Genel 31 MART 2009 / 14:54

Melez güzeldir!

Kullanıcılara farklı yapıları ile çevreci alternatif sunan hibrid araçlar dünyanın gözdesi. Türkiye’de ise henüz aday.

Kullanıcılara farklı yapıları ile çevreci alternatif sunan hibrid araçlar dünyanın gözdesi. Türkiye’de ise henüz aday.


Akaryakıtın yanı sıra bünyesinde bulundurduğu elektrik motoruyla da hareket edebilen hibrid otomobillere ilgi her geçen gün artıyor. Çevreci motoru nedeniyle Avrupa'nın ardından bazı kişi ve kuruluşlar tarafından Türkiye'de de kullanılmaya başlayan hibrid otomobillerin satışları teşvik eksiklikleri nedeniyle henüz istenilen düzeyde değil. Türkiye'de ilk kez 2006 yılında Honda'nın getirdiği Civic Hibrid modeli ile satışa sunulan otomobillerden bugüne kadar 300 adet satılmış durumda. Avrupa'daki teşvik sisteminin getirilmesi halinde bu satış rakamının çok daha yukarı çıkacağı düşünülüyor. Sektör temsilcileri bu rakamın teşvik sistemi uygulanmaya başlanırsa yılda 1500'e kadar çıkabileceğini belirtiyor. Hem elektrik motoru hem de benzin motoruna sahip hibrid otomobiller, yakıt tüketiminde yüzde 50'ye yakın tasarruf sağlıyor. Dünyada elektrikli otomobil kullanım oranına bakıldığında bu tip araçların daha çok Japonya ve Amerika'da satılmakta olduğunu belirten Nissan Genel Müdür Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu, bu sırayı Avrupa'nın izlediğini ifade ediyor. Elektrikli otomobil teknolojisinin ileriye dönük alternatif yakıtlı büyük bir proje olduğunu düşünen Sancaktaroğlu'na göre bu biraz da üretici markaların pazarlama stratejileri ile de ilgili. Honda Kurumsal İletişim Uzmanı Serdar Akman'a göre de hibrid araçların Amerika ve Avrupa'da sayıları hızla artıyor ve çevreye olan duyarlılık arttıkça da daha fazla tercih sebebi olacak.


Alternatif yakıtlı araçlar, alışveriş sepetine teşvikle girecekAkman'a göre Türkiye'deki duruma bakıldığında görülen tablo ise hibrid otomobil modeli olarak sundukları Civic Hibrid'in bugüne kadar satılan 300 adetlik satışı ile sınırlı. Türkiye'de de çevreye olan duyarlılık arttıkça ve hibrid araçların önemli oldukları bilinci güçlendikçe talebin artacağını ifade eden Akman'a göre Türkiye'deki yayılımda en önemli etken devlet tarafından verilecek teşvikler. Akman'a göre her ne kadar şu an için böyle bir teşvik bulunmasa da önümüzdeki süreçte bu teşvikler gündeme gelecek. Sancaktaroğlu ise Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde çevrecilik bilincinin daha fazla gelişmesi gerektiğini ve bunun toplum geneline yayılması gerektiğini söylüyor. CO2 salınımlarının azaltılması konusunun son günlerde daha fazla konuşulur hale geldiğini belirten Sancaktaroğlu'na göre de tüketici bilinçlense de madalyonun diğer yüzünde maliyetler olacak. Sancaktaroğlu bu konuda; "Tüketici bu konuda bilinçlense dahi bütçesel anlamda destek görmediği sürece alışveriş sepetine alternatif yakıtlı



Dünya hibrid araçlar için teşvik yaratıyor


Çevre bilinci yüksek gelişmiş ülkeler birbiri ardına hibrid araçlar için teşvik mekanizmaları oluşturuyor. Avrupa'da hemen hemen her ülkede çevreci araçların alımını artıracak vergi teşvikleri ve indirimler bulunuyor. Aşağıda bazı örnekleri bulabilirsiniz.İngiltere: Londra şehir merkezinde uygulanan işgaliye ücretinden muafiyet. Günlük 8 sterlin; yılda 2.080 sterline kadarİrlanda: Tescil vergisinde yüzde 50 indirimFransa: Yıllık gelir vergisinden 2.000 € muafiyetPortekiz: Satış vergisinde yüzde 40 indirimİspanya: Yüzde 50'ye kadar KDV geri ödemeİtalya: 2.800€'ya kadar teşvikBelçika: Gelir vergisinde indirimYunanistan: Satış vergisinden muaf




araçları koymakta kararsız kalacaktır. Bu nedenle çevreyi koruma teşviği tarzında bir yaklaşımla cazip bir öneri sunulursa sektörün bu alternatif açılımı ileriki yıllarda daha da gelişebilir" diye konuşuyor.


