Genel 13 EKİM 2008 / 07:33

Latin Amerika’nın en büyük BT pazarları: Brezilya ve Arjantin

Latin Amerika’daki bilişim teknolojileri pazarını mercek aldığımız dosyamızın ikinci bölümünde ülkeleri teker teker ele almaya başlıyoruz.

Latin Amerika’daki bilişim teknolojileri pazarını mercek aldığımız dosyamızın ikinci bölümünde ülkeleri teker teker ele almaya başlıyoruz.



Viva la Tecnología Informática (Bölüm 2)


Brezilya


Brezilya Güney Amerika'nın en büyük ve en kalabalık ülkesi. Bu büyük ülkede 2002'de Lula Brezilya Devlet Başkanı seçilmiş, 2003'te Devlet Başkanlığı görevini devralmıştı. Lula, Brezilya İşçi Partisi'nin kurucu üyesi. Özellikle toplumun yoksul kesimlerinden destek bulan Lula da Silva'nın göreve geldiği 2002 tarihinden bu yana Brezilya toplumunda yoksulluk sınırının altında yaşayanların oranı yüzde 40'dan yüzde 20'ye geriledi. Brezilya BT pazarı ise uzak arayla Latin Amerika’nın en büyük BT pazarı. Önümüzdeki 4 yılda pazarın ortalama yüzde 12 büyüme yakalayacağı düşünülüyor. 2008 sonunda toplam BT ürünleri ve servisleri harcaması 21 milyar dolar civarında olacak. 2012’de ise bu rakam 32 milyar dolara ulaşacak. Ülkede PC penetrasyonu yüzde 25 civarında. Ekonominin genelindeki büyüme ve özellikle kamu ve özel sektör yatırımlarındaki artış BT harcamalarının önümüzdeki dönem daha da artacağına işaret ediyor. Kamuda artan bilişim yatırımları pazarın büyümesinde en önemli etken olacak. Kasım 2007’de Başkan Lula büyüme planları çerçevesinde 23 milyar dolarlık bir bütçenin önümüzdeki dönemde teknoloji yatırımlarına ayrılacağını açıklamıştı. Büyümeyi Hızlandırma Planı çerçevesinde bu bütçe inovasyon ve teknoloji projeleri için 2010 yılına kadar değerlendirilecek. Brezilya ayrıca 2010 itibariyle dünyanın önemli BT dışkaynak kullanım odaklarından biri olmayı planlıyor. PC pazarında Brezilya’nın Positivo Informatica şirketi yüzde 15’lik pazar payıyla ilk sırada. Onları HP ve Dell izliyor. Positivo 2007 yılı sonunda satışlarında yüzde 66,4 artış yaşandığını açıklamıştı. Yazılım pazarında da yerli şirketler güçlü durumda. Yerli ERP şirketleri Datasul ve Totys, Microsoft, IBM and Oracle gibi küresel oyuncularla başabaş rekabet halinde. Ayrıca BT servisleri pazarında geçtiğimiz dönemde bölgedeki en büyük satın almalardan biri gerçekleşti ve Şilili BT servisleri şirketi Sonda, Brezilyalı Procwork’u satın aldı. Yeni şirketin adı Procwork Sonda oldu.


Brezilya bilgisayar pazarı 4 yıllık dönemde ortalama yüzde 8 büyüyecek. 2012’de bilgisayar satışlarının 11,4 milyar doları aşacağı düşünülüyor. Yılda ortalama 10 milyon bilgisayar satılıyor. Bu Brezilya’yı dünyanın en büyük bilgisayar pazarlarından biri yapıyor. Bu durum, ülkede teknoloji perakendeciliği sektörünün de gelişimini olumlu etkiliyor. Brezilya’nın yazılım pazarının büyüklüğü 2007’de 3 milyar dolara ulaştı. 2008 sonu beklentisi 3,5 milyar dolar. KOBİ’lerden gelen taleplerin artmasıyla 4 yıllık dönemde bu alanda ortalama yüzde 13’lük büyüme bekleniyor. Brezilya BT servisleri pazarı ise 2007’de yüzde 14 büyüyerek 7 milyar dolara ulaştı. 2008 sonunda da benzer bir büyüme rakamı bekleniyor. 190 milyonluk Brezilya’daki internet kullanıcılarının sayısı 2007’de 38 milyona ulaştı. Bu toplam nufüsun beşte birine denk. Yani esasında halen Brezilya’da internet kullanıcı sayısı nüfuda göre düşük sayılır. Bu nedenle Brezilya büyük bir potansiyel.


