Genel 03 OCAK 2011 / 15:34

e-Call, trafik kazalarında otomatik olarak yardım hattını arayacak

Böylece hayatta kalma oranları en yakın yardım ekibinin kaza yerine ulaşmasıyla artacak.

Böylece hayatta kalma oranları en yakın yardım ekibinin kaza yerine ulaşmasıyla artacak.


Mobil takip operatörü FiloTürk, Avrupa Birliği'nin 2014 yılında uygulamaya dönüşmesini beklediği "e-Call" uygulamasına destek olmaya hazırlanıyor. Ön görüşmeleri 2009 yılında başlayan "e-Call" ile herhangi bir kaza anında, kimsenin haber vermesine gerek kalmadan araçtan otomatik olarak sinyal gönderilerek en yakın ambulansın kaza yerine ulaşması sağlanıyor. Gönderilen kablosuz sinyalin ambulanslara ve ilgili kuruluşlara hava yastığının açılmasıyla ilgili bilgileri, darbe sensörü bilgilerini ve GPS koordinasyonlarını da aktarması planlanıyor. Böylelikle de FiloTürk gibi araç telematiği konusunda faaliyet gösteren şirketlere çok iş düşeceği yorumları yapılıyor. Kazalara hızlı müdahale edilmesini sağlayarak can kaybını azaltmayı hedefleyen e-Call'un 2014 yılında uygulamaya hazır olması bekleniyor.

e-Call, Avrupa Komisyonu tarafından Avrupa Birliği'ne sunulan ve AB üyesi olmayan Norveç, İzlanda, İsviçre ve Rusya tarafından da desteklenen bir proje. Avrupa Komisyonu, e-Call uygulamasını "araç içinde bulunan, kaza sırasında otomatik olarak 112'yi arayan, maliyeti uygun bir acil arama sistemi" olarak tanımlıyor. Bu sistemin herhangi bir kaza anında, insana ihtiyaç olmadan acil durum numarası 112'yi arayarak gerekli bilgileri aktarması planlanıyor.

Sistem kaza anında otomatik olarak acil yardım hattını arayacak

Avrupa Komisyonu ve Avrupa Birliği Parlamentosu'nun yönetmeliklerinden sorumlu olduğu e-Call uygulamasında AB ülkeleri standartlarla ilgili oy verme hakkına sahip ve acil durum hizmetlerinden sorumlu olacaklar. Kamu güvenliği kuruluşları ise sistemi ve işlemleri gerçekleştirmekle yükümlü olacak. Konuyla ilgili kişi ve kuruluşlar arasında Avrupa Otomobil Üreticileri Derneği (European Automobile Manufacturers' Association - ACEA) tarafından temsil edilen araç sektörü, sistem tedarikçileri, özel hizmet tedarikçileri, AB ve AB çevresindeki ülkelerin vatandaşları bulunuyor.

e-Call, araçlara bütünleştirilmiş edilmiş sistem üzerinden herhangi bir kaza anında otomatik olarak acil yardım hattını arayacak. Avrupa Komisyonu'nun önergesine göre sistemin her türlü durumda çalışabilir olması gerekiyor. Bunun yanı sıra kaza nedeniyle zarar görmemesi, aracın ana güç kaynağı veya anteni gibi ara birimlerin bozulması durumunda da çalışabilmesi önem taşıyor. Sistem için belirlenmiş standartlar bulunuyor. Minimum Set of Data (MSD - Minimum Veri Grubu) ile kamu güvenliği kuruluşlarının yardım çağrısına sesli iletişime ihtiyaç olmadan cevap vermesi mümkün oluyor. 3rd Generation Partnership Project (3GPP - 3'üncü Nesil İş Ortaklığı Projesi) de 112'den gelen ve mobil terminaller veya e-Call'dan gelen telefonların ayırt edilebilmesini mümkün kılan teknik özellikleri taşıyor.

e-Call'un maliyeti de göz önünde bulundurularak bazı sistem seçenekleri değerlendiriliyor. Araçlara bütünleştirilmiş bir sistem bütün teknik gereklilikleri karşılıyor, ancak maliyeti üreticinin üstlenmesi gerekiyor. Araçlara satış sonrası entegre edilebilecek bir sistemin maliyetini ise tüketicilerin karşılaması gerekiyor. Buna rağmen sistemin hem eski hem de yeni araçlarda kullanılabilme gibi bir avantajı bulunuyor. Maliyeti en düşük seçeneğin mobil telefonlar aracılığıyla hizmet verilmesi olduğu görülüyor ancak bunların kolay zarar görebilecek cihazlar olduğu, araçtakilerin telefonlarını kapatmış olabilecekleri ve pilin bitme ihtimalinin yüksek olduğu da göz önünde bulunduruluyor.