Genel 11 HAZİRAN 2010 / 12:07

Google'a bir engelleme de Apple'dan

Reklam piyasası üzerindeki kontrolü elinde tutmak isteyen Apple tutumunu sertleştiriyor.

Reklam piyasası üzerindeki kontrolü elinde tutmak isteyen Apple tutumunu sertleştiriyor.


Ülkemizde Youtube yasağının kesin olarak hayata geçmesi için genişletilen önlemin Google uygulamalarını engellemesiyle, aslında Türkiye'nin biraz da vergi sorunu yüzünden Google'a yaptırım uyguladığına tanık olmuştuk. Google'ın Türkiye'den elde ettiği reklam gelirleri üzerinden vergi ödemesi tartışıla dursun, reklam konusunda Google'a bir darbe de Apple'dan geldi.

Apple, iPhone, iPad gibi taşınabilir cihazlarındaki uygulamalarla ilgili bilgilerin kendi ağında kalacağını, dışarıdan öğrenilemeyeceğini açıkladı. Apple'ın taşınabilir cihazları için geliştirilen oyun gibi uygulamalardan gelen kullanıcı bilgilerine diğer şirketler ulaşamayacak. Bu da reklam veren şirketlerin hangi kullanıcıyı hedefleyeceğini zorlaştıracak.

Aslında alınan yeni karar, Apple'ın hızla büyüyen taşınabilir cihazlar reklam pastasından kendi payını alma çabası gibi görünüyor. Sadece iPhone'u dünya çapında 50 milyon satılan Apple, cihazının içine başka şirketler üzerinden reklam verilmesini zorlaştırıyor.

Şu an internetin belki de en büyük reklam sağlayıcısı olarak gözüken Google, bu gelişmelerden pek de hoşnut görünmüyor. Zira Google'ın taşınabilir cihazlar (AdMob) kurucu ve sorumlusu Omar Hamoui, "rekabet içinde artırılan sınırlamalar kullanıcılara ve program yapımcılarına zarar veriyor. Sonuçta da teknolojinin gelişim süreci yavaşlıyor" diyerek yeni alınan kararların zararlı olduğunu vurguladı.

Google'ın taşınabilir cihazlar için özel olarak geliştirdiği Android işletim sisteminde aynı uygulamayı yaparsa, sonu gelmeyecek bir sınırlama ve tekelleşme sorunuyla karşılaşabiliriz.

Taşınabilir cihazlardaki reklam piyasasının sadece Amerika'da 2009 yılında 416 milyon dolar olduğu, 2010 yılında bu rakamın 593 milyon dolara ulaşması bekleniyor.