Genel 17 ŞUBAT 2010 / 11:07

Teknoloji tüketicisinin tercihleri belli oldu

Tüketici Trend Araştırması, Türkiye'deki teknoloji kullanımını ölçümledi.

Tüketici Trend Araştırması, Türkiye'deki teknoloji kullanımını ölçümledi.


Türkiye'nin kentsel alanında yaşayan, ekonomik olarak aktif ve çalışan nüfusun yaşam biçimlerinin ele alındığı Tüketici Trend Araştırması, Türkiye'deki teknoloji kullanımını ölçümledi. İnterpromedya Pazar Araştırma Merkezi tarafından yüz yüze anket tekniğiyle gerçekleştirilen araştırma; CRM için önemli ipuçları içerirken, tüketicinin hangi ürünlerle teknoloji pazarını canlandıracağını da açıkça ortaya koyuyor.

Müşteri temsilcisine bağlanamıyorlarAraştırma sonuçlarına göre yüzde 61'lik kesim çağrı merkezlerinden hizmet alıyor. Tüketicinin çağrı merkezini en fazla kullandığı alanlar ise yüzde 71'le telekom, yüzde 66 ile bankacılık ve yüzde 29'la ulaşım hizmetleri. Sıralama daha sonra doğalgaz, elektrik gibi hizmetler, paralı kanal hizmetleri ve e-ticaret siteleriyle devam ediyor. Çağrı merkezleriyle yaşadığı sorunlar sorulduğunda tüketicilerin yüzde 82'si "Sürekli sesli yanıt sistemi ile karşılaşıyorum, müşteri temsilcisine ulaşamıyorum" cevabını verdi. Müşteri temsilerinin sorunlarını anlamadığını söyleyenlerin oranı yüzde 23 iken, yüzde 17'lik kesim müşteri temsilcilerinin yeterli bilgisi olmadığını ve sorunları çözemediğini söyledi.

2010'da televizyona rağbet varAraştırmaya katılanların yüzde 26'sı 2010 yılında plazma / LCD televizyon almayı planlıyor. Tüketicilerin bu ürünlerde önemsediği özellikler; yüzde 94,9'la fiyat, yüzde 94,8'le garanti süresi ve yüzde 92,6'yla marka. Diğer özellikler ise sırasıyla enerji tüketimi, HD özelliği, dış görünüş, bağlantı çeşitliliği ve ağırlık-boyut. Satın almayı etkileyen faktörlere bakıldığında ise yüzde 52 ile arkadaş tavsiyesi açık ara birinci sırada. İkinci sırada yüzde 38,2'yle fiyat odaklı kampanyalar, üçüncü sırada da yüzde 28'le teknoloji mağazasındaki marka satış temsilcileri geliyor. TV reklamları yüzde 26,4'le dördüncü olurken gazete ve dergilerle verilen insert'ler ise yüzde 13'le beşinci sırada yer alıyor.

En çok kullanılan teknoloji ürünü cep telefonu16 ilden 15 yaş üstü 1.385 kişi katıldığı araştırmada en çok kullanılan teknoloji ürünü yüzde 97,3'le cep telefonu oldu. Yüzde 77,3'le bilgisayar kullanımı ikinci, yüzde 76,5'le internet kullanımı ise üçüncü sırada yer aldı. Kullanılan diğer teknoloji ürünlerinin yüzdesel dağılımı ise MP3 çalar yüzde 32,5, plazma / LCD televizyon yüzde 28, paralı TV yüzde 25,3 ve oyun konsolu ise yüzde 10.6.

Tüketici en çok zincir mağazalara gidiyorTüketicilerin teknoloji ürünü satın aldığı noktalar arasında yüzde 64,9'la zincir mağazalar birinci sırada. İlgili marka bayileri yüzde 36,5'la ikinci sırada yer alırken "semtimde teknoloji ürünü satan küçük mağazalar" diyenlerin oranı ise yüzde 19 oldu. Sıralama daha sonra yüzde 15,9'la toptan ucuz satış yapılan iş merkezleri, yüzde 13,5'le ev ürünleri satan mağazalar ve yüzde 6'yla internet olarak devam ediyor.