Genel 11 AĞUSTOS 2009 / 12:17

RÖPORTAJ: "Her BT’ci iyi bir CIO olamaz"

Dominos Pizza Türkiye IT Direktörü Aslıhan Öztopçu, iyi bir bilgi sistemleri yöneticisinin sahip olması gereken özellikleri anlattı.

Dominos Pizza Türkiye IT Direktörü Aslıhan Öztopçu, iyi bir bilgi sistemleri yöneticisinin sahip olması gereken özellikleri anlattı.


Türkiye’de evlere servis pizza dendiğinde akla gelen ilk isimlerden Dominos Pizza, 1996 yılında İstanbul Ulus’ta başlayan yolculuğuna bugün 110 şubesiyle devam eden Türkiye’nin en yaygın evlere servis pizza zinciri. 2010 yılı sonunda 200 şube ve 3 bin çalışana ulaşmayı hedefleyen şirket, büyüme yolunda da hızla ilerliyor. Hareketli bir çalışmanın sözkonusu olduğu bu yapı içinde bilgi sistemleri ayrı bir önem taşıyor. Biz de Dominos Pizza Türkiye IT Direktörü Aslıhan Öztopçu ile bu yapıda teknoloji yöneticisi olmayı, Türkiye’de CIO’luğu ve iyi bir CIO olmanın şartlarını konuştuk.

CIO’nun, kurumun liderlik faaliyetlerinde önemli rol oynaması gerekiyor. Bu tanım Türkiye için ne kadar geçerli?

Türkiye’deki kurumların çoğunda bu tip bir bakış açısının benimsenmiş olduğunu söylemek zor. Ancak bu seviyeye zaman içinde ulaşılabileceğini düşünüyorum. Tabii ki bu bakış açısını değiştirecek sonuçları bizlerin yaratması gerekiyor. Bizlerin kendimizi konumlandırma şeklimiz Kurum içindeki rolümüzü belirliyor. Biz ne kadar klasik BT yöneticisi kalıbından çıkıp diğer konularda şirkete katkı sağlayabiliyoruz? Bu sorunun cevabı çok önemli.

CIO’lar ne gibi zorluklar yaşıyor?

Güncel teknolojiyi kullanmanın bir maliyeti var. Bu maliyetlerin sebep ve sonuçlarının çok iyi anlatılması ve anlaşılması gerekiyor. CIO’lar, projelerin sonunda ne elde edeceklerini biliyorlar. Bu öngörüyü diğer takım arkadaşlarına da kazandırmaları gerekiyor. İşin içinde teknoloji olunca anlatmakta zorluk çekilebiliyor. Ama getirileri zaman, insan kaynağı ve maddi karşılıkları ile değerlendirip ortaya koyduğunuzda teknoloji değil herkesin dilinden konuşmaya başlıyorsunuz ve anlaşılması kolaylaşıyor. Böylelikle yatırımlarda herkesin desteğini alıyorsunuz.

Sizin kurumunuzda CIO olmak nasıl bir şey?

Domino’s Pizza sürekli büyüyen, gelişen ve yeniliklere açık bir şirkettir. Bu yüzden BT olarak bizim de bu büyümeye ve değişime ayak uydurmamız gerekiyor. Oldukça hareketli bir çalışma ortamım var. Sürekli yeni projeler yapmak, hayata geçirmek ve bu şekilde şirkete katkı sağlıyor olmak benim için oldukça keyif verici.

CIO olarak hem teknoloji liderlerine hem de üst düzey yöneticilere önerileriniz nelerdir?

