Genel 14 TEMMUZ 2009 / 07:13

Eğlence ve medya sektörü dijitale geçişle büyüyor

PricewaterhouseCoopers'ın Küresel Eğlence ve Medyaya Bakış 2009-2013 raporuna göre ekonomik kriz nedeniyle durgunluk yaşayan eğlence ve medya sektörü 5 yıl içinde yeniden hızlı büyüme trendine girecek.

PricewaterhouseCoopers'ın Küresel Eğlence ve Medyaya Bakış 2009-2013 raporuna göre ekonomik kriz nedeniyle durgunluk yaşayan eğlence ve medya sektörü 5 yıl içinde yeniden hızlı büyüme trendine girecek.


PricewaterhouseCoopers'ın raporuna göre küresel eğlence ve medya sektörü büyük yapısal değişikliklere sahne olacak. Eğlence ve medya sektörü mevcut ekonomik kriz ortamında durgunluk içersinde olsa da 5 yıl içinde tekrar yüksek büyüme hızı yakalayacak. Türkiye'de ise sektörün büyümesi 2009 yılında duracak, 2010 yılından itibaren ise hızlı büyüme sürecine girerek 2013 yılında 9,6 milyar dolara ulaşacak.

Rapora göre, tüketici ve reklam harcamaları dahil küresel eğlence ve medya pazarı, bir bütün olarak 2009-2013 döneminde yıllık ortalama yüzde 2,7 oranında büyüyerek 2013 yılında 1,6 trilyon dolara ulaşacak. Raporda eğlence ve medya sektörünün 2009 yılını yüzde 3,9'luk bir küçülmeyle kapatacağı ve 2010 yılında ise sadece yüzde 0,4'lük bir büyüme yaşayacağı öngörülüyor. Bununla birlikte sektörün 2013 yılında yüzde 7,1'lük bir büyümenin yaşanacağı hızlı bir gelişme dönemine girmesi bekleniyor. Raporda ayrıca yaşanan hızlı gerilemeden ötürü ekonomik durgunluğun geçmiştekine oranla daha uzun süreceği ve tüketici harcamaları üzerindeki etkisinin de daha büyük olacağı belirtiliyor. Yaşanan ekonomik durgunluktan önemli derecede etkilenen eğlence ve medya sektöründe tüketici harcamaları 2009 yılında tahminen yüzde 1,2 oranında düşerken, 2010'da da zayıf kalmayı sürdürecek ve ancak 2011 yılında yüzde 3,2 seviyelerinde bir büyüme yaşayacak. Yaşanan durgunluğun etkileri ülkeler ve bölgeler düzeyinde farklılık gösteriyor. Rapora göre en hızlı büyümenin yaşanacağı Latin Amerika'da 2013 yılına kadar yıllık ortalama yüzde 5,1 oranında bir büyüme ile sektörün büyüklüğü 73 milyar dolara ulaşacak.


Türkiye'de eğlence ve medya sektörü büyümesini sürdürecek


Rapora göre dünya genelindeki gerilemeye karşın Türkiye bir yıllık duraklamanın ardından büyümesini sürdürecek. Türkiye'de 2008 yılında yüzde 6'lık büyüme ile 6 milyar doları aşan büyüklüğe ulaşan eğlence ve medya sektörünün 2009'da da aynı seviyeyi koruması bekleniyor. Bununla birlikte Türkiye'de 2010 yılında yeniden hızlı büyüme sürecine girecek olan eğlence ve medya sektörü 2010-2013 yılları arasında yıllık ortalama yüzde 12,1'lik büyüme oranları ile 2013 yılında 9,6 milyar dolara ulaşacak. PwC Türkiye Eğlence ve Medya Sektörü Lideri Coşkun Şen, şu değerlendirmede bulundu: "Türkiye'de eğlence ve medya sektörü küresel krizden kısa vadede etkilenmiş olsa da uzun vadede yüzde 10'lara yaklaşan büyüme oranlarını yakalayacak. Özellikle internet erişimi alanında Türkiye dünyada en hızlı büyüyen ülkeler arasında olacak. 2008 yılında 1.436 milyon dolarlık büyüklüğe ulaşan internet erişimi piyasasının özellikle mobil internet erişimi alanındaki hızlı büyüme ile birlikte yıllık ortalama yüzde 23,7'lik büyüme ile 2013 yılında 4,2 milyar doları yakalaması öngörülüyor."


Sektör dijitale geçiyor


PwC Küresel Eğlence ve Medya'ya Bakış 2009-2013 raporunda öne çıkan konulardan biri sektörde yaşanacak yapısal değişim oldu. Son yıllarda tüm uygulamaların dijital ortamlara aktarıldığı eğlence ve medya sektöründe ekonomik gerileme dijitale geçişin (digital migration) temel itici güçlerini değiştirmiyor. Ekonomik yavaşlamanın dijitale geçiş sürecinin hızını ve gücünü dolayısıyla da sektördeki değişimin zamanlamasını etkileyecektir. Dijitale geçiş yayıldıkça önümüzdeki beş yıl boyunca dijital teknolojilerin eğlence ve medya sektörünün her segmentinde daha yaygın hale gelmesi bekleniyor. Mevcut ekonomik gerileme eğlence ve medya pazarının hemen hemen her sektörünü etkilemiş olsa da, aynı zamanda hem tedarikçiler hem de tüketiciler arasında "dijitalleşmeyi" hızlandırdı ve yoğunlaştırdı. Rapora göre, 5 yıl içerisinde dijitale geçiş, farklı segmentler ile bölgeler arasında gelir performansı bakımından farklılıkların oluşmasına yol açacak. Etkili ve maliyet açısından verimli geniş bant ve mobil altyapıların varlığına bağlı olarak dijitale geçişin coğrafi bölgelere göre farklılık göstermeyi sürdürmesi bekleniyor. PwC'nin Küresel Eğlence ve Medya Sektörü Lideri Marcel Fenez bu konuda şunları dile getirdi: "Bazı açılardan içinde bulunduğumuz durumu 'mükemmel bir fırtına' olarak nitelendirebiliriz. Her yokuşun bir inişi vardır. Bizim örneğimizde ise iniş olarak dijitale geçiş göze çarpıyor. Hızla değişen piyasada beliren fırsatları yakalayan ve iş modellerini buna göre ayarlayabilen şirketler piyasadaki potansiyelden ve yeni gelir modellerinden tam anlamıyla yararlanabilecekler."