Genel 22 EKİM 2008 / 09:06

Tüketici eğilimleri değişim gösteriyor

Türkiye’nin kentsel alanında yaşayan, ekonomik olarak aktif ve çalışan nüfusun yaşam biçimlerinin ele alındığı Tüketici Trend Araştırması’nın üçüncü dönem sonuçları açıklandı.

Türkiye’nin kentsel alanında yaşayan, ekonomik olarak aktif ve çalışan nüfusun yaşam biçimlerinin ele alındığı Tüketici Trend Araştırması’nın üçüncü dönem sonuçları açıklandı.


Ürün kullanım alışkanlıkları, ürün markalarını tanıma düzeyleri, marka tercihleri ve yakın gelecekte ürün ve hizmet satın alma eğilimlerinin anlaşılması, ölçülmesi amacıyla gerçekleştirilen araştırma, çarpıcı sonuçlar ortaya koyuyor.


 


İnterpromedya tarafından üç ayda bir dönemsel olarak gerçekleştirilen ve her sektörden firmanın soruları ile yer alabileceği Tüketici Trend Araştırması, Türkiye’nin kentsel alanında yaşayan tüketiciler ile yapılıyor. Kantitatif araştırma, toplam 16 ilde (İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Antalya, Bursa, Denizli, Diyarbakır, Edirne, Erzurum, Gaziantep, Konya, Kayseri, Manisa, Samsun, Trabzon) gerçekleştirildi.


 


15 yaş ve üzeri arası örneklem ile yüzyüze anket tekniği kullanılarak yapılan araştırmada yüzde 50,7’si erkek, yüzde 49,3’ü kadın olan toplam 1.350 birey ile görüşüldü. Örneklemin yüzde 37,3’ü üniversite, yüzde 40,6’sı lise ve yüzde 22,1’i ilköğretim mezunu. Gelir gruplarına göre dağılım oranı ise; yüzde 67,3 orta, yüzde 21,7 üst ve yüzde 11 ise alt gelir grubu şeklinde.


 


Tüketici Trend Araştırması kapsamında görüşülen kişilerin bireysel teknoloji ürünleri kullanım oranı ise şöyle; yüzde  97,9’u cep telefonu, yüzde  79,5’i internet, yüzde 70,6’sı bilgisayar, yüzde 36,2’si MP3 çalar, yüzde  20,3’ü paralı TV ve yüzde 17’si LCD/Plazma kullanıyor.


 


Teknoloji, demlensin...


Teknoloji ürünlerine yönelik satın alma eğilimlerinin değerlendirildiği Tüketici Trend Araştırması’nda görüşülen kişilere satın alma süreci sorulduğunda; yüzde 43,1 oranında teknoloji ya da ürünün yaygınlaşmasını beklerim yanıtı alınırken, yüzde 38,4’ü fiyatların düşmesini beklerim, yüzde 9,7’si teknolojisiz de yaşayabilirim, yüzde 8,8’i ise yeni bir teknoloji ürünü çıktığı gibi satın alırım yanıtını verdi. Bu da ortaya koyuyor ki, her 10 kişiden 4’ü, teknoloji veya ürünün yaygınlaşmasını bekliyor.


 


Marka bilinirliğine önem veriyoruz...


Teknoloji ürünü satın almada tüketicinin tercihlerinin de ortaya konulduğu araştırmada, alınacak ürünün markasına verilen önemin altı bir kez daha çiziliyor. Teknoloji ürünü seçme kriterleri sorulduğunda, markanın tanınması yanıtı yüzde 44,8 ile ilk sırada yer alıyor. Markanın tanınmasını sırayla, yüzde 27 ile markayı daha önce kullanmış olmak, yüzde 17,7 ile markayı kullanandan tavsiye almış olmak, yüzde 5,8 ile satış servisi ağı, yüzde  2,7 ile satış noktasındaki yaklaşım ve bilgilendirme, son olarak yüzde  2,1 ile reklam takip ediyor.


 


Ailece internet kullanıyoruz...


Hane halkının internet kullanım alışkanlıklarına yönelik sorulan soruya, evde 2 kişi internet kullanıyor yanıtı yüzde 33,7 oranında alınırken, sadece kendisi internet kullananların oranı yüzde 24,5 oldu. Tüm ev halkı tarafından internet kullanımı yüzde 23 , evde 3 kişi internet kullanımı oranı ise yüzde 18,8 olarak ortaya çıktı.


 


Artık daha fazla internetten okuyoruz...


