Genel 11 MART 2009 / 12:40

Sosyal ağlar nasıl bir evrim geçiriyor?

JibberJobber.com CEO'su, I'm on LinkedIn - Now What? kitabının yazarı Jason Alba ile sosyal ağlar ve verimli kullanımı üzerine bir röportaj gerçekleştirdik.

JibberJobber.com CEO'su, I'm on LinkedIn - Now What? kitabının yazarı Jason Alba ile sosyal ağlar ve verimli kullanımı üzerine bir röportaj gerçekleştirdik.


Jason Alba, sosyal ağlarla ilgili çalışmalarıyla tanınıyor. Alba, I’m on Facebook… Now What???” ve “I'm on Linkedin...Now What???” kitaplarının yazarı ve JibberJobber.com’un CEO’su. Kendisi IMI Conferences tarafından düzenlenen bir workshop için İstanbul’daydı. Pazarlama stratejileri ve kişisel sosyal stratejilere dair birçok bilginin paylaşıldığı etkinlikte, Alba ile sosyal ağ kullanımı üzerine konuştuk:


Sosyal ağlara ilginiz nasıl başladı?


Benim sosyal ağlara işimi kaybedene kadar bir ilgim yoktu. İş ararken biri bana LinkedIn’e üye olmamı tavsiye etti. Üye oldum ancak başta siteyi çok zor buldum. Zamanla ve inceledikçe ilgim arttı. İşimi kurduktan sonra sosyal araçları pazarlama aracı olarak kullanmaya karar verdim.


Facebook ve LindkedIn sitelerinde genellikle nasıl bir kullanıcı profili ile karşılaşıyorsunuz? 


Konferanslarımda farklı segmentlerden insanlar görüyorum. Çoğu sosyal ve kişisel amaçlar için Facebook’u kullanıyor. Ancak Facebook’ta karar vericiler de var. İlginçtir; birçok büyük ve bilindik şirketin başkan yardımcıları ile Facebook'ta tanıştım. Onlar Facebook’u çocukları ve torunları ile iletişim kurmak için kullanıyor. Ama bu, bizim onlarla iş amaçlı bağlantı kurmamız için bir engel değil. Müşteri ilişkileri, iş arayışı gibi konularda Facebook gibi bir sosyal ağ çok faydalı olabiliyor. Diğer tarafta sadece işlerinin promosyonu yapmak için Facebook’a üye olan insanlar var. Bunu oldukça rahatsız edici buluyorum. Sitede kişisel bilgileri bile pek yok. Bence Facebook’da asıl amacınız sosyalleşmek, yeni sosyal bağlar kurmak. Birincil amacınız iş yapmak değil. Ancak kurulan ilişkiler size yeni iş kapıları da açabiliyor. LinkedIn’de 37 milyon kullanıcı var ama kaçı ne yaptığını biliyor? Saatlerini sitede harcıyolar. Küçük bir profil oluşturup öte yandan ne yapacaklarını bilemiyorlar. Fayda göremeyince siteye bir daha girmiyorlar. Yani her türlü sosyal ağda güçlü kullanıcılar, site üzerinden kendilerine değer katan ve dağıtan, ne yaptığının farkında olan bilinçli kullanıcılar var. Bir şeyden haberi olmayan kayıtlı kişiler de var.  


Beş, yedi ve onbir yaşlarında çocuklarınız var. Sizce onlar gelecekte ne gibi sosyal ağlar kullanacaklar?


5 ve 7 yaşındaki çocuklarım bile aslında şu an bir sosyal ağ kullanıcısı. Disney networkündeler ama sadece oyun oynamak için kullanıyorlar. 11 yaşındaki kızım chat yaparak çok vakit geçiriyor, Google talk gibi yerlerde zaman harcıyor. Dürüst olmak gerekirse bu konuda çok da hayalci değilim. Ama Facebook ve LinkedIn sitelerinin yıllar sonra da varolacağını düşünüyorum. Çünkü herkes arkadaş ve aile fertleri ile bağlantıda olmak isteyecek. Çocuklarım yaşları büyüdükçe LinkedIn gibi işle ilgli sitelere girecek. Kızımın ileride Myspace ve Facebook gibi sitelere yüzlerce fotoğraf koyanlardan olacağını sanmıyorum. En yakın zamanda Facebook’a üye olacağına eminim. Büyüyünce de LinkedIn’e. Ben haklarında kitap yazdım diye de giriyor olabilir tabii.


Kullanıcıların sosyal ağları daha sağlıklı ve faydalı kullanması için ne önerirsiniz?


Önce nerede olmaları gerektiğine karar versinler, bunu iyi anlasınlar. Facebook mu, Xing mi LinkedIn mi? Mesela Xing’in burda LinkedIn ‘den beş kat daha popüler olduğunu duydum. Burda coğrafya da çok önemli bir faktör. Mesela Türkiye’de patronlar, möşteriler hep Xing’te ise, o zaman siz de Xing’e kaydolmalısınız. LinkedIn daha popülerse, oraya girmelisiniz. İkincisi, güçlü bir profil oluşturun. Sizin profilinize girdiğimde, gerekli bilgileri alabileyim. Örneğin LinkedIn’de kenidizi tanıtmanız için 2000 karakter veriliyorsa, hepsini değerlendirin. Markanızla, ürününüzle ilgili bilmemiz gereken tüm bilgileri oraya koyun. Sadece belli bir kitleyle mi bağlantı kuruyorsunuz? Siteyi veritabanı gibi mi kullanyorsunuz? Facebook’da olduğu gibi insanlarla iletişim kurmak, sistemdeki insanlara mesaj göndermek için mi kullanıyorsunuz? Kariyer yönetimi, marka, iş ve pazarlama gibi konulardan hangisine yöneliyorsanız ona göre kullanmanız gerekiyor. Özellikle LinkedIn de insanlar davetiyeleri kabul ediyor ama nasıl iletişim kuracaklarını bilmiyorlar. İki yıl boyunca birbirlerini listelerinde tutuyorlar ama bir kez olsun birebir iletişime geçmiyorlar.


www.imonlinkedin.com 


http://www.jibberjobber.com/login.php