Genel 07 KASIM 2008 / 11:08

Mobil genişbant, kullanıcıların ilgisini çekiyor

Ericsson Consumer Lab Araştırması sonuçlarına göre; bir yol gösteren olduğu takdirde Türkler teknolojiyi hızla benimsiyor.

Ericsson Consumer Lab Araştırması sonuçlarına göre; bir yol gösteren olduğu takdirde Türkler teknolojiyi hızla benimsiyor.


Ericsson tarafından telekomünikasyon ürün ve hizmetlerinin tüketiciler tarafından nasıl kullanıldığı, davranış biçimleri, ihtiyaç ve eğilimlerinin değerlendirildiği bir araştırma gerçekleştirildi. Ericsson Genel Müdür Yardımcısı Yiğit Kulabaş tarafından değerlendirilen araştırma, 15-69 yaş arası farklı ekonomik, coğrafi, sosyolojik ve kültürel yapılardan gelen kişilerle, elli dakikalık yüz yüze görüşme tekniğini kullanarak gerçekleştirildi. Araştırma, iki yüze yakın grafik ile Türk tüketicisinin davranış ve eğilimlerini 25 ülke ile karşılaştırmalı olarak inceliyor.


Araştırma sonuçlarındaki bazı ilginç başlıklar şöyle:


• Türkiye, araştırmaya dahil olan 25 ülke arasında, teknolojiye yoğun ilgi duyan 8 ülkeden biri. Türkiye, bu sekiz ülkeden Hindistan, Güney Afrika, Mısır ve Brezilya ile birlikte, teknolojiyi iyi bir şekilde kullanmak konusunda düşük seviyede yer alıyor.


• Araştırmaya göre Türkiye’de her üç kişiden biri numara taşınabilirliğinden, her beş kişiden biri üçüncü nesilden haberdar. Yüzde 34’lük kesim mobil genişbant servislerini kullanmaya ilgi duyuyor. Üçüncü nesille beraber gelecek olan mobil genişbantın sadece cep telefonlarında değil bilgisayarlarda da kullanılabileceğini öğrenenlerin yüzde 56’sı bundan sonra internet için sadece mobil genişbantı kullanacağını belirtiyor.


• Türkiye’de “teknolojiden çekiniyorum” diyenlerin oranı sadece yüzde 8. Her yüz kişiden 54’ü yanında anlayan biri olursa kendini güvende hissediyor ve temel alanlarda başarılı olabileceğine inanıyor.


• 2006 araştırmasıyla karşılaştırıldığında dizüstü bilgisayara sahip olma oranı %8’den, yüzde 22’ye; yüksek hızlı internet bağlantısı ise yüzde19’dan, yüzde 47’ye çıkmış durumda. Uydu anteni (%74), DVD oynatıcı (%60) ve dijital kamera (%30) sahip olma yüzdeleri de yaklaşık olarak ikiye katlanmış durumda.


• Telefon, radyo, televizyon yerine interneti kullanan ve ‘süper uzman’ olarak nitelendirilen kesimin yüzde 71’i erkek. Yarısına yakını 15-24 yaş aralığındaki gençlerden oluşuyor. Çoğu bekar ve eğitim seviyeleri yüksek. Temel kullanıcı profilindekiler ise genelde evli ve 24 yaşından büyük.


• Araştırmaya katılanların yüzde 77’sinin hem ev, hem de cep telefonu var. Yalnızca cep telefonu kullananların oranı yüzde 20. Cep telefonunuzu en çok nerede kullanıyorsunuz sorusunun cevabı yüzde 43 ile ev. Bu oranda 2006’ya göre yüzde 3’lük bir düşüş var. Evde de cep telefonu kullanırım diyenlerin yüzde 75’i sebep olarak cepten cebi aramayı gösteriyor. Diğer nedenler sırayla daha ucuz olması, alışkanlık, rehberin cep telefonunda kayıtlı olması ve mahremiyet.


• Consumer Lab 2006 yılı araştırmasında Türkiye, SMS gönderme alanında %66 ile dünya lideri olmuştu. 2008’de bu oran yüzde 63’e geriledi fakat hâlâ yüzde 56 olan dünya ortalamasının üzerinde.


• Türkiye sesli aramada dünya lideri. Her yüz kişiden 97’si günde en az bir kez cep telefonuyla konuşuyor.