Genel 31 MART 2010 / 12:15

Her 3 KOBİ’den biri teknolojiyi nasıl kullanacağını bilmiyor

Türkiye’nin ilk KOBİ bilişim araştırması olan Gelecek İçin Bilişim KOBİ Araştırması, KOBİ’lerin bilişim teknolojilerine bakışıyla ilgili çarpıcı bulguları ortaya koydu.

Türkiye’nin ilk KOBİ bilişim araştırması olan Gelecek İçin Bilişim KOBİ Araştırması, KOBİ’lerin bilişim teknolojilerine bakışıyla ilgili çarpıcı bulguları ortaya koydu.


TÜBİSAD'ın, KOBİ'lerde teknoloji kullanımını ve verimliliği artırmak için farkındalık yaratmak ve KOBİ'lere destek verecek yetkin bilişim uzmanları yetiştirmek amacıyla Avea, Intel, Microsoft, TT Net ve Türk Telekom'un katkılarıyla hayata geçirdiği "Gelecek İçin Bilişim-KOBİ e-Dönüşüm Projesi" kapsamında Türkiye'nin ilk KOBİ bilişim araştırması gerçekleştirildi. İnterpromedya tarafından Türkiye çapında 25 ilde 1 ila 49 çalışana sahip KOBİ'lerde toplam 1645 yönetici ile yapılan görüşmelerle gerçekleştirilen araştırmaya göre Türkiye'de KOBİ'ler bilişim teknolojilerini şirketleri için önemli araçlar arasında en son sıraya koyuyor. Araştırma sonuçları arasında her 3 KOBİ'den birinin teknolojiyi nasıl kullanacağı konusunda bilgisi bulunmadığı, 4 KOBİ'den sadece 1'inin web sitesi olduğu, KOBİ'lerin yarıdan fazlasının e-posta kullanmadığı gibi düşündürücü bilgiler de yer alıyor.

KOBİ yöneticileri teknolojinin işleri için öneminin farkında değil

Araştırmaya göre KOBİ yöneticilerinin şirketlerinin en önemli silahı olarak gördükleri konular arasında teknolojik altyapı en son sırada yer alıyor. Yöneticilerin yarıdan fazlası işletmelerinin başarıya taşıyacak en önemli unsurun finans gücü olduğunu düşünüyor. KOBİ yöneticilerinin yüzde 37'si teknolojiye düzenli ihtiyaç duyduğunu, yüzde 63'ü ise düzenli ihtiyaç duymadığını ifade etti. Teknolojiye ihtiyaç duyduğunu söyleyen her üç yöneticiden biri de, ihtiyaç duymasına rağmen teknolojiyi nasıl kullanacağını bilmediğini söylüyor.

Dört KOBİ'den sadece birinin web sitesi var

Araştırmaya göre Türkiye'de hemen hemen her üç KOBİ'den ikisinde bilgisayar kullanılıyor. İşyerinde bilgisayar kullanılan KOBİ'lerin yüzde 92'sinde internet erişimi bulunuyor. İnternet erişimi olan 1,5 milyon işyerinde yaklaşık 4 milyon kişi internet kullanıyor. Araştırmaya göre ülkemizde her dört KOBİ'den sadece birinin web sitesi bulunuyor. KOBİ yöneticileri, web sitelerinin ağırlıklı olarak tanıtım amaçlı içeriğe sahip olduğunu belirtiyor. KOBİ'lerin yüzde 26'sı, yani sadece dört KOBİ'den biri web sitesini satış amaçlı yaptığını belirtiyor. Araştırmaya katılan KOBİ'lerin sadece yüzde 6'sı e-ticaret yapıyor. Araştırmaya katılan KOBİ yöneticilerinden web sitesi olmayanların yüzde 26'sı yaptırmayı düşünürken, yüzde 74 gibi yüksek bir orandaki yöneticinin böyle bir planı bulunmuyor. Araştırmanın en çarpıcı verilerinden biri de, KOBİ'lerin e-posta kullanımında karşımıza çıkıyor. Araştırmaya göre ülkemizde KOBİ'lerin yüzde 59'unun kullandığı bir e-posta adresi bulunmuyor. E-posta kullanan şirketlerde de, kurumsal e-posta kullanımının büyük işletmelerde daha yaygın olduğu görülüyor. İşletmelerin yüzde 90'ı KOSGEB ve Avrupa Birliği gibi kurumların sağladığı KOBİ desteklerinden yararlanmadıklarını belirtiyor.

Araştırma sonuçlarının açıklandığı toplantıdan sonra konuştuğumuz TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Gürsoy, KOBİ'lerin verimliliklerinin ve ekonomiye katma değerlerinin artması için KOBİ'lerin teknolojiden çok daha fazla ve etkin yararlanmaları gerektiğini kaydederken, Gelecek İçin Bilişim KOBİ e-Dönüşüm Projesi ile bunu değiştirmeyi hedeflediklerini belirtti. Gürsoy, şunları söyledi: "Proje kapsamında Nisan ayında KOBİ seminerlerine başlayacağız. Bunlar bilgilendirme seminerleri olacak ve ücretsiz katılınabilecek. TÜBİSAD KOBİ seminerlerinin ilki 20 Nisan'da Adana'da olacak. Diğer yandan eğitim tarafında önemli çalışmalarımız olacak. Yüksek fiyatlara verilen eğitimleri sadece 50 TL sertifika ücretiyle vereceğiz. KOBİ bilişim uzmanları yetiştireceğiz. Çağrı merkezi ve portal açma hedeflerimiz de var. Proje için güçlü bir finansmanımız var ama bunu daha da geliştirmek için çabalarımız sürüyor. Tüm bunları duyurmak için yoğun tanıtım çalışmaları da gerçekleştireceğiz."