Genel 05 NİSAN 2012 / 17:58

Türkiye'de bulut hangisinden alınır?

Türkiye'deki operatörleri bulutlara ayırdık

Özellikle KOBİ’leri hedefleyen bulut hizmetleri telekom operatörlerinin ilgi alanına girdi. Türkiye'deki üç operatörün sunduğu bazı hizmetleri sizin için karşılaştırdık.



Daha önce ülkemizde çok sayıda bulunan irili ufaklı şirketler tarafından yürütülen barındırma ve servis kiralama çalışmaları, büyük operatörler tarafından bulut hizmetleri başlığı altında uçtan uca çözümlere dönüştürülüyor. İlk başta operatörlerden Türk Telekom tarafından başlatılan bulut altyapı hizmeti, geçtiğimiz haftalarda Turkcell’de SüperBulut ve Vodafone’da İş Ortağım Kırmızı Bulut adıyla başlatıldı.

Ağırlıklı olarak KOBİ’leri hedef alan bulut hizmetleri, operatörler arasında genellikle kiralama şekli ve fiyat politikaları yönünden farklılık gösterirken tüm operatörlerin sunucu, lisans kiralama, e-posta ve barındırma hizmetleri ile bilgi güvenliği gibi başlıca başlıkların yanı sıra ileri düzey bilgi işlem altyapısında ihtiyaç duyulan bileşenleri de sunuyor.

Bulut hizmetleri, kurumsal kullanıcı girişiyle erişilebilen hizmete özel sayfalarda detaylı olarak incelenebiliyor. Türkcell’de kullanıcı girişi yapmadan fiyatların tümüne ulaşmanız ve sipariş vermeniz mümkün değil. Türk Telekom bu noktada daha serbest davranıyor ve birçok hizmetin fiyatlarını detaylı olarak yayınlıyor. Vodafone’da henüz hizmete açılmayı bekleyen servisler olduğundan daha az seçenek görülüyor.

10 çalışanı olan bir KOBİ hayal ettik

Her operatörün başlıkları altında mutlaka bulunan e-posta ve web hizmetleri, kullanım ücretleri her bir operatörün sayfalarında da bulunan tek hizmet olma özelliği taşıyor. En azından karşılaştırma yapılabilecek tek bulut ürünü olarak ön plana çıkıyor. Biz de 10 kişilik kadroya sahip bir KOBİ için e-posta ve web hizmetlerinin 1 yıllık maliyetleri hesaplayarak ufak bir karşılaştırma yapmak istedik. Ayrıca verilen bilgilerden de notlar aktarmaya çalıştık.

Turkcell’den bulut almak:

Bulut hizmetlerinin tamamı Turkcell’in www.turkcellsuperbulut.com adresinden ayrıntılı olarak incelenebiliyor. Ancak bunların büyük bir kısmında fiyatlandırmaya yer verilmiyor. Kurumsal kullanıcı girişi şart koşuluyor. KOBİ’mize alan adı satın almanın bedeli 30 TL. 10 kullanıcı için açılan, her biri 1 GB kapasiteli Exchange hesaplarının bir yıllık maliyeti ise 588 TL tutuyor. Barındırma hizmeti fiyatlandırması ise kapıdan girdikten sonra açıklanıyor.

Vodafone’dan bulut almak:

E-posta ve web hizmeti için Vodafone’dan ‘Eko Paket’i seçtik. Alan adı, 100 MB web alanı ve 1 kullanıcı hesabını beraberinde getiren paketin 1 Yıllık taahhütlü aboneliği 84 TL tutuyor. Ayrıca 10 kişilik de kurumsal e-posta hesabı satın alarak 96 TL ödüyoruz. Hesaplar ise 1 GB değil, 500 MB depolama sınırıyla geliyor. Exchange hizmeti henüz Vodafone’da sunulmuyor. Bahsettiğimiz e-posta hesapları normal sunucu üzerinde çalışıyor. Exchange, Office 365 paketi hizmete girdiğinde gelecek gibi görünüyor.

Türk Telekom’dan bulut almak:

Operatörün 100 MB barındırma için talep ettiği ücret yıllık 46,13 TL. 1 GB limitli 10 kişilik Exchange hesabı ise yıllık yaklaşık 539 TL tutuyor. Sunucu kiralamada ise şirket sunucu marka ve modeline göre fiyatlandırma yapıyor.
Çağrı merkezlerinden bilgi alamadık

Operatörlerin sundukları hizmetlerin, çeşit olarak birbirine benzediğini söylemiştik. Bu noktada fark yaratan unsurlardan birinin destek hizmeti olacağını düşünüyorduk. Ancak hizmetler hakkında bilgi almak için söz konusu internet sayfalarında bulunan telefonları aradığımızda muhattap bulamadık. Çünkü her üç operatörün çağrı merkezi de bu konular hakkında herhangi bir bilgiye sahip değildi.

Bulut hizmeti satın aldıktan sonra muhtemelen farklı bir teknik servis çağrı merkezine yönlendirileceksiniz. Yine de satın alacağı hizmetler hakkında bilgi almak 7/24 herkesin hakkı olmalı.
YORUMLAR
Levent Özgürel 06 NİSAN 2012 / 10:22 0 0
Burada sadece bilgi verebilmek amacıyla ulaşabildiğimiz bilgiler üzerinden deneyimimizi aktardık. Toplam maliyetler tabii ki analizle ortaya çıkar. Mesela x operatör bir hizmette diğerlerinden pahalıdır ama toplayınca en ekonomik çözümü sunabilir.
Cahid İz 06 NİSAN 2012 / 08:17 0 0
Bu durumda GMS operatörlerleri sabit operatör Türk Telekoma göre daha pahalı ve yetersiz kalıyor. Tabi hizmetin içeriğinin de zenginliği çok önemli.