Genel 04 EKİM 2011 / 17:31

İstanbul’un teknoloji ile yönetilen yüzü ve akıllı şehir, Zirve’de konuşuldu

İstanbul’da kentli yaşamını kolaylaştıran bilişim temelli uygulamalar ve geleceğin iletişim ağları üzerine kurulacak ağdaşlarını yaratacak kent ve kentli kavramı ortaya kondu.



Bugün gerçekleşen Teknoloji Şehri İstanbul Forumu, İstanbul’da akıllı şehir olma yolunda yapılan projeleri ortaya çıkarırken, dünya şehirlerindeki Smart City uygulamalarını da gündeme taşıdı. İBB Bilgi Teknolojileri Daire Başkanı Hakkı Tok’un açılış konuşmasıyla başlayan etkinlikte, SmartCities Danışmanı Anders Chan de, Smart City konusunda Veno olarak Çin ve Tayland’da gerçekleştirdikleri yapılar ve Smart City’nin bileşenleri hakkında önemli bilgiler verdi. Konuşmasında İstanbul’a ait önemli sayısal verilerle başlayan Tok, kentin metropol özelliği ve farklı kimliğini vurguladı. İstanbul’un 13 milyon nüfusu ile birçok Avrupa kentinden çok daha büyük bir yapısı olduğunu dile getiren Tok, 99 yılında 23 büyük kongereye ev sahipliği yaparken bugün İstanbul’un yılda 100 kongreye ev sahipliği yaptığını belirtti. İstanbul’da Asya Avrupa arasındaki yolcu geçişinin günde 1 milyon 300 bin olduğunu ifade eden Tok, İBB’nin 39 ilçeden oluşan 5453 kilometrekarelik alanda hizmetlerini kendisine bağlı 23 şirket ve ve iki kuruluş ve 18 milyar TL’lik konsolide bütçe ile verdiğini belirtti.

“Akıllı şehir akıllı temel üzerine inşa edilecek, akıllı şehirlerde yaşam ağlar üzerinde şekillenecek. Kentliler, ağdaşlar olacak"

Etkinlikte söz alan ve Çin ve Tayland’da “Smart City” projelerini üstlenen Veno’dan SmartCities Danışmanı Anders Chan, “SmartCiyt” başlıklarına değindi. Akıllı bir şehrin bir şehri oluşturan başlıkları akıllı trafik, otomatik ödeme bilet sistemleri, uzaktan sağlık bakım sistemleri, güvenlik, her noktadan dijital görüntüleme, genibant network sistemi, su yönetimi, akıllı şehir yönetim platformu ve sigorta sisteminin de üzerinde yürüdüğü bir yapı olarak tanımlayan Chan, akıllı şehirleri oluşturan dört ana unsuru ise network altyapısı, ağdaşlar(kentliler), uygulamalar ve devlet olarak tanımladı. Teknolojik açıdan en önemli noktanın ise ağ altyapısı olduğunu belirten Chan şöyle konuştu: “IPv4 ve IPv6 şu anda ağ altyapısı alternatifleri olarak karşımızda. Ancak bu iki network aynı anda çalışmıyor. Şu anda ülkenizde yaptığınız uygulamalarınızın tümü; IPv4 üzerinde. Uygulamaların önümüzdeki süreçte IPv6 da da çalışması gerekecek. Biz Veno olarak bu iki ağ altyapısını tek bir platfomda birleştirerek kullanıcı sistemi çalıştırdığında tek bir platformdan ulaştırabiliyoruz.Yeni yatırımların da sonra atıl kalmaması için bu doğrultuda düşünülmesinde fayda var” diye konuştu. Chan’ın verdiği bilgiye göre birleşik ağlarda akıllı şehirlerde yaşayan insanlar, (netizens) ağdaş olarak tanımlanıyor. Buna göre akıllı şehirlerde ağlar üzerinde yaşanacağı öngörülüyor.

Farklı birimler İstanbul’u teknoloji ile yönetiyor

Etkinlikte İBB’nin farklı Müdürlükleri de, trafikten su ve gaz yönetimine farklı alanlarda İstanbul’un teknoloji ile nasıl yönetildiği konusunda ışık tuttu. İSKİ Coğrafi Bilgi Sistemleri Şube Müdürü Dr. Deniz Aydın, İGDAŞ Altyapı Bilgi Sistemleri Müdürü Mustafa Yalçınkaya, İBB Trafik Müdürü Necip Ertaş, İBB Elektronik Sistemler Müdürü Vedat Yurt, İBB Coğrafi Bilgi Sistemleri Müdürü Hamdi Çinal, bünyelerinde oluşturdukları otomasyon sistemleri, yazılımlar ve bütünleşik GIS tabanlı uygulamalarla nasıl bir kontrol ve yönetim sağladıklarını aktardı.

