Facebook’un tamamını 50 milyar dolar vererek satın almayacağını belirten yatırım uzmanı Lise Buyer, Silikon Vadisi’nden bile kimsenin Facebook’un değeri hakkında kesin bir kanıya sahip olmadığını belirtiyor.



Facebook’un gerçek hazinesi elindeki kişisel bilgiler



Facebook’a esas gücü, 600 milyon kişinin hangi müziği ve filmi sevdiğini, nerede alışveriş yaptığını, ne kadar harcadığını, ne yedeğini, nereye tatile gittiğini ve arkadaşlarının kimler olduğunu bilmek veriyor.



Facebook’un parasal olarak nasıl bir değere sahip olduğunu bilmediklerini ifade eden Douglas Rushkoff, “Tek bildiğimiz elindekini satmak zorunda olduğu” diyor. Kullanıcıların Facebook’un müşterisi olmadı düşünüldüğünde sadece pazar araştırma şirketleri ve reklam verenlerin gücüyle bir şirketin 50 milyar dolarlık değer üretebilmesi biraz zor görünüyor.



Facebook önemli bir potansiyel gibi görünüyor ancak büyük riskleri de beraberinde getiriyor. Çünkü kişisel bilgilerin kullanılması sitenin aboneleri tarafından pek de olumlu karşılanmıyor. Şu anda kurulan düzenin yasal olarak engellenmesi durumunda Facebook’u ve yatırımcılarını zor günler bekleyebilir.



Tüm bunların yanında Facebook’un gerçek gelirinin ne kadar olduğunu, nasıl elde ettiğini bilmiyor. Goldman Sachs da yaptığı 500 milyon dolarlık sansasyonel yatırımın nedenini kamuoyuyla paylaşmadı.



AOL, Friendster ve MySpace gibi örnekler de göz önüne alındığında Facebook’a da biraz temkinli yaklaşmakta fayda var.