Şirketin yarınını ve olabilecek ihtiyaçları bugünden görerek doğru ve uzun vadeli planlama yapıyor olmak ve gerçekten ihtiyaçlara cevap verecek sistemlerin kurulmasını sağlamak en önemli konu. Çağımızın rekabet ortamında şirketlerin fark yaratabilmeleri ve lider olabilmeleri, sahip oldukları teknoloji ile doğru orantılı. Teknolojiye yapılan doğru yatırımlar hem zaman hem kaynak hem de kazanç olarak muhakkak geri döner. Bunları CIO’ların şirketlerine çok iyi anlatıp yönlendirici rol oynaması gerekir. Bugün büyük yatırım olarak görüldüğü için kullanılamayan teknoloji yarın rakibinizin yarattığı fark olarak karşınıza çıkabilir. Bu durumda en önemli konu yatırım kararlarının zamanlaması oluyor. Burada üst düzey yöneticilere ve CEO’lara büyük iş düşüyor. Ülkemizde BT konusunda en çok yapılan yanlış “idare edelim”, “yarın olsun bakarız” mantığı ile ihtiyaçların problem haline dönüşmesini beklemektir. Zamanında yapılmayan işler için BT ekibinin sonradan mucizeyi gerçekleştirmesini sabırsızlıkla beklemek herkes için sıkıntılı bir durum oluşturur.

Sizin sektörünüzde bilgi sistemleri direktörü olmak neler gerektiriyor? Hangi noktalar önem kazanıyor?

İnsan ilişkileri ve diğer departmanlarla ilişkiler çok önemli. Bilgi sistemleri, şirketin tüm ofislerindeki departmanlarına ve şubelerine hizmet ve destek veren tek departmandır. Hem bütünü hem de bireyleri düşünerek herkese işlerini kolaylaştıracak çözümler üretmek durumundayız. Dolayısıyla yüzlerce kullanıcıdan bahsediyoruz. Departmandaki herkes için insan ilişkileri önem kazanıyor.

Yönetimin sizden bilgi sistemleri yöneticisi olarak beklentileri neler?

Hiç kuşkusuz ki çok yoğun ve dakik işlemesi gereken bir operasyon sürecimiz var. Bizim ekibimize yönelik beklenti de doğal olarak bu sürecin hatasız işlemesi çerçevesinde şekilleniyor genel olarak. Ancak tabii ki bunun yanı sıra gelişen teknolojileri en yakın şekilde takip etmek ve gerektiği biçimde bünyemize adapte etmek de hem ekibimize yönelik bir beklenti hem de asli görevimizi olarak öne çıkıyor.

İyi bir bilgi sistemleri yöneticisi için sizce anahtar kavramlar neler?

Deneyim, öngörü, yarının ihtiyaçlarını bugünden tespit edebilmek. Planlama, doğru kaynak ve zaman planlaması ve yönetim becerisi. Her iyi BT’ci, iyi bir CIO olamaz.

Küresel ekonomik kriz sektörünüzü nasıl etkiledi?

Gıda sektörü krizden minimum seviyede etkilenen bir sektör. Bu nedenle süreçlerimizdeki yoğunlukta bir azalma olmadı. Biz de bu dönemde görevimizi her zamanki ciddiyet ve yaklaşımla sürdürmeye devam ediyoruz.

Bu paralelde siz şirketin teknoloji lideri olarak ne tür önlemler aldınız? Bir eylem planınız var mı?

Biz geçen yıl hızla büyüdük. Bu yılda yeni şubeler açma planlarımız var ve şu anda açıyoruz. Büyüme hızımıza göre merkez ofisteki destek departmanlarının da işleri sürekli artıyor ve değişiyor. Bizim bu aşamada şirketimize yapacağımız en büyük katkı, iş süreçlerimizi gözden geçirerek sistem üzerinde hızlı işleyişini sağlayacak düzenlemeleri ve geliştirmeleri yapmak olacak. Böylelikle insan kaynağı ve zamandan tasarrufu sağlamış olacağız. Bu çalışmaların konularını ayrı ayrı belirledik ve iş planlarımıza koyduk. İlgili departmanlarla yıl içinde çalışmalarımızı yapacağız.

(İŞ'TE LİDER Dergisi - Temmuz 2009)