Tüketicinin “internet kullanım amaçları”nı ortaya koyan Tüketici Trend Araştırması’nda, Mart 2007 ve Eylül 2008 sonuçları karşılaştırıldığında farklılıklar ortaya çıkıyor. İnternet kullanım amaçlarında ilk sırada yüzde 91,6 oranı ile bilgi edinme ve araştırma yanıtı yer alıyor.


 


Bilgi edinme ve araştırma yanıtını sırayla; gazete ve dergi okumak yüzde 73, yazışmak ve haberleşmek yüzde 71, sohbet etmek ve ‘chat’ yüzde 70,3 yanıtları takip ediyor. Ayrıca, eğlence ve oyun oynamak yanıtı yüzde 56,3, internet üzerinden şarkı indirmek yüzde 50,9, bankacılık işlemleri yüzde 24,2, seyahat, otel rezervasyonu yüzde 20,5 ve online eğitim yüzde 15,7 yanıtları araştırmada elde edilen sonuçlar olarak gözlemleniyor.


 


Mart 2007 – Eylül 2008 dönem sonuçları karşılaştırıldığına; gazete ve dergi okumak oranı yüzde  9,4 oranında artış gösterirken, yazışmak ve haberleşmek yanıtının yüzde 19 oranında düşüş gösterdiği ortaya çıkıyor.


 


İnternetten alışverişe alışamadık...


Teknoloji ürünleri satın alma noktaları sorulduğunda, ilk sırada yüzde 56,3 ile teknoloji ürünleri satan zincir mağazalar yanıtı yer alıyor. Zincir mağazaları, yüzde 37,6 ile ilgili marka bayisi, yüzde 23,3 ile  semtteki küçük teknoloji mağazaları, yüzde 16 ile toptan ucuz satış yapılan iş merkezleri ve yüzde 4,3 ile internet takip ediyor. Sonuçlara bakıldığında, her 10 kişiden 5’inin teknoloji marketlerinden ürün satın olmayı tercih ettiği, ancak internetten alışveriş yapma oranının düşük olduğu ortaya çıkıyor.


 


Her iki kişiden biri teknoloji alışverişini dururdu...


Tüketici Trend Araştırması’da, bir yıl içinde satın alınması düşünülen teknoloji ürünleri sorulduğunda, “hiçbir ürün almayı düşünmüyorum” diyenlerin yanıtı Mart 2007 dönemine göre artış gösteriyor. Mart 2007’de yüzde 41,8 oranından alınan yanıt, Eylül 2008’de yüzde 51,3’e yükseldi.


 


Satınalma eğilimine ilişkin alınan diğer yanıtlar ise şöyle oldu. Tüketicilerin yüzde 23,7’si cep telefonu, yüzde 13,7’si taşınabilir bilgisayar, yüzde 10,4’ü plazma TV, yüzde 7,6’sı masaüstü bilgisayar, yüzde 4,7’si MP3 çalar ve yüzde 4,4’ü LCD TV, satın alınması düşünülen ürünler arasında yer alıyor.



 


Turkcell yine en çok tercih edilen...


Tüketici Trend Araştırması 2008 yılı 3. dönem sonuçları, operatör tercihlerini de ortaya koyuyor. Görüşülen kişilerin yüzde 42,2’si Turkcell, yüzde 22,8’si Avea, yüzde 16,3’ü Vodafone kullanıyor. Çift hat kullanım oranları ise; yüzde 6,6 oranında Turkcell ve Vodafone, yüzde 5,5 oranında Turkcell ve Avea iken tüm operatörlerden hizmet alanların oranı yüzde 4,2.


 


Durmadan SMS’leşiyoruz...


Tüketici Trend Araştırması kapsamında, fotoğraf çekmek, video çekmek, müzik dinlemek ve oyun oynamak gibi eğlence başlığı altında alınan yanıtlar dikkat çekse de, SMS göndermek  görüşülen kişilerin yüzde 81,2’sinden alınan yanıt olarak ilk sırada yer alıyor.


 


Ayrıca; Tüketici Trend Araştırması’nın Eylül 2007 ve Eylül 2008 sonuçları karşılaştırıldığında, Eylül 2007’de internet ve e-posta yanıtı kullanımı yanıtı yüzde 9,2 iken 2008 yılında bu oranın yüzde 18,6’ya  yükseldiği dikkat çekiyor.


 

Eylül 2008 sonuçlarına göre telefon kullanım amaçları sırayla; SMS göndermek yüzde 81,2, fotoğraf çekmek yüzde 44,9, müzik dinlemek yüzde 37,1, video çekmek yüzde 31,6, MMS göndermek yüzde 19,2, internet ve e-posta yüzde 18,6 ve oyun oynamak yüzde 18,2 olarak yer alıyor.