Şehrin her noktasını adresleyen projeler devrede

Teknoloji Şehri İstanbul Forumu’nun ‘Şehir Yönetiminde Teknolojik Altyapı’ panelinde konuşmacılar, şehir yönetiminde kullandıkları teknolojileri ve gelecekte gerçekleştirmeyi hedefledikleri projeleri katılımcılarla paylaştı. Panel yöneticiliğini E-Devlet Dergisi ve BThaber Editörü Yeşim Çinioğlu Cerit’in yaptığı panelin ilk konuşmasını gerçekleştiren Belbim A.Ş. Ödeme Sistemleri İşletme Müdürü Tarık Söylemezoğlu, Akbil uygulaması hakkında bilgi aktardı. Akbil ve elektronik ücret toplama sistemi mimarisi hakkında bilgi veren Söylemezoğlu, sistemin dört katmanlı bir mimari üzerinde çalıştığını belirtti. Yeni nesil biletmatiklerin de sene sonuna kadar 300 e ulaşması hedeflendiğini söyleyen Söylemezoğlu, Akbil kullanıcı sayısının da 7,5 milyona ulaştığını kaydetti. NFC ile İstanbulkart uygulaması için de test çalışmalarını yaptıklarını ifade eden Söylemezoğlu, “ŞehirKart hazırlığımız var. Bu kartın bir ödeme aracı da olarak kullanılabilir hale getirmek için çalışmalarımız var. Banka kartlarının toplu taşıma araçlarında geçmesine yönelik de çalışmalarımız devam etmekte” dedi.

Akıllı trafik sistemlerinde sırada konuşan sistemlerden oluşan V2X teknoljisi var

İSBAK A.Ş. Genel Müdürü Kasım Kutluk ise Türkiye’nin 2023 yılında ilk 10 ekonomi arasında yer almasının teknoloji ve bilişim ile olacağını kaydetti. Akıllı kent sistemlerinin insanların günlük yaşamını kolaylaştırmayı hedeflediğini söyleyen Kutluk sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Aydınlatma yönetim sistemleri, kent güvenlik yönetim sistemleri ve akıllı ulaşım sistemleri İSBAK’ın ilgilendiği alanlar. Kent ulaşım sistemleri dediğimizde kavşak kontrol cihazı, LED tabanlı sinyalizasyon, Trafik yoğunluk haritası, adaptif trafik kontrol, elektronik denetleme sistemleri bunlar İstanbul Büyükşehir tarafından kullanılan sistemlerimiz arasında yer alıyor. Bu sistemlerin geliştirilmesi ile ilgili çalışmaları da 2012 yılında tamamlamak istiyoruz.” Araçların içine yerleştirilecek kara kutularla etkileşimli sistemlerin oluşturulmasının sözkonusu olacağını belirten Kutluk, otomobillerdeki gelişim sürecine uygun olarak yolları da hazırladıklarını devamında sıkışıklık ücretlendirmesi gibi uygulamaların geleceğini belirtti.

5 bin İETT aracı ve 360 durakta Akyolbil ile akıllı sistemler çalışıyor

İETT Bilgi İşlem Daire Başkanı Mehmet Çelen konuşmasında Akyolbil projesi hakkında ayrıntılı bilgi verdi. Akyolbil’in Belbim ile birlikte geliştirilen bir İETT uygulaması olduğunu söyleyen Çelen, sistemin akıllı kart, yolcu bilgilendirme ve ulaşım yönetim sisteminden oluştuğunu belirtti. Bilgi işlem merkezi, filo kontrol merkezi, operasyon izleme merkezi Kağıthane de kurulduğunu söyleyen Çelen, akıllı otobüs ve akıllı durak çalışmalarının devam ettiğini belirterek sözlerini şu şekilde devam ettirdi: “Proje şuanda filo izleme yönetimi kısmı kullanımı hazır. Yazılım geliştirme kısmı devam ediyor. 5 bin İETT ve OHÖ araçları merkezden izlenip yönetilebiliyor, 860 durağın 360 tanesini akıllı olarak çalıştırdık. Temmuz ayından itibaren kullanıma açtık.”

Fatih Belediyesi, POS ve PDA cihazınız bütünleştiği sahadan tahsilat uygulamasıyla öne çıkıyor

Fatih Belediyesi Başkan Yardımcısı Okan Erhan Oflaz ise konuşmasında vatandaşın belediyeye gelmesi değil belediyenin vatandaşa gitmesine yönelik projelerin yerel yönetimler tarafından üretilmesi gerektiğini söyledi. Fatih Belediyesi’nin e-Belediye ve Mobil Belediye uygulamalarına yönelik çalışma ve projeleri hakkında bilgi veren Oflaz, “Belediyenin hizmetlerine çevrimiçi ulaşabilecek hizmetleri gerçekleştirdik. Tahsilat ve tahakkuku arazide gerçekleştirme konusunda kanuni bazı sıkıntılar vardı. Ancak biz BDDK’ın güvenlik kriterleri çerçevesinde bir donanım ve yazılım gerçekleştirdik. Sadece bankalara tahsis ettiği POS cihazı ve arkada PDI cihazı ile böyle bir şansımız oldu” şeklinde konuştu.
" Bu sitede yer alan yazılar (içerik) üzerindeki 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu altında düzenlenen tüm maddi ve manevi haklar eser sahibi olan BThaber'e aittir. Söz konusu içerikler eser sahibinin izni olmadan kopyalanamaz, çoğaltılamaz, işlenemez, değiştirilemez veya başka internet sitelerinde ya da basılı veya görsel yayın yapan diğer mecralarda yayınlanamaz. "
Fetih Mah. Tahralı Sok. Kavakyeli Plaza C Blok No: 7 D: 5 34704 Ataşehir / İstanbul
+90 (216) 291 13 90
E-bülten Listemize Kaydolun