Genel 10 TEMMUZ 2013 / 12:55

e-imza ile süreç bir saate iniyor



E-Güven’in Türkiye’de e-imza alışkanlıkları üzerine yaptığı e-imza araştırma sonuçlarına göre, iş dünyasında ortalama 3 iş günü süren imza süreçleri, e-imza ile 1 saate kadar iniyor. Şirketlerde imzasına en çok ihtiyaç duyulan genel müdürler, ofis dışında olsalar dahi e-imza ile iş süreçlerinde devamlılığı sağlıyorlar. Bir başka sonuç ise; e-imza kullanıcılarının bir hafta içerisinde en çok MERSİS, EKAP, UYAP gibi kamu projelerinde yüzde 53 oranıyla işlem yapması oldu. Turkiye.gov.tr üzerinden e-imza ile gerçekleştirilen e-Devlet uygulamaları yüzde 49 ile ikinci sıraya yerleşti. Bankacılık işlemleri ise yüzde 14 ile bu alanda üçüncü sırada.

Araştırma şirketi Ipsos tarafından E-Güven için gerçekleştirilen ‘’E-imza kullanım alışkanlıkları araştırması’’Türkiye’de e-imza kullanımı konusunda yapılmış ilk kapsamlı araştırma olma özelliğini taşıyor. Araştırmada e-imzanın birçok sektöre ve özellikle üst düzey yöneticilere sağladığı faydalar ön plana çıkıyor.

12 Nisan–3 Haziran tarihleri arasında Türkiye’nin tüm illerinden, E-Güven tarafından hizmet alan 320 farklı e-imza kullanıcısının katıldığı araştırma, çevrimiçi anket CAWI yöntemiyle yapıldı. Örnekleme yöntemi olarak listeli araştırma kullanıldı. Araştırma kapsamında katılımcılara “İmza Yetkilendirme Prosedürleri”, “Elektronik İmza Kullanım Alışkanlıkları”, “Elektronik İmzanın Sağladığı Faydalar”, “E-Güven Hizmetleri” konularında sorular soruldu. Araştırma sonuçlarına göre, e-imza kullanıcıları bir hafta içerisinde en çok MERSİS, EKAP, UYAP gibi kamu projelerinde (yüzde 53) işlem yaptı. Turkiye.gov.tr üzerinden e-imza ile gerçekleştirilen e-Devlet uygulamaları yüzde 49 ile ikinci sıraya yerleşti. Bankacılık işlemleri ise yüzde 14 ile bu alanda üçüncü sırada yer aldı. Dikkat çeken bir diğer sonuç ise MERSİS, EKAP, UYAP gibi projelerle birlikte e-imzanın en çok hukuk alanında (yüzde 73) tercih edildiği görüldü.

İş süreçlerinde süreklilik esastır

Araştırmada e-imza kullanımı öncesi katılımcıların yüzde 56’lık bir kesimi, genel müdür gibi yetkili kişilerin ofis dışında olması sebebiyle imza alamadıklarını ve iş süreçlerinin 1-2 gün geciktiğini bildiriyor. Araştırmada gecikmenin 3 güne ulaştığını belirtenlerin sayısı da bir hayli fazla (yüzde 22). 5-6 gün ve 1 hafta kadar geciktiğini belirtenlerin oranları ise toplamda yüzde 18. E-imza sayesinde yöneticiler imzalarını ofis dışında olduklarında da uzaktan kullanabildikleri için iş süreçlerindeki gecikmelerin önüne geçiliyor.

E-imza ile kullanıcıların yüzde 63’ü imza süreçlerini 1 saatten kısa sürede tamamlayabiliyor. Yine de sürecin 2 - 4 gün sürdüğünü belirten yüzde 4’lük bir kesim mevcut. Bu kesim e-imzayı verimsiz ya da yanlış kullanan kişilerin olduğunu gösteriyor.

En çok e-İmza kullanılan işlemler

Şirketlerde imza gereklilikleri noktasında üst düzey yöneticilerin imzasına yoğun şekilde ihtiyaç duyuluyor. Bu noktada e-imza; bankacılık (yüzde 14) işlemleri ve farklı firmalar ile yapılan anlaşma ve sözleşmelerde (yüzde 10) ön plana çıkıyor. Hesap mutabakatları (yüzde 7) bu noktada üçüncü sırada yer alıyor. Yüzde 48’lik bir oran ile en çok genel müdürlerin imzasına ihtiyaç duyulurken, yüzde 32 ile bölüm müdürleri ikinci sırada yer alıyor. Araştırma sonuçlarında e-imzanın sağladığı zaman, maliyet ve çevrecilik avantajlarının yanında genel müdürler başta olmak üzere üst düzey yöneticilere sunduğu kolaylık ön plana çıkıyor.

Çoklu avantaj e-imzada

Islak imza ve dolayısıyla da fiziksel kağıt kullanımının gereksiz maliyet olduğunu düşünen kullanıcıların oranı yüzde 78’e ulaşıyor. Kullanıcıların yüzde 76’sı ise bunun aynı zamanda zaman kaybı yarattığını düşünüyor. Dolayısıyla e-imza, ıslak imza karşısında zaman + iş gücü + maliyet avantajları sağlıyor. Üretim sektörünün yüzde 78’i, hukukçuların da yüzde 52’si e-imzanın en büyük faydası olarak onay süreçlerinin hızlanmasını işaret ediyor. Araştırmaya göre ikinci en büyük fayda olarak ise e-imzanın ıslak imza ile aynı hukuki geçerliliğe sahip olması gösteriliyor.

E-imzanın bir diğer faydası maliyetlerde ortaya çıkıyor. Katılımcıların yüzde 70’i e-imza sayesinde %20 kağıt tasarrufu yaptığını belirtirken, yüzde 20’si ise yüzde 50’nin üzerine tasarruf sağlıyor. Bu verilere ek olarak kullanıcıların yüzde 88’i e-imzayı çevreci bir uygulama olarak görüyor. Benzer oranlarla iş yapma süreçlerini kısalttığı, verimlilik ve maliyet avantajı sağladığı da görülüyor. Yüzde 85’lik veri güvenliği sonucu ise e-imzanın güvenilirliğini ortaya koyuyor.
ETİKETLER : e-güven