Yeni modellerin çalışmaları sürdürülüyorNissan olarak farklı modeller için çalışmalarını sürdürdüklerini belirten Sancaktaroğlu, Elektrikli Otomobil "EV" ve Hybrid Elektrikli Otomobil "HEV" modellerinin olduğunu ve bunlardan Nissan'ın Yakıt Hücreli X-TRAIL FCV modelinin de 2015 yılında seri üretime geçirilmesinin planlandığını belirtiyor. Modelin sahip olduğu sıfır emisyonlu elektrik motoru ile hemen hemen sessizlik derecesinde çalıştığını belirten Sancaktaroğlu'nun verdiği bilgiye göre araçta kullanılan elektrik sistemi, "hidrojen yakıt hücresi" tarafından sağlanıyor. Tepkimeden ötürü çevreye yayılan tek madde ise sadece su buharı; yine araçta Nissan tarafından kullanılan ince lamine hücreli Lityum-ion pillerle araç yavaşlarken oluşan kinetik enerji de depolanarak, sonradan kullanılabilir duruma getiriliyor.Nissan'ın ileriye dönük küresel projeleri içerisinde Türkiye'nin de yer aldığını ifade eden Sancaktaroğlu, "Bunlar önümüzdeki yıllarda netlik kazanacak. Çünkü alternatif yakıtlı araçlar gelecekte yeni bir eğilim halini alacak. Nissan da iddialı olduğu bu konuda kendi ürettiği bu teknolojiyi Türk kullanıcılarına da sunacak" diye konuşuyor.


Nissan hibrid elektrikli araçları önümüzdeki yıl tanıtmayı ve 2012 yılında tüm dünyaya yaymayı planlıyorSancaktaroğlu'nun verdiği bilgiye göre Nissan'ın çevreci yaklaşımlarla geliştirdiği "Yeşil Program 2010" adlı programı da devam ediyor. Şirket, lityum iyon pil teknolojisiyle geliştirdiği bütün elektrikli ve orijinal hibrid elektrikli araçları küresel anlamda önümüzdeki yıl tanıtmayı ve 2012 yılından itibaren de alternatif enerjili araçları tüm dünyaya yaymayı planlıyor. Diğer taraftan Nissan, CO2 emisyonlarını azaltmak için araç teknolojisi, sürüş davranışları ve trafik koşullarını kapsayan 3 katlı bir çözümü de Yeşil Program 2010 kapsamı içine almış durumda. Şirket, bu doğrultuda da sürücüye yakıt ekonomisi sağlaması konusunda destek verecek "Eco Pedal Sistemi" teknolojisinin de tanıtımını da yapmış durumda. Eco-Pedal sistemi devredeyken, sürücünün gaz pedalına basmasıyla aynı anda bir sayaç geriye itilerek aktif hale geliyor ve sistem fazla basıncı saptayarak sürücüye ihtiiyaç olandan daha fazla yakıt kullanıldığını bildiriyor. Gösterge tablosuna entegre edilen Eco-Sürüş paneli sürücünün gerçek zamanlı yakıt harcama oranını iyileştirmesi için çalışıyor. Yapılan araştırmalara göre bu sistemin kullanılmasıyla birlikte sürücü yüzde 5 ile yüzde 10 arasında yakıt tasarrufu sağlayabilecek.


Dünya hibride alıştıHibrid araçların en önemli pazarlarından olan ABD'de, satışlar her geçen gün artıyor. Ülkede Toyota'nın hibrid modellerinin satışı 1 milyonu geçmiş durumda. Toyota, yaptığı açıklamada, ABD'de 500 bin adet hibrid modelinin satışının 7 yılı, diğer 500 bin adedinin satışının ise sadece iki yılı aldığını açıkladı. Toyota, dünyanın en fazla satan hibrid aracı Prius'u 1997 yılında Japonya'da ve Temmuz 2000'de ABD'de piyasaya sürmüştü. ABD'de hibrid araç piyasasının yüzde 75'ini kontrol eden ve Prius ile Lexus hibrid modellerinin küresel satışları Ocak ayı itibariyle 1,7 milyonu bulan Toyota'nın, Prius modeli 700 bin adedi ABD'de olmak üzere bütün dünyada 1,2 milyon adet sattı. Toyota'nın geçen ay ABD'deki satışları bir yıl önce aynı döneme göre yüzde 39,8 ve Prius modeli satışları ise yüzde 33,6 geriledi. Japon devi Toyota'nın bu yıl sonunda piyasaya süreceği üçüncü nesil Prius'un, Japon rakibi Honda'nın hibrid aracı Insight ile yoğun rekabete girmesi bekleniyor.


Daimler ve Volkswagen de ilk modellerini 2010'da piyasaya sürecekHibrid otomobil dünyasına yansıyacak bir gelişme de Alman otomobil firması Volkswagen ve Japon elektronik şirketi Toshiba'nın açıklamasıyla geldi. İki şirket, elektrikli otomobil geliştirilmesi ve üretimi konusunda işbirliği yapacağını açıkladı. Dünyanın birçok otomobil üreticisi gibi elektrikli otomobil konseptleri bulunan Alman şirketlerinden Daimler ve Volkswagen ilk modellerini 2010'da piyasaya sürmeyi planlarken, BMW de şehir modeli "Mini" için elektrikli motoru test etmeyi sürdürüyor.