Yaşam Tarzı İnternet 13 MART 2013 / 11:06

Bana "beğenini" söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim

Beğen düğmesi göründüğü kadar masum değil

Facebook üzerinde kullanıcılar tarafından sıklıkla kullanılan “beğen” düğmesi göründüğü kadar masum olmayabilir. Yapılan araştırmaya göre beğen düğmesi, kullanıcıların kişiliği hakkında bir çok bilgiyi gözler önüne seriyor. 



Facebook kullanıcılarının beğen düğmesini hangi konular üzerinde tıkladığına göre bu kişilerin din, siyaset, ırk ve cinsel yönelimleri hakkında varsayımlara ulaşan bir algoritma geliştiren İngiltere'de Cambridge Üniversitesi'nden bir grup araştırmacı, beğen düğmesinin göründüğü kadar masum olmadığının altını çizdi.

Araştırmaya göre, ABD’de yaşayan 58 bin gönüllü Facebook beğenilerini bu araştırma için kullanılmasına izin verdi. Kullanıcıların site üzerinde beğendikleri fotoğraflar, sayfalar, durum güncellemeleri, restoranlar, sporcular, müzisyenler bu süre boyunca tek tek kaydedilerek özel bir algoritma ile incelendi. Ortaya çıkan sonuçları karşılaştırmak için gönüllülere farklı kişilik ve IQ testleri de uygulandı. Araştırmacılar ortaya çıkan bulguları kendi geliştirdikleri algoritmaya aktararak, kullanıcılar daha önce uyguladıkları kişilik testlerinin sonuçlarıyla karşılaştırdılar.

Buna göre beğen düğmesi bilgisinden yola çıkarak erkek deneklerin cinselliklerini yüzde 88 oranında doğru saptayan algoritma, ABD’li deneklerin hangilerinin Demokrat, hangilerinin Cumhuriyetçi olduğunu da yüzde 85 oranında doğru tespit etti. Bunun yanı sıra ilişki durumu ve uyuşturucu kullanımı gibi konularda ise yüzde 65 ve yüzde 73 oranlarında doğru tahminler yapıldı.

Ortaya çıkan bu ve bunun gibi bir çok bilgi özellikle şirketler ve Facebook için ekonomik olarak büyük önem taşıyor. Şirketler kişiye özel reklam kampanyaları ile hedef kitlelerine daha rahat bir şekilde ulaşmayı hedeflerken, Facebook da daha fazla reklam geliri elde etmenin peşinde. Beğen düğmesi hem şirketleri hem de Facebook’u bu yönde oldukça tatmin etmişe benziyor. Bu tarz araştırma ve sonuçlar özellikle kişiye özel reklam vermek isteyen sosyal medya şirketleri için biçilmiş kaftan.

Projenin başında bulunan Cambridge Üniversitesi Araştırmacısı Michael Kosinski, bu uygulamanın ilerleyen dönemde insanların başına iş açabileceğini belirtirken, özel hayatın ihlal edilmesinin oldukça yanlış olduğunun altını çizdi. Kosinski, Facebook kullanıcılarının bu konuda bazı basit önlemler alarak kendilerini koruyabileceklerini de sözlerine ekledi.

Daha detaylı bilgi için bu adresi kullanabilirsiniz.