Arjantin


Darbeler, askeri yönetimler, halkın çektiği acılar, ekonomideki kötü gidişat, özellikle 80 ve 90’li yıllarda yüzde binlere varan enflasyon rakamları, krizler, IMF programları ve daha birçok şey... Türkiye’nin tarihiyle Arjantin’in tarihinde kesişen birçok ortak nokta var. Günümüzde yaklaşık kırk milyon insanın yaşadığı Arjantin, yıllarca ülkeyi yöneten Pinochet diktatörlüğü ve neo-liberal Menem hükümetlerinden sonra şu anda sosyalist bir hükümet tarafından yönetiliyor. Arjantin’in BT pazarı Latin Amerika bölgesindeki en büyük ikinci BT pazarı. Arjantin’de BT pazarının 2012’de 4 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşacağı öngörülüyor. Bu büyümede özellikle KOBİ pazarının büyümesinin büyük etkisi olacağı düşünülüyor. PC penetrasyonu yüzde 22 civarında. Devlet bilgisayar penetrasyonunu artırmak çaba gösteriyor.


BT ürünlerine talepte önümüzdeki yıllarda yıllık yüzde 10 büyüme olacağı öngörülüyor. Küçük ve orta ölçekli şirketler özellikle yazılımlar konusunda yatırımlarını artırıyorlar. Arjantin’de PC pazarı şirketler için önemli bir rekabet alanı. Dell bu pazarda 2008 sonu için satışlarda yüzde 20’lik artış bekliyor. Yazılım tarafında SAP’nin 2007 satışları yüzde 50 artış göstermiş. Nisan 2008’de Oracle, ülkenin en büyük otomobil parça ve sistem sağlayıcısı DanaCorporation ile bir anlaşma imzaladı. Ayrıca IBM de bankacılık ve telekom gibi sektörlerde oldukça güçlü durumda. 2007-2012 yılları arasında Arjantin’in bilgisayar ve bilgisayar aksesuarları pazarı yıllık ortalama yüzde 8’lik büyüme yaşayacak. 2007’de bu pazarın cirosu 1,29 milyar dolara ulaşmıştı, 2012’de ise bu rakamın 1,8 milyar dolara ulaşması bekleniyor. KOBİ’lerde talep büyüyor Arjantin’deki yazılım pazarı 422 milyon dolarlık bir hacme ulaştı. 2008 sonunda bu rakamın 470 milyon dolara ulaşması öngörülüyor. Yazılım pazarı 2012’ye kadar yıllık yüzde 10 civarında bir büyüme yaşayacak. KOBİ’lerden ERP uygulamaları için istek artıyor. 2001’deki büyük ekonomik krizden sonra büyük şirketlerin yatırımları biraz azalma eğilimine girmişti, fakat son yıllarda büyük şirketler de teknoloji yatırımlarına yoğunlaştılar. Arjantin’de BT servisleri pazarı 2007’de yüzde 11’lik bir büyümeyle 700 milyon dolara ulaşmıştı. 2008 sonunda da benzer bir büyüme oranı bekleniyor. 2012’ye kadar olan dönemde ise BT servisleri pazarının tüm BT pazarından daha büyük şekilde büyüyeceği düşünülüyor. Arjantin bölgesinde en dinamik telekom pazarlarından birine sahip. 2007’de Arjantin’de internet kullanıcıları 12 milyona ulaşmıştı. Bu nüfusun yüzde 32’sine karşılık geliyor. Genişbant abonelerin nüfusa oranı ise yüzde 5,7.


Research and Markets araştırma kuruluşunun raporu Güney Amerika’da internetin yükselen yıldızının Arjantin olduğunu gösteriyor. Bunun nedeni Arjantin’de internet kullanımının dünya ortalamasından iki kat yüksek olması. Öte yandan Arjantin bu performansıyla bile Norveç veya Hollanda gibi ülkelerin internet kullanımının yarısına bile ulaşamıyor. Araştırmaya göre Arjantin’in genişbant pazarı Güney Amerika ülkelerinin geneline göre oldukça gelişmiş durumda. Ülke bölgede genişbant penetrasyonunda Şili’nin ardından ikinci sırada yer alıyor. Arjantin’de internet bağlantısı için çoğunlukla ADSL teknolojisi tercih ediliyor. ADSL’i kablolu modem teknolojisi takip ediyor. Genişbant pazarında Telefónica de Argentina, Telecom Argentina ve Grupo Clarín şirketleri rekabet ediyor. Hükümet, TV platformları ve telekom operatörleri arasındaki şartname anlaşmazlıkları yüzünden IPTV gibi projelerin ertelendiği bildiriliyor.


Yarın: Şili, Venezuela