Genel 03 ŞUBAT 2009 / 09:17

Yazı Dizisi: Kriz döneminde KOBİ'lere öneriler Bölüm 1

Yazı dizimizin ilk bölümünde KOBİ'lerin kriz dönemine nasıl yaklaşamaları gerektiğine göz atıyoruz.

Yazı dizimizin ilk bölümünde KOBİ'lerin kriz dönemine nasıl yaklaşamaları gerektiğine göz atıyoruz.

Kriz döneminde KOBİ’ler bilişim çözümlerinden yararlanarak maliyetlerini minimum seviyeye çekebilir, karlılıklarını artırabilir, rekabet avantajı elde edebilir. Mevcut bilişim altyapılarından maksimum faydayı elde eden ve yatırımlarını da en doğru şekilde yönlendiren KOBİ’ler, mevcut sıkıntılı ortamı avantaja çevirip “krizden fırsat yaratma” söylemini gerçeğe dönüştürebilir.


 


Dünyada ekonomik krizin etkilerini göstermeye başladığı günden bu yana dillere pelesenk olan bir cümle var: “Krizi fırsata çevirmek”. Peki Türkiye’de ekonominin can damarı sıfatına haklı bir şekilde sahip olan KOBİ’ler için durum ne? Bu söylem onlar için ne derece geçerli, KOBİ’ler krizi fırsatı çevirebilirler mi gerçekten, çevirmek için ne yapmalılar? Bu yolda bilişim teknolojilerinin ve yatırımlarının rolü nedir, ne olabilir?


 


Biz de bu yazı dizimizde bu soruları sorduk, cevaplarını aradık. Önce KOBİ Bankacılığı’nda önde gelen birkaç bankalrımızdan şu kriz döneminde KOBİ’lere önerilerini ve verecekleri hizmetlerin ne olduğunu öğrendik. Sonra da bilişim şirketlerinin yöneticilerine bilişimin KOBİ’lerin krizi en az zararla atlatmalarında ne gibi bir role sahip olabileceğini sorduk.



Kendini gözden geçirme ve yenileme dönemi


Görüş aldığımız şirket yetkilileri, kriz veya dalgalanma dönemlerinin KOBİ’ler için aslında aynı zamanda bir fırsat olması gerektiğine inanıyorlar. Kriz dönemlerinde önemli olan, o dönemlerde yapmış olduğunuz işleri iyi analiz edip gereksiz yükleri dışarıya atmak veya daha iyi yapabileceğiniz işlere daha fazla yatırım yapmak. Başka bir deyişle kriz, firmanın kendi içindeki işleyiş disiplini de dahil olmak üzere herşeyin baştan aşağıya gözden geçirilmesini gerektiriyor. Bu noktadan baktığımız zaman, kriz döneminin, KOBİ’lerin kendilerini daha iyi ifade edebilmeleri, kendi pazarlarında daha büyük güce sahip olabilmeleri için, bütçeleri çok büyük olmasa da teknoloji yatırımlarını, özellikle altyapı yatırımlarını tamamlamaları gereken bir dönem olduğu açık.



Mevcut sıkıntılı ortamı bilişimle avantaja çevirmek


Şirketlerin bilişim çözümlerinden yararlanarak maliyetlerini minimum seviyeye çekebildikleri, kârlılıklarını artırabildiği ve rekabet avantajı elde edebildiği belirtiliyor. Mevcut bilişim altyapılarından maksimum faydayı elde eden ve yatırımlarını da en doğru şekilde yönlendiren kurumların, mevcut sıkıntılı ortamı avantaja çevirebildikleri ifade ediliyor.



İnterpromedya’nın araştırmasında çarpıcı veriler


İnterpromedya Pazarlama Hizmetleri ve Araştırma Grubu tarafından yılda iki kez gerçekleştirilen KOBİ Araştırması’nın sonuçları belli oldu. Araştırma sonuçları, KOBİ’lerin bilişim teknolojilerine bakışı ve iş anlayışıyla ilgili oldukça çarpıcı veriler ortaya koyuyor.



Araştırmada 50’den 350’ye kadar uzanan sayıda çalışana sahip bin şirkete soru yöneltildi, Araştırmada KOBİ’lerin planladığı yatırımlar arasında ilk sırada işe yönelik cihazlar geliyor. KOBİ’ler en büyük önemi üretim sürekliliğine verdikleri gibi, işletmelerin büyüme sürecinde karşılaşılabilecek en önemli sorunun üretimin yavaşlaması veya durması olduğunu kaydediyorlar. Araştırmada yer alan KOBİ’lerin yüzde 65’inin bilgi işlem departmanına sahip. 100 ve üzeri çalışana sahip şirketler bilişim yatırımları konusunda daha iyi durumdalar. Bunlar arasında yatırım planı özellikle yüksek olan grubu da inşaat, gıda ve içecek ve otomotiv sektörü oluşturuyor. KOBİ’ler herşeyi internetten takip ediyorlar. Ama şirkete özel e-posta kullanmıyorlar, genelde web tabanlı e-posta servislerini kullanıyorlar. İşletme için de genel bir e-posta adresi alıyorlar. Bilgi edinmek için ilk başvurdukları yerler ise arama motorları. Araştırmaya göre şirketlerin yüzde 64’ü bilişim bütçesine sahip değil. Şirketlerin yüzde 70’inin 2009 için planladığı bir yazılım projesi yok.



Atılacak doğru adımlar Türk ekonomisi için de çok kritik


KOBİ’lerin özellikle içinde bulunduğumuz dönemde atacağı her adım krizi aşma çabasında olan Türk ekonomisi için de büyük önem taşıyor. Ne yazık ki bu işletmelerimiz daralan küresel ekonominin sıkıntılarını çok yakından yaşıyor, diğer tüm kuruluşlarımız gibi potansiyel güçlerini korumak ve kriz sonrası döneme hazırlanmak için önlemlerini alıyorlar. KOBİ’lerin görmesi ve içselleştirmesi gereken ise bilişimin hiçbir zaman bir ekstra maliyet olmadığı, kuruma değer katan çok önemli, işlevsel ve etkin bir yatırım olarak görülmesi gerektiği. Ve de bilişim şirketlerinin de KOBİ’lere kolay kullanımlı, KOBİ’lere özel olarak hazırlanmış bütünleşik çözümleri sunması da çok kritik, karşılıklı güven ortamının oluşması açısından.


Yarın: Bankaların kriz döneminde KOBİ’lere önerileri ve sunduğu hizmetler (Halkbank, İş Bankası)