Hizmet 08 ARALIK 2014 / 14:45

Uber taşımacılığın kodlarını değiştiriyor

Android ve iOS uygulaması Uber, hayata geçtiği günden bu yana özellikle taksi şoförlerinden büyük tepkiler alan ve hizmet verdiği ülkelerde uygulanan taşımacılık kurallarına aykırı yapısıyla dikkat çekiyor. 



2009 yılından bu yana hizmet veren uygulama, ilk etapta Android ve iOS platformları üzerinden lüks araç kiralama hizmet veriyordu. 3 sene içerisinde aldığı yatırımlarla beraber değerini katlamayı başaran uygulama, zaman içerisinde hedef kitlesini orta sınıf müşterilerle genişleterek işi iyice büyüttü. Lüks araç kiralamanın yanı sıra taksi hizmeti de vermeye başlayan Uber, özellikle haksız rekabet yarattığı gerekçesiyle eleştiri oklarını üzerine çekmeye başladı. Peki Uber gerçekten gelir adaletsizliğine sebep oluyor mu?

Şehir taşımacılık kurallarına göre şoförlerin taksiye çıkabilmeleri için lisans sahibi olmaları gerekiyor. Her ülkenin kendine has taşımacılık kuralları olduğundan, lisans sahibi taksi şoförleri bu kurallar çerçevesinde vatandaşlara hizmet veriyorlar. Uber ise ABD merkezli bir şirket olarak, hizmet verdiği ülkelerin yasalarından bağımsız olarak "özel" taşımacılık hizmeti veriyor. Bütün sorun bu noktadan başlıyor. Özellikle Almanya ve İspanya'da sorunlara sebep olan uygulama, taksi şoförleri tarafından "korsan taksiciliği" teşvik eden bir yapıya sahip olmakla suçlanıyor. Bu gerekçe ile açılan davalar sonucu ilk etapta Almanya'nın Berlin kentinde yasaklanan uygulama, Frankfurt'ta açılan dava sonucunda Almanya'nın genelinde yasaklandı. Avrupa'nın diğer şehirlerinde de benzer tepkiler toplayan uygulamanın başındaki bir diğer sorun ise güvenlik ihlalleri.



Geleneksel taksicilikten farklı bir boyutta olan Uber, kullanıldığı ülkelerde yeterince güvenlik kontrolü yapmamakla suçlanıyor. Sisteme kayıtlı olan şoförlerin sabıka kayıtları, geçmişleri ve ehliyet bilgileri gibi verilerin, şirket tarafından yeterince kontrol edilmediği iddiaları gün geçtikçe artarken, geçtiğimiz günlerde Hindistan'da yaşanan tecavüz vakası bu ihmalin son örneklerinden biri olarak gösteriliyor.

Geçtiğimiz Cuma Yeni Delhi’de Uber kullanarak çağırdığı taksiye bindikten sonra uyuyakalan kadın, uyandığında kendini, kentin tenha bir bölgesinde park edilmiş aracın içinde buldu. Şoför tarafından dövülüp, cinsel tacize uğradığını belirten kadının, hastanede yapılan muayenede, cinsel saldırıya uğradığı anlaşıldı. Yeni Delhi'de kullanımı yasaklanan Uber, yetkililer tarafından güvenlik ihlali yapmakla suçlanıyor. Uber yetkilileri ise yapılan suçlamaların yersiz olduğunu ve dünya genelindeki bütün yolculukların uydu üzerinden takip edildiğini vurguladılar.

Türkiye'de de durum pek farklı değil

Türkiye'de sadece lüks araç kiralama hizmeti veren Uber, henüz çok fazla yaygınlaşmış durumda değil. BiTaksi gibi uygulamalar, mevcut lisanslı taksilerle anlaşarak, yasalar dahilinde iş yaparlarken Uber, "Black" ismiyle sadece lüks araç kiralama hizmeti veriyor. Türkiye'deki taksi plakalarının 1.5 milyon lira civarında olması ve yasaların sürekli değişkenlik göstermesi sebebiyle yakın bir tarihte Türkiye'de hizmet vermesi beklenmeyen Uber, özellikle paylaşım ekonomisinin benimsenmemesi sebebiyle dünyada birçok ülkede yaşadığı sorunları Türkiye'de de yaşayacağı için hali hazırda bu coğrafyada başarılı olması zor görünüyor.
YORUMLAR
Gokhan kılıç 29 ARALIK 2014 / 09:26 0 0
Bende ubere kayıt olmak istiyorum ve sıfır crafter aracimla hizmet vermek istiyorum bana yardımcı olur musunuz. ...